2.7.2019

Maistiainen: Ford Focus ST – Kypsempi isoveli

Ford Focus ST

280-hevosvoimainen perheauto on aina kutkuttava ajatus.

Ford Focus ST:llä on ollut yksi pieni ongelma: mahtava Fiesta ST. Pikkuraketti on vetänyt pidemmän korren hauskuudessa, eikä isoveljen mukavuus tai sivistyneisyys ole riittänyt kääntämään huomiota – etenkin kun Focus ST:n on samalla täytynyt pysytellä RS-mallinsa alapuolella.

Neljännen sukupolven Ford Focus ST on tosissaan: se lainaa edellisen Focus RS:n 2,3-litraisen Ecoboost-moottorin 280-hevosvoimaisena painoksena, ja etutasauspyörästöstä löytää nyt sähkömekaanisen luistonrajoittimen. Vaihteistoksi voi valita nyt koetun 6-vaihteisen manuaalin tai 7-vaihteisen automaatin. Istuimet ovat Recaron käsialaa ja iskunvaimennuksen voi päivittää sähkösäätöiseksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hauskaa vauhdista

Ford Focus ST

Lopputuloksena on erittäin nopea auto. Nizzan pohjoispuolen vuoristoteillä järjestetyissä ensikoeajoissa tarjolla oli vain säätyvällä iskunvaimennuksella varustettuja malleja, ja ainakin niiden alustan toiminta on kiitettävää. Mukavuusasetuksella meno on autoluokan tapaan jämäkkää, mutta mukavimmasta päästä – perusasetuksella ei turhaa nypytystä tai vastaavaa esiinny. Jo tällä asetuksella vuoristoteiden pahimmatkin töyssyt pysyvät hienosti hallinnassa.

Urheiluasetuksella alusta kiristyy, etuakselin luistonrajoittimen toiminta terävöityy ja lisävarusteinen kierrostentäsmäys alkaa tehdä töitä. Vain ylikorostettu ohjauksen keskitys ja muutenkin liiallinen vaimennus latistavat tunnelmaa – valitettavasti Ford ei tarjoa muokattavaa ajoprofiilia, jossa moottorin kierrosten täsmäyksen ja urheilullisen tasauspyörästöasetuksen voisi yhdistää tavalliseen ohjaukseen.

Focus vai Fiesta?

Syheröisillä ja korkeuseroilla kuorruteteuilla pikkuteillä Focus ST on elementissään, mutta ensivaikutelma lupaa varsin asiallista kyytiä myös kotimaisille teille.

Eli onko Focus Fiestaa hauskempi? Se on toiminta-alueeltaan laajempi, mutta absoluuttisessa hymyssä mitattuna pienempi ja eläväisempi Fiesta on yhä malliston mittapuu. Focus ST:n peruselementit ovat kohdallaan, mutta auton hauskuus perustuu enemmän puhtaaseen nopeuteen kuin Fiesta ST:stä tuttuun kuljettajan ja auton väliseen vuorovaikutukseen. Toisaalta isoveli on taatusti sivistyneempi kumppani arjessa, ja tarjotaanpa Focus ST:tä edelleen myös farmarina.

Suomen tuontivalikoima rajoittuu ainakin toistaiseksi vain bensiinimoottoreihin (muualla tarjolla on myös 190-hevosvoimainen diesel manuaalin kera). Ensimmäiset asiakasautot saapuvat maahan jo heinäkuun aikana.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat