13.5.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Yamaha MT-10 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yamaha MT-10 yhdistää tehokkaan moottorin, hyvän jousituksen ja härskin ulkonäön. Lopputulos on miellyttävän aggressiivinen nakupyörä. Uusi MT-10 ei ole pelkkä katteista riisuttu Yamaha R1. Paitsi moottorin luonnetta, myös jousitusta on muokattu paremmin nakupyörän käyttöympäristöön sopivaksi. Ja tietysti ulkonäköä, R1:n runko ja moottori on yhdistetty MT-sarjalle tyypilliseen aggressiiviseen ulkonäköön.Vaikka Yamaha MT-10 on ulkonäöltään massiivisen ja kulmikkaan oloinen, niin heti liikkeelle lähdettyä pyörä tuntuu kevyeltä ja käteensopivalta. Aivan kuin yhteisiä kilometrejä olisi takana jo tuhansia. Tätä auttaa se, että Yamahalle tyypilliseen tapaan kaikki hallintalaitteet ovat loogisesti sijoitettuja ja hyvin kuljettajan tavoitettavissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJousitus toimii kaikissa nopeuksissaEnsimmäisillä kilometreillä huomio kiinnittyy pintaherkkään mutta progressiivisena myös kovempia vauhteja sietävään jousitukseen. Ero ratakäyttöön suunniteltuun R1:een on iso. Kun vauhti mutkateillä kasvaa niin, että on siirrettävä mutkissa painoa sisäkaarteen suuntaan ja jalkatapeille, silloin alkaa kaivata vaimennuksen säätöjä pari pykälää tiukemmalle.Täysin säädettävän jousituksen yhteydessä tämä ei ole ongelma, vaan mahdollisuus. Yamaha on onnistunut jousituksen suhteen tavoitteessaan, MT-10:n on oltava mukava ja jousituksen pitää toimia jo tavallisilla maantienopeuksilla.Lyhyt akseliväli ja pysty ajoasento ovat yhdistelmä, joka arvelutti etukäteen. Pystyisikö kuljettaja hyödyntämään moottorin tehoa, vai nousisiko eturengas ilmaan liian helposti. Painojakaumaa on onnistuttu siirtämään lievästi etupainoiseksi. Se tekee sekä kiihdytyksistä että mutka-ajosta helppoa ja luotto pyörään syntyy nopeasti.Murisee tehokkaasti mutta hiljaisella äänelläYamahan nelisylinterisen Crossplane-moottorin soundi on makeasti muriseva. MT-10 jää kaipaamaan vähän avarampaa putkistoa, nyt Crossplane-moottorin ääni on vaimennettu turhankin hiljaiseksi. Onneksi Akrapovicin tarvikeäänenvaimennin tarjoaa lääkkeen tähän vaivaan.Henkilökohtaisesti häiritsi toinenkin asia: sähköinen kaasukahva on niin kevytliikkeinen, että röykyissä pyörä nykäisi ikävästi, jos kaasukäden ranne ei pysynyt vakaasti paikallaan. Tottumiskysymys tämäkin, sillä osa koeajajista kiitteli kaasukahvan herkkyyttä ja kevytliikkeisyyttä.Yamaha MT-10:n hinta Suomessa on 7500 euroa edullisempi kuin R1:n, vaikka rungot ja moottorin perusrakenne ovat yhtenevät. Hintaerosta huolimatta MT-10 ei missään nimessä tunnu budjettipyörältä.Päinvastoin, sen mukava käyttöalue alkaa jo kaupunkinopeuksista mutta meno jatkuu tukevana vielä parinmarkan nopeuksissa. Kaikki muutokset tähtäävät katu- ja maantieominaisuuksien parantamiseen. Jos harrastaa muutakin kuin rata-ajoa, niin silloin MT-10 tarjoaa hyvän vastineen rahalle. Yamaha MT-10 Iskutilavuus: 998 cc Teho: 160 hv / 11500 r/min Vääntö: 111 Nm / 9000 r/min Hinta: 18 959,08 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Paul Barshon ja Alessio BarbantiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Moottoripyörät Triumph Bobber TFC – rajoitettu painos kullan kimallusta 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”