2.7.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Ford Focus ST – Kypsempi isoveli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 280-hevosvoimainen perheauto on aina kutkuttava ajatus. Ford Focus ST:llä on ollut yksi pieni ongelma: mahtava Fiesta ST. Pikkuraketti on vetänyt pidemmän korren hauskuudessa, eikä isoveljen mukavuus tai sivistyneisyys ole riittänyt kääntämään huomiota – etenkin kun Focus ST:n on samalla täytynyt pysytellä RS-mallinsa alapuolella.Neljännen sukupolven Ford Focus ST on tosissaan: se lainaa edellisen Focus RS:n 2,3-litraisen Ecoboost-moottorin 280-hevosvoimaisena painoksena, ja etutasauspyörästöstä löytää nyt sähkömekaanisen luistonrajoittimen. Vaihteistoksi voi valita nyt koetun 6-vaihteisen manuaalin tai 7-vaihteisen automaatin. Istuimet ovat Recaron käsialaa ja iskunvaimennuksen voi päivittää sähkösäätöiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHauskaa vauhdistaLopputuloksena on erittäin nopea auto. Nizzan pohjoispuolen vuoristoteillä järjestetyissä ensikoeajoissa tarjolla oli vain säätyvällä iskunvaimennuksella varustettuja malleja, ja ainakin niiden alustan toiminta on kiitettävää. Mukavuusasetuksella meno on autoluokan tapaan jämäkkää, mutta mukavimmasta päästä – perusasetuksella ei turhaa nypytystä tai vastaavaa esiinny. Jo tällä asetuksella vuoristoteiden pahimmatkin töyssyt pysyvät hienosti hallinnassa.Urheiluasetuksella alusta kiristyy, etuakselin luistonrajoittimen toiminta terävöityy ja lisävarusteinen kierrostentäsmäys alkaa tehdä töitä. Vain ylikorostettu ohjauksen keskitys ja muutenkin liiallinen vaimennus latistavat tunnelmaa – valitettavasti Ford ei tarjoa muokattavaa ajoprofiilia, jossa moottorin kierrosten täsmäyksen ja urheilullisen tasauspyörästöasetuksen voisi yhdistää tavalliseen ohjaukseen.Focus vai Fiesta?Syheröisillä ja korkeuseroilla kuorruteteuilla pikkuteillä Focus ST on elementissään, mutta ensivaikutelma lupaa varsin asiallista kyytiä myös kotimaisille teille.Eli onko Focus Fiestaa hauskempi? Se on toiminta-alueeltaan laajempi, mutta absoluuttisessa hymyssä mitattuna pienempi ja eläväisempi Fiesta on yhä malliston mittapuu. Focus ST:n peruselementit ovat kohdallaan, mutta auton hauskuus perustuu enemmän puhtaaseen nopeuteen kuin Fiesta ST:stä tuttuun kuljettajan ja auton väliseen vuorovaikutukseen. Toisaalta isoveli on taatusti sivistyneempi kumppani arjessa, ja tarjotaanpa Focus ST:tä edelleen myös farmarina.Suomen tuontivalikoima rajoittuu ainakin toistaiseksi vain bensiinimoottoreihin (muualla tarjolla on myös 190-hevosvoimainen diesel manuaalin kera). Ensimmäiset asiakasautot saapuvat maahan jo heinäkuun aikana.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa