15.3.2020 Ajoneuvot Maistiainen: KTM 390 Adventure – ominaisuudet edullisessa paketissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM tarjoaa 8000 euron hintaluokkaan täysverisen seikkailupyörän. A2-ajokorttiluokkaan sopivan eli 35 kilowatin tehoisen seikkailupyörän suunnittelu ei ole helppoa. Jos otetaan lähtökohdaksi suurempi 600-800 -kuutioinen malli ja kuristetaan se teholtaan sopivaksi, niin ongelmaksi muodostuu suuri paino ja siten heikon tehopaino-suhteen tuoma vaatimaton suorituskyky.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeveyttä ja vääntöäKTM:llä oli valmiina olemassa 390 Duke ja siinä kevyt yksisylinterinen moottori. Sen ympärille rakennettuna 390 Adventure painaakin kuivana vain 158 kiloa. Samoihin lukemiin pääsee pari kilpailijaakin, mutta niillä on omissa malleissaan A2-luokkaan hieman alamittaiset 300-kuutioiset moottorit.Erityisesti väännössä kilpailijat jäävät jälkeen KTM:n lukemista, ja juuri sitätarvitaan erityisesti vaativissa olosuhteissa ajettaessa.KTM 390 Adventure tuntuu satulaan istuttaessa täyskokoiselta seikkailupyörältä, onhan istuinkorkeutta hulppeat 855 millimetriä. Muutenkin mittasuhteet ovat sellaiset, ettei ainakaan keskikokoinen kuljettaja tunne pyörää mitenkään pieneksi.Käytä kierroksiaIloisesti 10 000 kierrokseen asti kiertävä moottori tarjoaa sitä paremman suorituskyvyn, mitä reippaammin kuljettaja käyttää kierroksia. Se vetää puhtaasti täristämättä 3000 kierrokselta alkaen mutta noin 4000 kierroksesta ylöspäin voimaa on tarjolla niin että pärjää muun liikenteen seassa. Kierrosten käyttöä puoltaa myös lyhyeksi välitetty vaihteisto.Ykkösvaihde riittää 57 kilometrin mittarinopeuteen, kakkonen 82:een ja kolmonen 108:aan. Kuutosvaihteella 6000 kierrosta vastaa noin 110 kilometrin tuntinopeutta. Pintakaasulla ajaessa värinät eivät juuri haittaa vielä moottoritienopeuksissa.Isompiin ja tehokkaampiin pyöriin tottunut kuljettaja joutuu hetken totuttelemaan laajempaan kierrosalueen käyttöön. Erityisesti ohituksissa tulee ongelmia jos yrittää vedättää isolla vaihteella ja matalilla kierroksilla.Kunhan moottorin luonteeseen tottuu, niin ajaminen on itse asiassa hauskaa ja juuri sellaista kuin moottoripyörällä ajamisen kuuluukin olla; käytetään vaihteita ja koko kierroslukualuetta hyväksi.Aloitteleville tai A1-luokasta siirtyville pienempiin tehoihin tottuneille kuljettajille tämä ei ole ongelma.KTM 390 Adventure tarjoaa paljon vastinetta vajaan 8000 euron hinnalle. Esimerkiksi kallistuksen huomioivat ABS-jarrut ja luistonesto kuuluvat vakiovarustukseen, mikä on uutta tässä koko- ja hintaluokassa.Hiekkatiellä 390 tarjoaa keveytensä ansiosta ajoelämyksiä, joista isommilla lähes 100 kiloa painavammilla 1200-kuutioisilla adventurepyörillä ajavat voivat vain haaveilla.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Francesc Montero ja Sebas Romero KTM 390 Adventure Moottori: 373-kuutioinen yksisylinterinen nelitahtimoottori Teho: 32 kW (44 hv) / 9000 r/min Vääntö: 37 Nm / 7000 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Kuivapaino: 158 kg Akseliväli: 1430 mm Istuinkorkeus: 855 mm Tankin tilavuus: 14,5 litraa Hinta: 7988 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”