15.6.2020 Liikenne Lentokieltolista päivittyi – matkailija, varo näitä lentoyhtiöitä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä EU:n lentokieltolista päivittyi. Mukana liki sata lentoyhtiötä, joiden toiminnassa on vakavia turvallisuutta vaarantavia puutteita. Koronakurimuksen hieman hellitettyä alkaa myös kaupallinen lentotoiminta elpyä ja vilkastua. Matkustajan kannattaa kuitenkin olla tarkkana, minkä yhtiön siivin suuntaa ilmojen teille.EU päivitti kesäkuun alussa lentoliikenteen mustan listan. Se on lentokieltolista niistä lentoyhtiöistä, jotka eivät täytä kaikkia kansainvälisiä turvallisuusmääräyksiä. Listalla olevat lentoyhtiöt on joko asetettu kokonaan toimintakieltoon EU:ssa tai niiden lentotoimintaa rajoitetaan EU:n ilmatilassa.Listalla on nyt 96 lentoyhtiötä, 19 yhtiötä vähemmän kuin EU-kieltolistan edellisessä päivityksessä joulukuussa 2019. Lista päivittyy kaksi kertaa vuodessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMurheenkryyninä ArmeniaKieltolistalle on lisätty kaikki Armeniassa lentotoimintaluvan saaneet seitsemän lentoyhtiötä Armenian siviili-ilmailuviranomaisten toimintojen turvallisuuspuutteiden vuoksi.EU:n lentoturvallisuuskomitea ASC (EU Air Safety Committee) päätti yksimielisesti, että kaikki Armeniassa lentotoimintaluvan saaneet yhtiöt joutuvat nyt kieltolistalle. Euroopan komissio yhteistyössä Euroopan lentoturvallisuusviraston EASAn (European Union Aviation Safety Agency) avustuksella on valmis yhteistyöhön ja investointeihin Armenian lentoturvallisuuden parantamiseksi.Lisäksi seuraavissa maissa lentotoimintaluvan saaneiden yhtiöiden listaa on päivitetty, joitakin yhtiöitä lisätty ja toimintansa lopettaneita poistettu: Nämä maat ovat: Kongo (Brazzaville), Kongon demokraattinen tasavalta, Kirgisia, Libya, Nepal ja Sierra Leone. Tavoite: Euroopan taivas turvallisin EU:n liikenneasioista vastaava komissaari Adina Vălean taustoittaa lentokieltolistan tarpeellisuutta: ”Tavoitteemme on paras mahdollinen lentoturvallisuus Euroopan taivaalla ja koko maailmassa. EU:n kieltolistaa tulisi käyttää työkaluna, mikä auttaa listalle joutuneita lentoyhtiöitä arvioimaan uudelleen ja parantamaan lentotoiminnan turvallisuusstandardeja.” Listan tarkoituksena on motivoida valtioita ja lentoyhtiöitä asettamaan turvallisuus ykkösasiaksi, koska matkustajat tulevat tietämään yhtiöiden turvallisuustason. Lentoyhtiöt voidaan poistaa kieltolistalta nopeasti, kun maan lentoyhtiöt ja valvovat viranomaiset kiinnittävät enemmän huomiota lentoturvallisuuteen. Kieltoja ja…Näiden 14 maan kaikki lentoyhtiöt ovat kieltolistalla: Afganistan, Armenia, Djibouti, Eritrea, Kirgisia, Kongon demokraattinen tasavalta, Kongon tasavalta, Liberia, Libya, Nepal, Päiväntasaajan Guinea, São Tomé ja Príncipe, Sierra Leone ja Sudan.Edellisten lisäksi kieltolistalla ovat seuraavan kahden maan useimmat lentoyhtiöt, paitsi tässä mainitut yhtiöt. Angola: kaikki yhtiöt, paitsi TAAG Angola Airlines ja Heli Malongo. Moldova: kaikki yhtiöt, paitsi Air Moldova, Fly One ja Aerotranscargo.Lisäksi kieltolistalla on kuusi yhtiötä havaittujen yhtiökohtaisten turvallisuuspuutteiden vuoksi: Avior Airlines (Venezuela), Blue Wing Airlines (Suriname), Iran Aseman Airlines (Iran), Iraqi Airways (Irak), Med-View Airline (Nigeria) ja Air Zimbabwe (Zimbabwe).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy…toimintarajoituksiaLentoyhtiöt, joilla on toimintarajoituksia, voivat lentää EU:n ilmatilassa rajoitetusti vain tietyillä lentokonetyypeillä: Nämä kolme yhtiötä ovat: Air Koryo (Pohjois-Korea), Air Service Comores (Komorit) ja Iran Air (Iran).Kieltojen taustalla kattava arviointiLentokielloista tai toimintarajoituksista päätetään kattavan asiantuntijoiden tekemän arvioinnin perusteella. Euroopan komission tekemä kieltolista perustuu EU:n lentoturvallisuuskomitean ASC:n (EU Air Safety Committee) 12.–14. toukokuuta 2020 videokokouksena pidetyn kokouksen päätöksiin. Komitea koostuu lentoturvallisuuden asiantuntijoista kaikista EU:n jäsenvaltioista ja niitä tukee Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA (European Union Aviation Safety Agency).Arvioinnit perustuvat kansainvälisiin turvallisuusstandardeihin ja kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAO:n (International Civil Aviation Organization) asettamiin standardeihin, Euroopan komissio pyrkii jatkuvasti kehittämään toimintatapoja, joilla voidaan parantaa lentoturvallisuutta ja tiukentaa kansainvälisiä turvallisuusstandardeja yhteistyössä ilmailuviranomaisten kanssa.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: EU-lentokieltolista Lue lisää: Kokenut Qantas paras, Finnair 20 turvallisimman joukossa – välteltäviä lentoyhtiöitä 23 Tutkimus lentoturvallisuudesta: Emirates ja Etihad kärjessä, Finnair nyt neljäs 20 onnettomuutta ja 283 menehtynyttä – silti lentovuosi 2019 yksi turvallisimmista Lentämisen turvallisuus kohentui vuonna 2019 – 737 Max näkyy tilastoissa Lentovuonna 2019 Suomessa vältyttiin turmilta – muttei vaaratilanteilta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 22.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW pisti 5-sarjalaisen hyrräämään nestemäisellä vedyllä jo vuonna 1979 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa