3.3.2025

Maaliskuu toi jo 120 km/h -nopeudet – mutta vain muutamille väleille

Kuva Moottorin arkisto
sumuvalo

Keväiset keliolosuhteet mahdollistavat osalla moottoriteistä siirtymäajan 120 km/h nopeusrajoitusten käytön maaliskuun alusta.

Vaikka talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset ovat vielä voimassa koko Suomessa, keväiset keliolosuhteet mahdollistavat osalla moottoriteistä siirtymäajan 120 km/h -nopeusrajoitusten käytön maaliskuun alusta.

Siirtymäajan nopeusrajoitukset otettiin käyttöön seuraavilla vaihtuvien nopeusrajoitusten tieosuuksilla viime lauantaista 1.3. lähtien:

Valtatie 1 välillä Turku–Lohja

Valtatie 7 välillä Kehä III–Vaalimaa

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kun keli ja näkyvyys

Fintrafficin tieliikennekeskuksen yksikönpäällikkö Eero Sauramäki perustelee maaliskuun tuomaa linjausta.

– Korkeampaa nopeusrajoitusta voidaan käyttää vain silloin, kun keli ja näkyvyys ovat hyvät. Pimeällä tai talvisissa olosuhteissa suurin sallittu nopeus pysyy 100 km/h:ssa, Sauramäki muistuttaa.

Siirtymäajan nopeusrajoitukset ovat voimassa kesänopeuksien voimaantuloon asti.

Nopeusrajoitukset

Ei vain liikennemerkki!

Liikennemerkkien ohella suurinta sallittua nopeutta säätelevät myös muut liikennesäännöt. Tieliikennelaki velvoittaa kuljettajaa ottamaan huomioon muun muassa tien kunnon, sään, kelin, näkyvyyden ja liikenneolosuhteet.

Autoilijan tarkistuslista kevääksi

Fintrafficin tieliikennekeskus tähdentää, että keväiset ajokelit voivat olla arvaamattomia. Autoilijan olisi tärkeää olla kevätliikenteessä erityisen tarkkaavainen. Ennen matkaa on myös syytä tarkistaa ajoneuvon kunto.

Tässä Fintrafficin vinkit autolijoille:

  • Pidä ajonopeudet maltillisina ja seuraa vaihtuvilla nopeusrajoitusmerkeillä varustetuilla moottoriteillä tarkasti sallittuja ajonopeuksia. Nopeuksia lasketaan Fintrafficin tieliikennekeskuksesta vain painavin perustein.
  • Sade- ja loskakeleillä näkyvyys heikkenee nopeasti, joten puhdista säännöllisesti autosi etu- ja takavalot, tarkista pyyhkijänsulat ja täytä tuulilasinpesunestesäiliö.
  • Muista, että tiet voivat olla vielä jäisiä ja osin huonossa kunnossa talven jäljiltä. Pidä siis riittävä turvaväli, sopeuta ajonopeus ja varaudu yllättäviin tieolosuhteisiin.
  • Seuraa ajantasaisia liikenne- ja säätietoja. Oman ajoreitin ruuhkatilanteen, liikennetiedotteet ja ajokelin voi tarkistaa ilmaisesta Fintraffic Mobiilista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentit (1)

  • ESA SAIRIO

    Jos nopeusrajoitukset olisivat Suomessa nykyistä korkeampia ja talvirajoituksista luovuttaisiin, ei ylinopeuksia ajettaisi niin paljon kuin nykyään. Tällöin myöskin tutkanpaljastimen tarve olisi pienempi.

    Talvirajoituksia ei käytetä misään muualla, ei edes Ruotsissa, jossa saa ajaa hyvillä teillä läpi vuoden 120, 110, 100 tai 90 km/h.

    Suomessa hyville moottoritieosuuksille kuuluisi Eurooppassa yleisin rajoitus 130 km/h. Useilla nyt 80:n osuuksilla oikea nopeus Suomessa olisi 100. Kevytmoottoriteillä ja ohituskaistateillä sopiva rajoitus olisi 110. Matka-aikojen lyhentymisellä olisi suuri yhteiskuntataloudellinen hyöty, arviolta luokkaa pari sataa miljoonaa euroa vuodessa.

    Liikenneturvallisuus ei tällaisista kohtuullisista, mutta asiallisista nopeusrajoitusten nostoista heikkenisi, pikemminkin päin vastoin.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat