2.9.2017

Maistiainen: Peugeot 308 – uudella ilmeellä nyt myös Suomessa

Kuva Petri Munukka, Peugeot
Peugeot 308

Vuoden autoksi vuonna 2014 valittu Peugeot 308 on päivitetty uudella nokkaosalla.

Peugeot 308:n maski on aiempaa isompi ja tyyliltään tuoreimpien Peugeot-uutuuksien (3008/5008) kaltainen. Samalla etupuskuri, konepelti ja ajovalot on muotoiltu uudelleen. Peräosaan ei ole kajottu takavalojen väritystä lukuun ottamatta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tyylikäs sisäilme

Sisällä verhoilukankaat ovat tyylikkäämmät, muutoin sisäilme on ennallaan.

Peugeot 308

Elektronisia turvajärjestelmiä on lisätty ja kosketusnäyttöä suurennettu. Peugeotilla on siivottu kojelaudasta nappuloita pois vähän liikaakin. Näkymä on siisti ja tyylikäs, mutta kaikkien toimintojen käyttäminen kosketusnäytön kautta on ainakin aluksi kankeaa.

Peugeotia harkitsevan on syytä perusteellisella koeajolla varmistaa, että pienen ratin ja sen yli katsottavan mittariston yhdistelmä luonnistuu omalle ajoasennolle. Sinällään erikoinen järjestely tuntuu aivan luonnolliselta tottumisen jälkeen, mutta väärään suuntaan kiertävä kierroslukumittari on jo turhaa erikoisuuden tavoittelua.

Peugeot 308

Tutut moottorit

Moottoripaletti jatkaa nyt entisellään. Myydyin moottori on bensiinikäyttöinen 1,2-litrainen turboahdettu rivikolmonen, Peugeot-kielellä Puretech 130, luku kertoo hevosvoimat. Se onkin oiva kompromissi suorituskykyä ja taloudellisuutta.

Vaihtoehdoista vähempitehoiset ovat vaisuja isommalla kuormalla ja tehokkaammat ainoastaan kalliimmissa GT- ja GTi-malleissa.

Dieseleissä tehoportaita on tiheämmässä, ensi vuonna tuleva uutuus 1,6-litrainen HDi 130 kuulostaa juuri sopivan kokoiselta. Dieselkuskeja ilahduttaa AdBlue-lisäaineen täyttöaukon siirto takakontista tankkausluukun alle.

Kaksi mallia

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Peugeot 308:an tilojen riittävyyttä pohtivien on syytä tiedostaa, että tiloiltaan farmariversio on kuin eri auto perusversioon verrattuna.

Koreilla on pituuseroa 33 senttiä, josta farkun 11cm pidempi akseliväli on käytetty kokonaan takamatkustajan polvitiloihin ja loput 22 cm pidempään peräylitykseen ja tavaratilan kasvattamiseen.

Farmarimalli 308 SW on luokkansa tilavimpia autoja, vaikka perusmallin takatilat ovat korkeintaan keskitasoa. Kokoeroon nähden tuhannen euron lisähinta on todella edullinen.

Teksti: Petri Munukka Kuvat: Petri Munukka, Peugeot

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat