9.12.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Triumph Tiger 1200 XRT – Raskassarjalainen keveni Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Puhutaan sitten tehosta, varusteiden määrästä tai painosta, niin Triumph Tiger 1200 on seikkailupyörien raskassarjalainen. Ajossa kilot eivät juurikaan tunnu. Triumph kertoo uudistaneensa Tiger 1200:n runkoa, moottoria ja varusteita myöten. Jopa nimi on uusi, sillä lisänimi Explorer on nyt pudotettu pois.Todellisuudessa runkoon on tehty vain pieniä muutoksia painon säästämiseksi, mutta moottorin tuntuma on muuttunut täysin edeltävästä mallistaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehokkaampi mutta sivistyneempiKoeajossa alle osui enemmän kestopäällysteelle suunnatun XR-mallisarjan varustelluin versio XRT.Ensimmäinen yllätys oli, että kolmisylinterinen rivimoottori ei enää ole yhtä brutaalin tehokas ylärekisterissä, vaikka huipputehon ilmoitetaan nousseen 141 hevosvoimaan. Kolmen kilon kevennys pyörivissä massoissa antaa täysin uudenlaisen tuntuman.Nyt moottori tuntuu kierrosherkältä ja vetää vahvemmin alarekisterissä, mutta vastaavasti huippukierroksilla ei enää tunnu selvää tehopiikkiä. Käytännössä muutos tarkoittaa helpompaa ajettavuutta ja parempaa suorituskykyä. Ja ennen kaikkea kevyempää kääntyvyyttä mutkiin, kun hyrrävoimat ovat pienemmät.Täydellisesti varusteltuVarustelu ei jätä juurikaan toivomisen varaa.Vakionopeussäädintä käytetään sujuvasti kytkinkäden peukalolla. Sähkösäätöistä tuulilasia ohjataan joystickin välityksellä.Ajomoodeja on viisi ja kuljettajan valittavissa on sekin minkälaisen näkymän TFT-näyttöön haluaa. Kylmällä kelillä kuljettaja ja matkustaja arvostavat kahvan- ja istuimenlämmittimiä.Pimeällä ajamista helpottaa kaarreajovalot. Lisäksi 20 milliä taaksepäin tuotu ohjaustanko on muuttanut ajoasennon enemmän rennon pystyksi.Vasemmalla kädellä käytetään peräti kymmentä eri nappia, joista yksi on viiteen suuntaan liikkuva joystick. Sujuva käyttö vaatii pientä treeniä, ja ainakin aluksi kuljettajalla sekoittuvat helposti lähekkäin olevat joystick ja vilkkuvipu.Vasemman käden urakkaa helpottaa se, että kytkintä tarvitsee käyttää vain liikkeelle lähdettäessä.Sekä ylös- että alaspäin vaihdettaessa toimiva vaihdeavustin on säädetty nopeaksi ja urheilulliseksi, sillä ylöspäin vaihdot tuntuvat pienenä nykäyksenä. Alaspäin vaihdettaessa puolestaan välikaasun määrä on sopiva ja vaihdot todella pehmeitä.Suorituskyky, varusteet ja ajo-ominaisuudet riittävät luokan kärkikahinoihin, mutta kyllä XRT-mallin 25 000 euron hinta sitä edellyttääkin. Hinnassa pitää huomioida, että lisävarustelistalle ei käytännössä jää muuta kuin laukkuvarustuksen hankinta.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Triumph Triumph Tiger 1200 XRT Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys Iskutilavuus: 1215 cc Teho: 141 hv ( 104 kW) / 9350 r/min Vääntö: 122 Nm / 7600 r/min Runko: Trellis-teräsputkirunko Akseliväli: 1520 mm Istuinkorkeus: 835-855 mm Tankin tilavuus: 20 litraa Hinta: 25 250 euroa Lue lisää Kaikki artikkelit 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Moottoripyörät Harley-Davidson päivitti lähes koko mallistonsa – Road Glide sai lisäksi uuden keulan 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely CF Moto 675 SR-R kurkottelee ratalegendan suuntaan 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Erikois-Honda erikoishinnalla: MP25-messuilta Africa Twinin erikoisversio alle 20 000 eurolla 2.2.2025 Moottoripyörät Liveseuranta: viimeiseen messupäivään – tule seuraamaan mitä MP 25 -moottoripyörämessuilla tapahtuu 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Moottoripyöränäyttely IPR Moton Yamaha XSR 900 on kaunis kuin karkki – MP25-messujen hienoin prätkä? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla