25.10.2019

Maistiainen: DS3 Crossback E-Tense – E-tyylillä

DS3 Crossback E-Tense

PSA-konsernin sähkövyörytys jatkuu: samalle tekniikalle Peugeot e-208:n kanssa kasattu DS:n pieni katumaasturi tuo uutta tyyliä ekoiluun.

DS:n edustajat hehkuttavat DS3 Crossbackia ensimmäiseksi premium-luokan pieneksi katumaasturiksi. Totta.

Se on sitten kokonaan toinen asia, tarvitseeko autoileva maailma pienen katumaasturin kuoriin ympättyä sähkötekniikkaa. Mutta DS:n laatua ja tyyliä kyllä tarvitaan vaihtoehdoksi saksalaisille premium-brändeille.

DS3 Crossback E-Tense

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Riittävästi virtaa

Toimintamatka on kuuma keskustelunaihe sähköautoilijoiden keskuudessa. Ajomatkaa pitäisi tarjota riittävästi mutta samalla liian iso akusto nostaa auton hintaa ja massaa. PSA:n kompromissi on aika pätevä: 50 kWh akuston luvataan riittävän 320 kilometrin taipaleeseen WLTP-mittatavan mukaan.

Se riittää hyvin, joskin nopeasti laskettuna kyseessä on pieni sähkösyöppö. Ensimmäinen noin 200 kilometrin ajolenkki Pariisin ympäristössä varsin taloudellisella ajotavalla jätti kulutuksen ajotietokoneen mukaan lukemaan 15,4 kWh sadalla kilometrillä. Se on 4,12 metrin mittaiselle ja 1 525 kilon painoiselle autolle aika paljon.

Akuston lataaminen kestää kotiboksilla joko viisi (11 kW/3-vaihe) tai 7,5 tuntia (7,4 kW/1-vaihe). Tarjolla on myös 100 kW pikalataus, jolla akuston saa 80 prosentin latinkiin puolella tunnissa. Tavallisesta kotipistokkeesta virtaa joudutaan lataaman pitkän yön verran.

Ensimmäisen koeajolenkin kulutuksesta on tosin puhuttava vielä varauksella, sillä kyseessä olivat esisarjan autot. Niissä oli muutamia lapsuksia; voimalinjan käytös ei ollut aina ihan hienostunutta tai loogista. Kun autojen asiakastoimitukset alkavat ensi vuoden puolella, silloin tekniikan ja säätöjen pitäisi olla hiottu valmiiksi.

DS3 Crossback E-Tense

Ranskalaisella tyylillä

DS haluaa erottua ranskalaisella designilla, ja etenkin ajamamme auton ohjaamo olikin kuin karkki. Vaalea verhoilu ei ole kaikista helpoin pitää puhtaana loskapaskakeleillä, mutta se fiilis ja valoisuus, mitä se tuo ohjaamon – tuohon verhoiluun oli helppo ihastua. Penkkien verhoilu on sekoitus nahkaa ja kangasta, ja homma pelittää upeasti.

DS alkaa löytää vähitellen tyylinsä, ja etenkin sähköauton kohdassa viihtyvyys kabiinissa noussee tärkeäksi kriteeriksi monelle ostajalle. Kun moottori ei pidä melua itsestään, muunkin auton olettaa olevan hiljaisen. DS3 Crossback E-Tense on juuri tätä. Melutaso jää etenkin hyväpintaisella ranskalaisella asfaltilla todella alhaiseksi.

DS3 Crossback E-Tense

Mukava alusta

Tien päällä DS3 Crossback E-Tense on ranskalaisen mukava. Jousitus on säädetty todella pehmeäksi, joskin jämäkkä iskunvaimennus laskee terävimmät tien saumat hieman läpi kuskin takamukseen. Pehmeän jousituksen myötä auton kori myös kallistelee hieman – piirre, joka luonnollisesti vielä korostuu korkean korin myötä.

Ilahduttavasti sähköinen DS3 Crossback ei tunnu raskaalta. Meno on vaivattoman kevyttä, vaikkei sähkömoottorin teho ole kuin 100 kilowattia. Se riittää erinomaisesti. Voimaa on tarjolla enimmillään 260 Nm, eli eteneminen on joustavaa niin taajamissa kuin myös maantiellä. Sähkömoottorin etuhan on se, että heti kun kaasupoljinta vähän kutittaa, voimalinjassa tapahtuu asioita salamannopeasti. Käytettävissä on myös kolme ajoasetusta: eco, normaali ja sport.

DS3 Crossback E-Tense

Suomeen DS3 Crossback rantautuu ensi vuonna tammi-helmikuun vaihteessa. Hinnat alkavat 41 391 eurosta eli ilmaista ei sähköautoilu vielä ole. Hintaero Peugeot e-208:aan jäänee myös isoksi, eli katumaasturin korista ja DS:n tyylistä joutunee maksamaan selvän lisähinnan. Mutta elämä on.

Teksti ja kuvat: Vesa Eskola

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat