21.5.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Indian FTR 1200 S – Ei ”tissiposkille” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tehokas nakupyörä vaatii käskijältään määrätietoisia otteita. Indian tuli vuosikymmenten tauon jälkeen markkinoille ensin isoilla Chief- ja Chieftain-customeillaan. Siitä mallistoa laajennettiin urheilullisempaan Scoutiin.Nyt Indian ottaa vieläkin suuremman harppauksen, kun se laajentaa mallistoaan tehokkaiden nakupyörien luokkaan FTR 1200 -mallillaan.Koeajossa oli ylellisempi FTR 1200 S -versio, jonka varustusta on perusmalliin verrattuna parannettu muun muassa täysin säädettävällä jousituksella, kolmella ajoasetuksella, kallistuksen huomioivalla luistonestolla, väri-TFT-mittaristolla ja tyylikkäämmällä värityksellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBrutaali V2-moottoriVaikka 1200-kuutioisen V2-moottorin huipputeho onkin maltillinen 123 hevosvoimaa, niin raaka 120 newtonmetrin vääntö yhdistettynä tasaisen laakeaan vääntökäyrään saa moottorin tuntumaan brutaalilta.Moottori vetää kuutosvaihteellakin puhtaasti jo 50 kilometrin tuntinopeudesta alkaen. Pienikin kaasukahvan kääntö viestittää kuljettajalle heti, ettävoimaa koneesta löytyy tarpeeksi joka tilanteeseen. Kierrosten kasvaessa suorituskyky paranee koko ajan.Pienimmät vaihteet on välitetty lyhyiksi, mikä vielä lisää voiman tuntua. Ykkösvaihteella 9 000 kierroksen punaraja tulee vastaan 85 ja kakkosella 125 kilometrin tuntinopeudessa. Eturengas nousee helpolla ilmaan, kun kaasukahvaa kääntää vähänkin reippaammin.Maantie- ja moottoritienopeuksissakin kiihtyvyys on edelleen mahtavaa, eikä voimaa osaa kaivata lisää millekään kierrosalueelle.Kerää huomion ajossa ja tauoillaPitkän akselivälin ja loivan keulakulman takia käytös mutkissa on rauhallista. Loivempiin toisiaan seuraaviin mutkiin FTR 1200 kääntyy neutraalisti, käytännössä katseen voimalla. Väljä ajoasento ja isot mitat lisäävät vakauden tuntua.Tiukempiin mutkiin kuljettajalta vaaditaan työntöohjausta tai painonsiirtoa sisäkurvin jalkatapille, jotta pyörä kääntyy riittävästi. Ominaisuus saattaa yllättää ensimmäisissä mutkissa, mutta pienen totuttelun jälkeen tämä Indianin jääräpäisyys on juuri se ominaisuus, joka kiehtoo koko ajan enemmän. Se ei ole tissiposkille tarkoitettu ja höyhenenkevyesti ohjattava pyörä, vaan kuljettajan on oltava koko ajan hereillä ja osoitettava kuka määrää tahdin.Kunhan komentosuhde on selvä, tarjoaa FTR 1200 S mahtavan ajonautinnon. Ei kuitenkaan suositella introverteille, sillä näyttävä puna-valko-musta Indian kerää kaikkien huomion niin liikenteessä kuin ajotauoilla. Juttukavereista ei ole puutetta tällä pyörällä ajellessa.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Ula Serra Indian FTR 1200 S Moottori : kaksisylinterinen V-moottori, 1203 cm³, nestejäähdytys Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Teho: 92 kW (123hv)/ 8250 r/min Vääntö: 120 Nm / 5900 r/min Istuinkorkeus: 840 mm Kuivapaino: 222 kg Tankki: 13 litraa Hinta: 20 990 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous