7.5.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Harley-Davidson Forty-Eight Special – nautintoaine Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jotakin uutta, jotakin vanhaa, lainattua ja sinistä. Morsiamen pukeutumisen lisäksi tämä pätee myös Harley-Davidsonin tapaan luoda uusia malleja. Harrikan koeajo on aina päräyttävä kokemus, mutta siitä kirjoittaminen on aina yhtä vaikeaa. Lähteäkö mukaan valmistajan hypetykseen jokaisen mutterin suunnittelun ja muotoilun maagisuudesta, vai ollako kriittinen tehon ja ajettavuuden suhteen.Totuus löytyy siitä välimaastosta, kun asettuu Harrikan kuljettajan paikalle ja nauttii fiiliksestä miettimättä asioita liian ruusunpunaisesti tai liian kriittisesti.Tälle kaudelle Harley-Davidson julkaisi kaksi uutta versiota Sportsterista, Iron 1200 ja Forty-Eight Special -mallit. Niissä molemmissa on haettu inspiraatiota 70-luvun tyylistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Forty-Eight Special – poikkeaa odotuksistaPienikokoinen Peanut-tankki yhdistettynä korkeaan Tallboy-ohjaustankoon ja eteen siirrettyihin jalkatappeihin. Kun tähän lisätään minimalistisuus koko suunnittelussa, ei odotusarvona ole kovinkaan mukavuuspainotteinen lopputulos.Juuri siksi uusi Forty-Eight Special yllättääkin positiivisesti, että se on aivan jotakin muuta kuin etukäteen voi odottaa.Lipuminen hiljaa rantabulevardia pitkin sujuu ilman ongelmia ja ajoasento tuntuu mukavalta. Ei ehkä sellaiselta että siinä voisi matkustaa auringonnoususta iltahämärään asti, mutta Special ei olekaan matkapyörä.Sekä etu- että takajarru ovat sopivan tunnokkaita. Ei teholtaan sporttipyörien jarrujen luokkaa, mutta ei Specialilla ajetakaan radalla eikä polvi maassa.Jousitus nielee kohdalle osuvat epätasaisuudet riittävän hyvin, ei taaskaan sporttipyörien herkkyydellä mutta käyttötarkoitukseen nähden riittävän hyvin.Kun lähdetään kiihdyttämään mutkatielle, niin vääntöä ja voimaa on riittämiin.Ja jälleen kerran on aivan turha verrata Harrikan ominaisuuksia mihinkään muuhun merkkiin tai malliin, sillä olennaista on fiilis ja kuljettajan hymyn leveys. Ja ne ovat molemmat kohdallaan.Sopiva lisä mallistoonAmerikkalaisikoni on jälleen tuonut yhden hienon lisän mallistoonsa ilman, että sen olisi varsinaisesti tarvinnut tehdä mitään suuria teknisiä uudistuksia.Runko ja moottori perustuvat Sportsterin aiempiin malleihin. Uutuus on saatu aikaan ajoasentoa muokkaamalla ja hakemalla grafiikoihin vaikutteita 1970-luvulta.Lopputulos on tunnistettava Harleyksi ja Sportsteriksi, mutta silti on omalla tavallaan uudenlainen yhdistelmä.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: H-D Harley-Davidson Forty-Eight Special Moottori: 2-sylinterinen V-moottori, ilmajäähdytys Iskutilavuus: 1202 cc Teho: (ei ilm.) Vääntö: 96 Nm / 3500 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, hihnaveto Istuinkorkeus: 705 mm Paino ajokunnossa: 256 kg Tankki: 8 litraa Hinta: avoin Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti