22.1.2020

Tutkimus lentoturvallisuudesta: Emirates ja Etihad kärjessä, Finnair nyt neljäs

Lentokone

Saksalainen kattava tutkimus selvitti sadan suurimman lentoyhtiön turvallisuuden.

Saksalainen JACDEC (Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre) selvittää vuosittain 100:n suurimman lentoyhtiön turvallisuuden laajassa raportissaan. Tuoreimmassa tilastossa kaksi Yhdistyneiden arabiemiirikuntien suurta lentoyhtiötä, Emirates ja Etihad, nousivat kärkeen espanjalaisen Air Europan ollessa kolmas. Viime vuoden raportin paras, Finnair putosi neljänneksi, vaikka paransikin turvallisuusarvosanaansa edellisvuodesta.

Kilpailu kärjessä oli erittäin kireää maksimiarvosanan ollessa 100 prosenttia. Mitä suurempi luku, sitä turvallisempi. Viiden turvallisimman yhtiön arvosanat ovat edellisvuosia parempia: Emirates 95,48 prosenttia, Etihad 95,21, Air Europa 94,67 ja Finnair 94,65 prosenttia.

Nämä neljä yhtiötä saavuttivat nyt paremman arvosanan kuin viime vuoden paras Finnair, jonka arvosana oli vuosi sitten 93,91. Viime vuoden kakkonen, singaporelainen halpalentoyhtiö Scoot Tigerair putosi nyt viidenneksi arvosanalla 93,86, mikä sekin oli edellisvuotta parempi. Viime vuoden kolmonen, Norwegian, putosi nyt kuudenneksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Erot yhä pienempiä

Parhaiden yhtiöiden turvallisuusindeksien erot ovat mitättömän pienet ja viiden kärkiyhtiön osalta arvosanat ovat entistä paremmat. Se tarkoittaa, että parhaat yhtiöt ovat pystyneet edelleen kohentamaan jo ennestään mainiota lentoturvallisuutta.

Emirates nappasi kärkitilan siitä huolimatta, että sen yksi lentokone (Boeing 777-300) tuhoutui korjauskelvottomaksi Dubain lentokentällä elokuussa 2016 epäonnistuneessa laskeutumisessa, missä ei kuitenkaan sattunut henkilövahinkoja.

– Emirates-yhtiön mahtava, satojen suurten koneiden Airbus A380- ja Boeing 777 -laivasto (115 kpl A380, 144 kpl B777) tuottaa niin mahtavan matkustajamäärän, että siihen verrattuna yhden koneen tuhoutuminen (ilman henkilövahinkoja) ei vaikuttanut oleellisesti yhtiön kokonaisarvosanaan, Aero International -lehden päätoimittaja Thomas Borchert taustoittaa.

Finnair – ilman turmia 56 vuotta

Finnairin turvallisuustilasto on vakuuttava. Yhtiölle ei ole sattunut kuolemaan johtaneita onnettomuuksia yli 56 vuoteen. Viimeisin kuolonturma tapahtui Finnairin edeltäjän, Aero Oy:n, DC-3 -mäntämoottoripotkurikoneelle Maarianhaminassa marraskuussa vuonna 1963.

Uusimmassa JACDEC -raportissa Finnair paransi turvallisuusarvosanaa 94,65 prosenttiin edellisvuoden 93,91 prosentista, mutta jäi niukalla erolla neljänneksi kovan kilpailun tiimellyksessä. JACDEC on listannut Finnairille kuusi vakavaa vaaratilannetta, mutta ei onnettomuuksia eikä koneen tuhoutumisia viimeisen 30 vuoden aikana. Finnair on menestynyt vuosikausia muissakin turvallisuustilastoissa.

Parhaat halpalentoyhtiöt turvallisia

Mielenkiintoista on, että 10 parhaan joukossa on peräti viisi halpalentoyhtiötä ja 20 parhaan joukossa yhdeksän halpalentoyhtiötä. Parhaat halpalentoyhtiöt käyttävät yleensä varsin uutta lentokonekalustoa.

Lufthansan sijoitus putosi 21. sijalta 56. sijalle. Pääasiallisena syynä on elokuussa 2019 Frankfurtin lentoasemalla tapahtunut vaurio, jossa porrasauto törmäsi Airbus A319 -lentokoneen takaosaan niin rajusti, että lentokone vaurioitui korjauskelvottomaksi. Onneksi turmassa ei tapahtunut vakavia henkilövahinkoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Indonesian yhtiöillä ongelmia

Indonesian lentoturvallisuudessa on ollut ongelmia jo vuosikymmeniä. Tässäkin sadan suurimman lentoyhtiön turvallisuusselvityksessä indonesialaiset yhtiöt pitävät perää. Listan viimeisenä, sijalla 100 on Garuda Indonesia – kuten edellisvuoden tilastossa, turvallisuusindeksi oli vain 55,49.

