9.4.2019

Maistiainen: tuplasti coolimpi – Škoda Scala

Škoda Scala

Rapidin korvaava Škoda Scala sujahtaa tsekkivalmistajan mallistossa selkeämmin omalle paikalleen Octavian ja Fabian välimaastoon. Samalla uutuus kehittää koko merkin tyyliä.

Joistain kulmista Škoda Scalan ulkomuoto vaikuttaa pullamaisen raskaalta, mutta Scala ei toki ole ongelman kanssa yksin nykyautojen joukossa. Toisista kulmista auto taas muistuttaa Vision RS -konseptiauton terävistä linjoista ja siitä, miten Scala viestii koko Škodan uutta tyyliä.

Škoda Scala

Scala asettuu Škodan mallistossa tutun Rapidin tilalle. Mittojen puolesta auto on hyvin skodamainen sujahtaessaan hiukan muiden valmistajien segmenttirajojen väliin. Farkkumaisesta ulkomuodosta huolimatta Scalan tavaratila on maltillisen kokoinen, mutta matkustamossa tilaa riittää ainakin Octaviaan verrattavasti.

Škoda Scala

Matkustamo on muutenkin Scalan bravuuri. Automalli on ensimmäisenä liikkeellä VW-konsernin uuden sukupolven tietoviihdejärjestelmien kanssa. Kosketusnäytön sijoitus hiukan irralleen kojelaudasta on asia, joka ei varmasti miellytä kaikkia, mutta ratkaisu keventää kojelautaa kookkaiden upotettujen järjestelmien jälkeen. Pikaisella kokeilulla järjestelmän perusvire on tuttu, mutta kaikki toimii nopeammin ja selkeämmin. Myös virtuaalimittaristo on oppinut uusia näkymiä, jotka ainakin poikkeavat toisistaan merkittävästi.

Škoda Scala

Uusien tietoteknisten hallintalaitteiden lisäksi matkustamoon on loihdittu uutta ilmettä muotoilulla ja materiaaleilla. Erityisesti kojelaudan koristelista keventää tunnelmaa, mutta myös esimerkiksi sorjat ovenkahvat heijastelevat käsinojien muotoa.

Škoda Scala

Moottoripuolella yllätykset ovat maltillisia. Alkuvaiheessa Scala luottaa tuttuihin 1,0- ja 1,5-litraisiin TSI-bensiinimoottoreihin, dieseleiden jäädessä pois Suomen tuontiohjelmasta. G-Tek-kaasumalli saapuu jo loppuvuodesta.

Suomessa Škoda Scala nähdään kesäkuussa, hintojen varmistuessa lähiviikkoina.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat