7.5.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Harley-Davidson Forty-Eight Special – nautintoaine Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jotakin uutta, jotakin vanhaa, lainattua ja sinistä. Morsiamen pukeutumisen lisäksi tämä pätee myös Harley-Davidsonin tapaan luoda uusia malleja. Harrikan koeajo on aina päräyttävä kokemus, mutta siitä kirjoittaminen on aina yhtä vaikeaa. Lähteäkö mukaan valmistajan hypetykseen jokaisen mutterin suunnittelun ja muotoilun maagisuudesta, vai ollako kriittinen tehon ja ajettavuuden suhteen.Totuus löytyy siitä välimaastosta, kun asettuu Harrikan kuljettajan paikalle ja nauttii fiiliksestä miettimättä asioita liian ruusunpunaisesti tai liian kriittisesti.Tälle kaudelle Harley-Davidson julkaisi kaksi uutta versiota Sportsterista, Iron 1200 ja Forty-Eight Special -mallit. Niissä molemmissa on haettu inspiraatiota 70-luvun tyylistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Forty-Eight Special – poikkeaa odotuksistaPienikokoinen Peanut-tankki yhdistettynä korkeaan Tallboy-ohjaustankoon ja eteen siirrettyihin jalkatappeihin. Kun tähän lisätään minimalistisuus koko suunnittelussa, ei odotusarvona ole kovinkaan mukavuuspainotteinen lopputulos.Juuri siksi uusi Forty-Eight Special yllättääkin positiivisesti, että se on aivan jotakin muuta kuin etukäteen voi odottaa.Lipuminen hiljaa rantabulevardia pitkin sujuu ilman ongelmia ja ajoasento tuntuu mukavalta. Ei ehkä sellaiselta että siinä voisi matkustaa auringonnoususta iltahämärään asti, mutta Special ei olekaan matkapyörä.Sekä etu- että takajarru ovat sopivan tunnokkaita. Ei teholtaan sporttipyörien jarrujen luokkaa, mutta ei Specialilla ajetakaan radalla eikä polvi maassa.Jousitus nielee kohdalle osuvat epätasaisuudet riittävän hyvin, ei taaskaan sporttipyörien herkkyydellä mutta käyttötarkoitukseen nähden riittävän hyvin.Kun lähdetään kiihdyttämään mutkatielle, niin vääntöä ja voimaa on riittämiin.Ja jälleen kerran on aivan turha verrata Harrikan ominaisuuksia mihinkään muuhun merkkiin tai malliin, sillä olennaista on fiilis ja kuljettajan hymyn leveys. Ja ne ovat molemmat kohdallaan.Sopiva lisä mallistoonAmerikkalaisikoni on jälleen tuonut yhden hienon lisän mallistoonsa ilman, että sen olisi varsinaisesti tarvinnut tehdä mitään suuria teknisiä uudistuksia.Runko ja moottori perustuvat Sportsterin aiempiin malleihin. Uutuus on saatu aikaan ajoasentoa muokkaamalla ja hakemalla grafiikoihin vaikutteita 1970-luvulta.Lopputulos on tunnistettava Harleyksi ja Sportsteriksi, mutta silti on omalla tavallaan uudenlainen yhdistelmä.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: H-D Harley-Davidson Forty-Eight Special Moottori: 2-sylinterinen V-moottori, ilmajäähdytys Iskutilavuus: 1202 cc Teho: (ei ilm.) Vääntö: 96 Nm / 3500 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, hihnaveto Istuinkorkeus: 705 mm Paino ajokunnossa: 256 kg Tankki: 8 litraa Hinta: avoin Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Testit Testi: Älypuhelin kiinni tiukasti moottoripyörän tai polkupyörän tankoon – magneetilla 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Armi Ratiankin aikoinaan ohjastama Porsche 911 S Targa 69 LWB 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?