Indonesialainen halpalentoyhtiö, vuonna 2000 perustettu Lion Air on toiseksi viimeinen sijalla 99, kuten edellisvuoden tilastossa. Lion Air -yhtiön uudehkolle Boeing 737 MAX 8 -suihkukoneelle sattui lokakuussa vuoden 2018 kaikkein tuhoisin lentoturma, jossa menehtyi 189 ihmistä. Lion Air -yhtiön turvallisuusindeksi on ainoastaan 55,64.

Boeingin koneille turmia

Listauksen häntäpäästä löytyy myös venäläinen UTAir sijalla 98 ja etiopialainen Ethiopian Airlines sijalla 97. Ethiopian Airlines-yhtiön uudehko Boeing 737 MAX 8 -suihkukone syöksyi maahan matkalennon alkuvaiheessa Etiopiassa maaliskuussa 2019. 157 ihmistä menehtyi. Se oli vuoden 2019 tuhoisin lentoturma ja toinen Boeing 737 MAX -konetyypille sattunut turma. Maaliskuusta 2019 alkaen Boeing 737 MAX-koneet ovat lentokiellossa, mikä jatkunee vielä kuukausien ajan kunnes koneeseen liittyvät tekniset- ja koulutusongelmat on ratkaistu ja uudelleensertifiointi hyväksytty.

Kaksi selvitystä, eri painotus

Toisessa laajassa, australialaisessa turvallisuusselvityksessä Norwegian ja Ryanair -yhtiöiden arvosanoja heikensi niiden puuttuva IOSA-auditointi, koska Airlineratings -raportissa on IOSA-auditoinnille annettu suurin painoarvo viiden arvostelukriteerin joukossa. EasyJet puuttuu kyseisestä raportista omasta pyynnöstään.

Sen sijaan saksalaisen JACDEC-selvityksen laajemman arvostelukriteeripohjan (33 kohtaa) vuoksi IOSA- auditoinnin puuttuminen ei vaikuta tulokseen niin paljon kuin www.airlineratings.com -vertailussa. Norwegian on JACDEC-selvityksessä 6. sijalla, EasyJet 14. sijalla ja Ryanair 35. sijalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

JACDEC-selvitys on perusteellinen – peräti 33 arvostelukriteeriä

Saksalainen JACDEC laatii selvityksen vuotuisten turvallisuuslaskelmiensa perusteella peräti 33 eri arvostelukriteerin pohjalta kolmessa kategoriassa: Lentoturmat ja vaaratilanteet viimeisten 30 vuoden ajalta, ympäristötekijät kuten yhtiön kotimaan toimintaympäristö ja infrastuktuuri sekä operatiiviset tekijät, kuten esimerkiksi lentoyhtiön IOSA-auditoinnit ja laivaston ikä. Luvut suhteutetaan kunkin yhtiön samassa ajassa lentämiin matkustajakilometreihin, Revenue Passenger Kilometres (RPK).

Onnettomuus- ja vaaratilannehistoriassa otetaan huomioon kuolemaan johtaneet lentoturmat, koneiden tuhoutumiset korjauskelvottomaksi (Hull Loss) sekä vakavat vaaratilanteet (läheltä-piti-tilanteet) viimeisten 30 vuoden ajalta. Kuolemaan johtaneilla turmilla on suurin painoarvo. Turmatilastoissa on myös aikapainotus, mikä tarjoaa realistisemman kuvan nykytilanteesta vähentäen vanhimpien turmien ja vaaratilanteiden painoarvoa. Luvut suhteutetaan kunkin yhtiön samassa ajassa lentämiin matkustajakilometreihin (RPK).

Sää ja maaston muotokin vaikuttavat

Ympäristötekijät-osiossa tarkastellaan lentoyhtiön kotimaan toimintaympäristöä, infrastruktuuria ja auditointeja. Lisäksi otetaan huomioon maan tyypillisiä riskitekijöitä kuten maaston muoto ja säätekijät.

Auditoinneista tärkein on lentoyhtiön kotimaan ICAO / USOAP -auditointi, jossa on kahdeksan turvallisuusparametriä. ICAO (International Civil Aviation Organisation) on Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö, joka auditoi maat USOAP -ohjelman mukaan (Universal Safety Oversight Audit Programme). ICAO kiinnittää huomiota maan ilmailua tukevaan infrastruktuuriin ja organisaatioihin: Täyttääkö yhtiön kotimaa ICAO:n auditoinnin kahdeksan turvallisuusparametriä?

Ne ovat lainsäädäntö, organisaatio, lisensiointi, operaatiot, lentokelpoisuus, onnettomuustutkinta, lennonvarmistuspalvelut (lennonjohto) ja lentoasemat. ICAOn USOAP -auditointi on lentoyhtiön kotimaan lentotoiminnan laatumittari, jossa kiinnitetään erityistä huomiota turvallisuuteen, esimerkkinä mainittakoon vaikkapa vaatimukset lennonvarmistuspalveluista, lentokoneiden huoltotoiminnan raportointijärjestelmästä tai turvallisuustutkinnasta onnettomuuden tai vakavan vaaratilanteen jälkeen.

Lentoyhtiön operatiivisia tekijöitä ovat muun muassa IATA:n IOSA-auditointi, FAA:n IASA-auditointi, lentokonelaivaston ikä, reittiprofiili ja selvitys siitä, onko yhtiö EU:n lentokieltolistalla.

Kansainvälisen ilmakuljetusliitto IATA (International Air Transport Association) auditoi jäsenyhtiönsä joka toinen vuosi IOSA (IATA Operational Safety Audit) -tarkastuksin. IOSA-auditoinnin voi myös teettää, vaikka yhtiö ei olisikaan IATA:n jäsen. Perusteellinen auditointi käsittää yli 1 000 kohtaa. IATA:n ulkopuolisille yhtiöille IOSA-auditointi on vapaaehtoinen.

JACDEC tutkii myös Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen FAA:n (Federal Aviation Administration) IASA-auditoinnin, The International Aviation Safety Assessment (IASA).

Koneiden iäkkyys vaikuttaa

JACDEC syynää myös lentokonelaivaston ikää ja lentoreittejä sekä tarkistaa, onko yhtiö EU:n lentokieltolistalla.

Jos yhtiön lentokonelaivaston keski-ikä on 3–9 vuoden välillä, se saa siitä parhaat pisteet. Lentoyhtiön reittiprofiilikin otetaan huomioon: Pitkän matkan kaukoliikenteessä (koneella 1–2 lentoa vuorokaudessa) altistutaan harvemmin nousun, lähestymisen ja laskeutumisen riskitilanteisiin. Lisäksi kaukoliikenteen onnettomuus- ja vaaratilanneriski lentoasemien kiitoteillä ja asematasoilla on pienempi kuin paikallislentoliikenteessä, jossa koneella voi olla jopa 6–7 lentoa päivässä.

Ilmailuturvallisuus ei ole pysyvä tila

Menneisyys ei ole tae tulevaisuudesta, ilmailuturvallisuus ei ole pysyvä tila. Turvallisuuslupaus on lunastettava joka päivä ja joka lennolla uudestaan. Kaupallisen lentoyhtiön turvallisuuskulttuuri, yhtiön johdon sitoutuminen turvallisuusasioihin, henkilöstön koulutus sekä lentokaluston laatu ja huolto ovat keskeisiä asioita lentoturvallisuudessa.

Kaupallisen lentoyhtiön turvallisuuteen vaikuttavat myös monet muut tekijät: esimerkiksi lentoyhtiön raportointikulttuurin avoimuus, ulkoistettujen toimintojen laatu (esimerkiksi huollot ja korjaukset), viranomaisvalvonnan ja lennonvarmistuksen taso, lentoasemien toiminnan taso ja infrastruktuuri, maapalvelut ja ympäristö, turvatarkastusten perusteellisuus, sää, maasto, ja monet muut tekijät, esimerkiksi rikollisuus ja terrorismi.

Menneisyys ei ole tae tulevaisuudesta: ilmailuturvallisuus ei ole pysyvä tila. Turvallisuuslupaus täytyy lunastaa joka päivä joka lennolla uudestaan. Tarkastuslistat on käytävä huolellisesti läpi ennen jokaista lentoa. Jos miehistö on kiireinen ja väsynyt, voi jotain oleellista jäädä tarkastamatta, mikä lisää vaaratilanteen ja onnettomuuden riskiä. Myös taloudellinen paine ja aikataulupaine voivat aiheuttaa turvallisuusriskin, mikäli yhtiön turvallisuuskulttuuri ei ole kunnossa.

Edellä mainitusta kritiikistä huolimatta turvallisuustilastot ja -selvitykset antavat matkustajalle hyödyllistä tietoa siitä, mitä lentoyhtiöitä kannattaa välttää ja mitä suosia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: JACDEC-turvallisuustilasto, Aero International -lehti nro 2/2020, Airlineratings.com-sivusto: 20 turvallisinta lentoyhtiötä, ilmailun uutisia: www.lentoposti.fi

Luetuimmat