19.5.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Vespa Elettrica – sähköllä, mutta saisiko olla mopona vai moottoripyöränä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähkökäyttöinen Vespa Elettrica on saatavilla sekä mopona että moottoripyöräversioina. Miksi kaksi mallia, kun molemmissa on käytännössä sama tekniikka? Sähkömoottori ja Vespa muodostavat hienon yhdistelmän, molemmat ovat kuin luotuja kaupunkiajoon. Valinnanvaikeus tuleekin siinä, valitako Vespa Elettricasta mopoversio 7500 euron hintaan vai tuhat euroa kalliimmalla moottoripyöräversio. Mopoversion huippunopeus on 45 kilometriä tunnissa ja moottoripyöräversiolla pääsee huristelemaan - tai tässä tapauksessa suhistelemaan - suotuisissa olosuhteissa noin 70 kilometrin tuntinopeudella. Muuten molemmissa on sama tekniikka. Miksi näin?Vastaus löytyy verotuksesta sekä joidenkin maiden rahallisesta tuesta sähkömoottoripyörän hankintaan. Lopputulemana moottoripyöräversio saattaa joissakin maissa olla mopoversiota halvempi hinnaltaan, vaikka suorituskykyä saa enemmän. Meillä Suomessa mopo siis on tuhat euroa edullisempi, joten pohdittavaksi jää kannattaako 25 kilometriä korkeammasta huippunopeudesta maksaa lisätonni.Koeajoimme Vespa Elettrican moottoripyöräversion. Toimintamatkaa sillä on ECO-asetuksella (jolloin huippunopeutta on sama 45 km/h kuin mopomallissa) noin 100 kilometriä ja Power-asetuksellakin pääsee yhdellä latauksella 70 kilometrin matkan. Koeajon perusteella ilmoitetut toimintamatkat pitävät paikkaansa. Latausaika on neljä tuntia, joten työpäivän aikana se ehtii hyvinkin latautua, samoin töpselin ollessa yön yli kytkettynä.Jos ajelee vain esimerkiksi kaupungin ydinkeskustan tuntumassa, niin 45 kilometriä tunnissa on sinällään riittävä nopeus. Jos taas työmatkaan tai muihin ajoreitteihin kuuluu sisäänmenoteitä tai muita suurempien nopeuksien väyliä, silloin kovempaa kulkeva malli sulautuu paremmin muun liikennevirran mukaan. Se taas paitsi lisää mukavuutta ja lyhentää ajoaikaa, myös parantaa turvallisuutta kun nopeuserot ovat pienempiä.Ajamisen hinta molemmissa on samaa suuruusluokkaa, jos ei ryhdytä halkomaan hiuksia ja miettimään kuluttaako kovempi nopeus enemmän renkaita ja jarrupaloja. Vakuutuksien hintoja sen sijaan kannattaa kysellä etukäteen, sillä mopon ja moottoripyörän vakuutuksissa hintaerot saattavat jo olla tuntuvia. Kun vakuutusten hintoihin vaikuttaa ajoneuvon lisäksi myös vakuutuksenottaja sekä asuinpaikkakunta, niin jokaisen kannattaa kilpailuttaa itselle sopivin vakuutus.Ensituntuman perusteella Vespa Elettrican moottoripyöräversio on muuten vaivaton ajettava, mutta ajovalmiutta osoittavan merkkivalon syttymiseksi pitää malttaa painaa ohjaustangon Mode-nappia turhan pitkään, ennen kuin Elettrica on valmiina matkaan. Neljän-viidenkympin rajoitusalueilla liikenteen rytmissä pysyy helposti, mutta kuuden-seitsemänkympin alueilla toivoisi jo vähän puhdikkaampaa moottoria.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vespa Elettrica Moottori: ilmajäähdytteinen, hiiliharjaton kestomagneettimoottori lataustoiminnolla Teho: jatkuva teho 3,6 kW, huipputeho 4,0 kW Vääntö: 200 Nm Voimansiirto: suoraveto ilman vaihteita Istuinkorkeus: 790 mm Paino: 130 kg Akseliväli: 1350 mm Hinta: 8500 € Takuu: 2 vuotta Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 19.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pahvilaatikosta baanalle – CFMOTO 800 MT-X saatettiin ajokuntoon 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 17.4.2025 Moottoripyörät Sähköprätkät eivät edelleenkään kiinnosta ostajia – mikä jarruttaa kehitystä? 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 12.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CFMOTO 800 MT-X:n neitsytmatka umpijäässä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin