8.6.2016 Ajoneuvot Maistiainen: pieniin päin Škoda Octavia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolme sylinteriä ja litrainen moottori. Yhdistelmä kuulostaa pikkuautolta, mutta on keskikokoisen Škoda Octavia 1.0:n uusi voimanlähde. Suomalaisten ikisuosikin Škoda Octavia:n ennätyspieni 1.0 TSI-uutuusmoottori korvaa aiemman 1.2-litraisen moottorin. Ja vaikka moottori on aiempaa pihimpi ja pienempi, on siitä puristettu ulos hieman enemmän tehoa kuin edeltäjästään.Litraisessa moottorissa on potkua 115 hevosvoimaa (85 kW) ja vääntöä arkiajoon riittävät 200 newtonmetriä mukavan laajalla kierrosalueella 2 000-3 500 r/min. Vääntö on kasvanut sitten 1,2-litraisen moottorin peräti 25 newtonmetriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRiittävät kyvytŠkoda Octavia ei toki ole tämän moottorin voimin mikään raketti muttei nuhapumppukaan.Koeajossa Prahassa, automerkin syntysijoilla, käy ilmi, ettei tulokkaalla jää muun liikennevirran jalkoihin. Kiihtyvyysarvo nollasta sataan kilometriin tunnissa (9,9 sekuntia) kertoo paljon, mutta vaatimattomasta kiihtyvyydestä huolimatta on turha arastella ohituksia moottoritienopeuksissa. Ohitukset hoituvat järkevän kaasun annostelun ja ennakoinnin avulla ongelmitta.Ennakkoluuloja hälventää tieto, että ohituskiihtyvyys 60-100 km/h vie vain 13,9 sekuntia - parannusta entiseen on 1,1 sekuntia. Ja kiihdytys välillä 80-120 km/h kestää 14,1 sekuntia, jossa on kohennusta aiempaan peräti 2,7 sekuntia.Menoa reipastaa turboahdin, joka on monelle autoilijalle se jokin, josta ei tingitä.Mukavan pihiKolmisylinteriselle ominaiseen ääntelyyn tottuu nopeasti. Hieman karkeita käyntiääniä saa tosissaan kuulostella. Taustasoundi on taltutettu sivistyneeksi, moottorin äänet kuuluvat oikeastaan vasta kiihdytyksissä 4 000 kierroksen tietämillä.Hiilidioksidipäästöt ovat erittäin maltilliset 104-108 grammaa kilometrillä, malliversiosta riippuen.Kulutus on mukavasti kurissa, sillä esimerkiksi DSG-kaksoiskytkinautomaattisenakin versiona Škoda Octavian luvattu keskikulutus on vain 4,5-4,7 litraa sadalla kilometrillä.Nouseeko suosituksi?Škoda Octavian myydyin bensaversio on ollut 1,4-litrainen TSI, mutta heti sen vanavedessä on tullut 1,2-litrainen malli.Jää nähtäväksi kykeneekö uutuusmoottori nousemaan peräti suosituimmaksi bensiiniä nieleväksi vaihtoehdoksi. Eväät menestykselle ovat ilmeiset, ja ennakkoluuloisille kerrottakoon, että kokeiltu moottori on paperille painettuja suoritusarvojaan vaivattomampi tapausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukautuva alustaUuden pihin moottoriversion esittelyn yhteydessä paljastettiin myös, että Škoda Octaviaan saa mallivuoden 2017 tullen mukautuvan alustan säädön (DCC) kaikkiin niihin versioihin, joiden moottoriteho vähintään 150 hevosvoimaa. Näitä moottoreita on tarjolla kaikkiaan kuusi: neljä bensiiniä, kaksi dieseliä.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti