27.9.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Harley-Davidson FXDR 114 – inspiraatio kiihdytysareenoilta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä FXDR on jo kymmenes Softail-malliston variaatio. Isompi 114-kuutiotuumainen moottori, enemmän kallistusvaraa ja härski ulkonäkö, niistä on FXDR tehty. Yksipaikkainen, pitkä ja matala yhdistettynä aggressiiviseen ulkomuotoon. Harley-Davidson on onnistunut luomaan muista yhdeksästä Softail-mallista selkeästi ulkonäöltään poikkeavan version.Kun voimanlähteenä on isompi 114-kuutiotuumainen eli 1868-kuutioinen Milwaukee Eight -moottori, niin malliston urheilullisimmaksi versioksi nimittämiselle on katetta. Entäpä käytännössä?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySporttinen Harley mutta ei sporttipyöräKun akseliväli on reilusti yli 1700 milliä ja painokin ylittää 300 kilon rajan, ei kyseessä ymmärrettävästi ole varsinainen sporttipyörä. Urheilullinen Harley kylläkin.Ajoasento on linkkuveitsimäinen, jalat ja kädet edessä mutta satula takana. Kallistuvaraa on lisätty nostamalla ja jäykentämällä jousitusta. Eron todella huomaa jyrkissä mutkissa FXDR:n hyväksi.Loivemmissa mutkissa rungon vakaus vakuuttaa. Tosin pyörä pyrkii voimakkaasti nousemaan pystyyn heti mutkan jälkeen kaasua avattaessa, mikä johtuu matalaprofiilisesta ja leveästä 240/40R18 -takarenkaasta.Kytkinkahva, vaihdepoljin ja jarrut vaativat kaikki reipasta voimankäyttöä, mutta niiden toiminta on kuitenkin kohdallaan. Sopii pyörän luonteeseen.Ulkonäkö myyntivalttinaÄänet on vaimean vaatimattomat, eivät siis tasapainossa urheilullisen ulkonäön kanssa.Iskutilavuudeltaan iso V2-moottori tarjoaa tasaisen jykevää vääntöä, mutta on ominaisuuksiltaan jotenkin tasapaksu.Urheilulliselta mallilta odottaisi enemmän kierrosherkkyyttä ja yläkierroksilla vielä pientä tehopiikkiä.On suorituskyvyn kannalta melkeinpä sama millä vaihteella ajaa, käyttääkö alakierrosvääntöä vai enemmän kierroksia.Ei paikkaa matkustajalleFXDR 114:n tyylikeinona on käytetty yksinkertaisuutta. Turhia varusteita ei ole. Ei edes paikkaa matkustajalle.Tehtaan edustajat näyttävät koeajon jälkeen, että takakatteeseen on mahdollisuus jälkikäteen lisätä matkustajan satula ja jalkatapeillekin löytyy valmiit kiinnityspaikat.Näyttääkin siltä, että selkeästi kiihdytysareenoilta haettuun ulkonäköön on suunnittelun loppuvaiheessa lisätty ripaus käytännöllisyyttä.Kun mallisto kattaa kymmenen erilaista Softailia, niin selkeä yksipaikkainen ja urheilullinen versio varmasti olisi mahtunut mukaan, ilman kompromisseja. Jopa niin, että moottoria olisi muokattu muita malleja urheilullisemmaksi.FXDR:n myyntivaltti onkin ulkonäkö, jonka odotetaan puhuttelevan niitä joiden mielestä muut H-D-mallit ovat liian perinteisen näköisiä.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Harley-DavidsonMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHarley-Davidson FXDR 114Moottori: 2-sylinterinen V-moottori, ilmajäähdytys Iskutilavuus: 1868 cc Teho: (ei ilm.) Vääntö: 162 Nm / 3500 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, hihnaveto Istuinkorkeus: 723 mm Paino tankattuna: 303 kg Tankki: 16,7 litraa Hinta: alk. 32 930€ Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen