27.9.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Harley-Davidson FXDR 114 – inspiraatio kiihdytysareenoilta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä FXDR on jo kymmenes Softail-malliston variaatio. Isompi 114-kuutiotuumainen moottori, enemmän kallistusvaraa ja härski ulkonäkö, niistä on FXDR tehty. Yksipaikkainen, pitkä ja matala yhdistettynä aggressiiviseen ulkomuotoon. Harley-Davidson on onnistunut luomaan muista yhdeksästä Softail-mallista selkeästi ulkonäöltään poikkeavan version.Kun voimanlähteenä on isompi 114-kuutiotuumainen eli 1868-kuutioinen Milwaukee Eight -moottori, niin malliston urheilullisimmaksi versioksi nimittämiselle on katetta. Entäpä käytännössä?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySporttinen Harley mutta ei sporttipyöräKun akseliväli on reilusti yli 1700 milliä ja painokin ylittää 300 kilon rajan, ei kyseessä ymmärrettävästi ole varsinainen sporttipyörä. Urheilullinen Harley kylläkin.Ajoasento on linkkuveitsimäinen, jalat ja kädet edessä mutta satula takana. Kallistuvaraa on lisätty nostamalla ja jäykentämällä jousitusta. Eron todella huomaa jyrkissä mutkissa FXDR:n hyväksi.Loivemmissa mutkissa rungon vakaus vakuuttaa. Tosin pyörä pyrkii voimakkaasti nousemaan pystyyn heti mutkan jälkeen kaasua avattaessa, mikä johtuu matalaprofiilisesta ja leveästä 240/40R18 -takarenkaasta.Kytkinkahva, vaihdepoljin ja jarrut vaativat kaikki reipasta voimankäyttöä, mutta niiden toiminta on kuitenkin kohdallaan. Sopii pyörän luonteeseen.Ulkonäkö myyntivalttinaÄänet on vaimean vaatimattomat, eivät siis tasapainossa urheilullisen ulkonäön kanssa.Iskutilavuudeltaan iso V2-moottori tarjoaa tasaisen jykevää vääntöä, mutta on ominaisuuksiltaan jotenkin tasapaksu.Urheilulliselta mallilta odottaisi enemmän kierrosherkkyyttä ja yläkierroksilla vielä pientä tehopiikkiä.On suorituskyvyn kannalta melkeinpä sama millä vaihteella ajaa, käyttääkö alakierrosvääntöä vai enemmän kierroksia.Ei paikkaa matkustajalleFXDR 114:n tyylikeinona on käytetty yksinkertaisuutta. Turhia varusteita ei ole. Ei edes paikkaa matkustajalle.Tehtaan edustajat näyttävät koeajon jälkeen, että takakatteeseen on mahdollisuus jälkikäteen lisätä matkustajan satula ja jalkatapeillekin löytyy valmiit kiinnityspaikat.Näyttääkin siltä, että selkeästi kiihdytysareenoilta haettuun ulkonäköön on suunnittelun loppuvaiheessa lisätty ripaus käytännöllisyyttä.Kun mallisto kattaa kymmenen erilaista Softailia, niin selkeä yksipaikkainen ja urheilullinen versio varmasti olisi mahtunut mukaan, ilman kompromisseja. Jopa niin, että moottoria olisi muokattu muita malleja urheilullisemmaksi.FXDR:n myyntivaltti onkin ulkonäkö, jonka odotetaan puhuttelevan niitä joiden mielestä muut H-D-mallit ovat liian perinteisen näköisiä.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Harley-DavidsonMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHarley-Davidson FXDR 114Moottori: 2-sylinterinen V-moottori, ilmajäähdytys Iskutilavuus: 1868 cc Teho: (ei ilm.) Vääntö: 162 Nm / 3500 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, hihnaveto Istuinkorkeus: 723 mm Paino tankattuna: 303 kg Tankki: 16,7 litraa Hinta: alk. 32 930€ Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Å kodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Å kodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti