15.6.2020 Liikenne Lentokieltolista päivittyi – matkailija, varo näitä lentoyhtiöitä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä EU:n lentokieltolista päivittyi. Mukana liki sata lentoyhtiötä, joiden toiminnassa on vakavia turvallisuutta vaarantavia puutteita. Koronakurimuksen hieman hellitettyä alkaa myös kaupallinen lentotoiminta elpyä ja vilkastua. Matkustajan kannattaa kuitenkin olla tarkkana, minkä yhtiön siivin suuntaa ilmojen teille.EU päivitti kesäkuun alussa lentoliikenteen mustan listan. Se on lentokieltolista niistä lentoyhtiöistä, jotka eivät täytä kaikkia kansainvälisiä turvallisuusmääräyksiä. Listalla olevat lentoyhtiöt on joko asetettu kokonaan toimintakieltoon EU:ssa tai niiden lentotoimintaa rajoitetaan EU:n ilmatilassa.Listalla on nyt 96 lentoyhtiötä, 19 yhtiötä vähemmän kuin EU-kieltolistan edellisessä päivityksessä joulukuussa 2019. Lista päivittyy kaksi kertaa vuodessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMurheenkryyninä ArmeniaKieltolistalle on lisätty kaikki Armeniassa lentotoimintaluvan saaneet seitsemän lentoyhtiötä Armenian siviili-ilmailuviranomaisten toimintojen turvallisuuspuutteiden vuoksi.EU:n lentoturvallisuuskomitea ASC (EU Air Safety Committee) päätti yksimielisesti, että kaikki Armeniassa lentotoimintaluvan saaneet yhtiöt joutuvat nyt kieltolistalle. Euroopan komissio yhteistyössä Euroopan lentoturvallisuusviraston EASAn (European Union Aviation Safety Agency) avustuksella on valmis yhteistyöhön ja investointeihin Armenian lentoturvallisuuden parantamiseksi.Lisäksi seuraavissa maissa lentotoimintaluvan saaneiden yhtiöiden listaa on päivitetty, joitakin yhtiöitä lisätty ja toimintansa lopettaneita poistettu: Nämä maat ovat: Kongo (Brazzaville), Kongon demokraattinen tasavalta, Kirgisia, Libya, Nepal ja Sierra Leone. Tavoite: Euroopan taivas turvallisin EU:n liikenneasioista vastaava komissaari Adina Vălean taustoittaa lentokieltolistan tarpeellisuutta: ”Tavoitteemme on paras mahdollinen lentoturvallisuus Euroopan taivaalla ja koko maailmassa. EU:n kieltolistaa tulisi käyttää työkaluna, mikä auttaa listalle joutuneita lentoyhtiöitä arvioimaan uudelleen ja parantamaan lentotoiminnan turvallisuusstandardeja.” Listan tarkoituksena on motivoida valtioita ja lentoyhtiöitä asettamaan turvallisuus ykkösasiaksi, koska matkustajat tulevat tietämään yhtiöiden turvallisuustason. Lentoyhtiöt voidaan poistaa kieltolistalta nopeasti, kun maan lentoyhtiöt ja valvovat viranomaiset kiinnittävät enemmän huomiota lentoturvallisuuteen. Kieltoja ja…Näiden 14 maan kaikki lentoyhtiöt ovat kieltolistalla: Afganistan, Armenia, Djibouti, Eritrea, Kirgisia, Kongon demokraattinen tasavalta, Kongon tasavalta, Liberia, Libya, Nepal, Päiväntasaajan Guinea, São Tomé ja Príncipe, Sierra Leone ja Sudan.Edellisten lisäksi kieltolistalla ovat seuraavan kahden maan useimmat lentoyhtiöt, paitsi tässä mainitut yhtiöt. Angola: kaikki yhtiöt, paitsi TAAG Angola Airlines ja Heli Malongo. Moldova: kaikki yhtiöt, paitsi Air Moldova, Fly One ja Aerotranscargo.Lisäksi kieltolistalla on kuusi yhtiötä havaittujen yhtiökohtaisten turvallisuuspuutteiden vuoksi: Avior Airlines (Venezuela), Blue Wing Airlines (Suriname), Iran Aseman Airlines (Iran), Iraqi Airways (Irak), Med-View Airline (Nigeria) ja Air Zimbabwe (Zimbabwe).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy…toimintarajoituksiaLentoyhtiöt, joilla on toimintarajoituksia, voivat lentää EU:n ilmatilassa rajoitetusti vain tietyillä lentokonetyypeillä: Nämä kolme yhtiötä ovat: Air Koryo (Pohjois-Korea), Air Service Comores (Komorit) ja Iran Air (Iran).Kieltojen taustalla kattava arviointiLentokielloista tai toimintarajoituksista päätetään kattavan asiantuntijoiden tekemän arvioinnin perusteella. Euroopan komission tekemä kieltolista perustuu EU:n lentoturvallisuuskomitean ASC:n (EU Air Safety Committee) 12.–14. toukokuuta 2020 videokokouksena pidetyn kokouksen päätöksiin. Komitea koostuu lentoturvallisuuden asiantuntijoista kaikista EU:n jäsenvaltioista ja niitä tukee Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA (European Union Aviation Safety Agency).Arvioinnit perustuvat kansainvälisiin turvallisuusstandardeihin ja kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAO:n (International Civil Aviation Organization) asettamiin standardeihin, Euroopan komissio pyrkii jatkuvasti kehittämään toimintatapoja, joilla voidaan parantaa lentoturvallisuutta ja tiukentaa kansainvälisiä turvallisuusstandardeja yhteistyössä ilmailuviranomaisten kanssa.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: EU-lentokieltolista Lue lisää: Kokenut Qantas paras, Finnair 20 turvallisimman joukossa – välteltäviä lentoyhtiöitä 23 Tutkimus lentoturvallisuudesta: Emirates ja Etihad kärjessä, Finnair nyt neljäs 20 onnettomuutta ja 283 menehtynyttä – silti lentovuosi 2019 yksi turvallisimmista Lentämisen turvallisuus kohentui vuonna 2019 – 737 Max näkyy tilastoissa Lentovuonna 2019 Suomessa vältyttiin turmilta – muttei vaaratilanteilta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.10.2024 Uutinen Audin kisällikonsepti: 25-vuotisjuhlamallin A2 24.10.2024 Uutinen Sähköinen Cadillac Lyriq ja autonäyttelyn huonoimmat takapenkit 23.10.2024 Uutinen GAC Aion V Eurooppaan – ja varmaankin myös Suomeen 23.10.2024 Uutinen Autoliiton syksyn turvaistuintesti: yksi istuin hylättiin kemikaalipitoisuuden takia 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: ”Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista” 18.10.2024 Yleinen Päihdekuskit eivät välttämättä jää lääkärien haaviin ajoissa 18.10.2024 Uutinen Koeistuttu: BMW 2-sarjan Gran Coupé ja tavallisuuteen kiedottua tyyliä 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.10.2024 Autonäyttely Sähköinen Renault 17 on niin makea retrostelu, että se ei tule tuotantoon 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään 24.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: miten paljon Opel Astra Electric oikeasti kuluttaa? 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa - 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 19.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Kalle Rovanperän nimikko-Yariksia – ja peräti kolmin kappalein 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?