3.3.2025 Autoilu Maaliskuu toi jo 120 km/h -nopeudet – mutta vain muutamille väleille Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Keväiset keliolosuhteet mahdollistavat osalla moottoriteistä siirtymäajan 120 km/h nopeusrajoitusten käytön maaliskuun alusta. Vaikka talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset ovat vielä voimassa koko Suomessa, keväiset keliolosuhteet mahdollistavat osalla moottoriteistä siirtymäajan 120 km/h -nopeusrajoitusten käytön maaliskuun alusta.Siirtymäajan nopeusrajoitukset otettiin käyttöön seuraavilla vaihtuvien nopeusrajoitusten tieosuuksilla viime lauantaista 1.3. lähtien:Valtatie 1 välillä Turku–LohjaValtatie 7 välillä Kehä III–VaalimaaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKun keli ja näkyvyysFintrafficin tieliikennekeskuksen yksikönpäällikkö Eero Sauramäki perustelee maaliskuun tuomaa linjausta.– Korkeampaa nopeusrajoitusta voidaan käyttää vain silloin, kun keli ja näkyvyys ovat hyvät. Pimeällä tai talvisissa olosuhteissa suurin sallittu nopeus pysyy 100 km/h:ssa, Sauramäki muistuttaa.Siirtymäajan nopeusrajoitukset ovat voimassa kesänopeuksien voimaantuloon asti.Ei vain liikennemerkki!Liikennemerkkien ohella suurinta sallittua nopeutta säätelevät myös muut liikennesäännöt. Tieliikennelaki velvoittaa kuljettajaa ottamaan huomioon muun muassa tien kunnon, sään, kelin, näkyvyyden ja liikenneolosuhteet.Autoilijan tarkistuslista kevääksiFintrafficin tieliikennekeskus tähdentää, että keväiset ajokelit voivat olla arvaamattomia. Autoilijan olisi tärkeää olla kevätliikenteessä erityisen tarkkaavainen. Ennen matkaa on myös syytä tarkistaa ajoneuvon kunto.Tässä Fintrafficin vinkit autolijoille:Pidä ajonopeudet maltillisina ja seuraa vaihtuvilla nopeusrajoitusmerkeillä varustetuilla moottoriteillä tarkasti sallittuja ajonopeuksia. Nopeuksia lasketaan Fintrafficin tieliikennekeskuksesta vain painavin perustein. Sade- ja loskakeleillä näkyvyys heikkenee nopeasti, joten puhdista säännöllisesti autosi etu- ja takavalot, tarkista pyyhkijänsulat ja täytä tuulilasinpesunestesäiliö. Muista, että tiet voivat olla vielä jäisiä ja osin huonossa kunnossa talven jäljiltä. Pidä siis riittävä turvaväli, sopeuta ajonopeus ja varaudu yllättäviin tieolosuhteisiin. Seuraa ajantasaisia liikenne- ja säätietoja. Oman ajoreitin ruuhkatilanteen, liikennetiedotteet ja ajokelin voi tarkistaa ilmaisesta Fintraffic Mobiilista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 27.3.2025 Kuluttajat Autolasien hinnat ovat nousseet huimasti viime vuosina – vakuutusyhtiölle jopa yli 10 000 euron yksittäinen korvaus tuulilasivahingosta! 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Uutinen Noin sata vuotta Suomessa toimineet Shell-huoltoasemat jäävät historiaan 26.3.2025 Autoilu Kesällä on tarkoitus korjata peräti noin 150 siltaa – 20 miljoonaa euroa lisärahaa 26.3.2025 Liikenneturvallisuus Moni ajaa tietämättään vaarallisilla renkailla – tiedätkö sinä renkaidesi kunnon? 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 22.3.2025 Autoilun hinta Suomalaisautoilijat ovat pihiä porukkaa – kolmannes ajaa renkaansa sakkorajalle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä Kommentit (1) Jos nopeusrajoitukset olisivat Suomessa nykyistä korkeampia ja talvirajoituksista luovuttaisiin, ei ylinopeuksia ajettaisi niin paljon kuin nykyään. Tällöin myöskin tutkanpaljastimen tarve olisi pienempi. Talvirajoituksia ei käytetä misään muualla, ei edes Ruotsissa, jossa saa ajaa hyvillä teillä läpi vuoden 120, 110, 100 tai 90 km/h. Suomessa hyville moottoritieosuuksille kuuluisi Eurooppassa yleisin rajoitus 130 km/h. Useilla nyt 80:n osuuksilla oikea nopeus Suomessa olisi 100. Kevytmoottoriteillä ja ohituskaistateillä sopiva rajoitus olisi 110. Matka-aikojen lyhentymisellä olisi suuri yhteiskuntataloudellinen hyöty, arviolta luokkaa pari sataa miljoonaa euroa vuodessa. Liikenneturvallisuus ei tällaisista kohtuullisista, mutta asiallisista nopeusrajoitusten nostoista heikkenisi, pikemminkin päin vastoin. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 26.3.2025 Liikenneturvallisuus Moni ajaa tietämättään vaarallisilla renkailla – tiedätkö sinä renkaidesi kunnon? 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”