22.1.2020 Liikenne Tutkimus lentoturvallisuudesta: Emirates ja Etihad kärjessä, Finnair nyt neljäs Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalainen kattava tutkimus selvitti sadan suurimman lentoyhtiön turvallisuuden. Saksalainen JACDEC (Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre) selvittää vuosittain 100:n suurimman lentoyhtiön turvallisuuden laajassa raportissaan. Tuoreimmassa tilastossa kaksi Yhdistyneiden arabiemiirikuntien suurta lentoyhtiötä, Emirates ja Etihad, nousivat kärkeen espanjalaisen Air Europan ollessa kolmas. Viime vuoden raportin paras, Finnair putosi neljänneksi, vaikka paransikin turvallisuusarvosanaansa edellisvuodesta. Kilpailu kärjessä oli erittäin kireää maksimiarvosanan ollessa 100 prosenttia. Mitä suurempi luku, sitä turvallisempi. Viiden turvallisimman yhtiön arvosanat ovat edellisvuosia parempia: Emirates 95,48 prosenttia, Etihad 95,21, Air Europa 94,67 ja Finnair 94,65 prosenttia. Nämä neljä yhtiötä saavuttivat nyt paremman arvosanan kuin viime vuoden paras Finnair, jonka arvosana oli vuosi sitten 93,91. Viime vuoden kakkonen, singaporelainen halpalentoyhtiö Scoot Tigerair putosi nyt viidenneksi arvosanalla 93,86, mikä sekin oli edellisvuotta parempi. Viime vuoden kolmonen, Norwegian, putosi nyt kuudenneksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Erot yhä pienempiä Parhaiden yhtiöiden turvallisuusindeksien erot ovat mitättömän pienet ja viiden kärkiyhtiön osalta arvosanat ovat entistä paremmat. Se tarkoittaa, että parhaat yhtiöt ovat pystyneet edelleen kohentamaan jo ennestään mainiota lentoturvallisuutta. Emirates nappasi kärkitilan siitä huolimatta, että sen yksi lentokone (Boeing 777-300) tuhoutui korjauskelvottomaksi Dubain lentokentällä elokuussa 2016 epäonnistuneessa laskeutumisessa, missä ei kuitenkaan sattunut henkilövahinkoja. – Emirates-yhtiön mahtava, satojen suurten koneiden Airbus A380- ja Boeing 777 -laivasto (115 kpl A380, 144 kpl B777) tuottaa niin mahtavan matkustajamäärän, että siihen verrattuna yhden koneen tuhoutuminen (ilman henkilövahinkoja) ei vaikuttanut oleellisesti yhtiön kokonaisarvosanaan, Aero International -lehden päätoimittaja Thomas Borchert taustoittaa. Finnair – ilman turmia 56 vuotta Finnairin turvallisuustilasto on vakuuttava. Yhtiölle ei ole sattunut kuolemaan johtaneita onnettomuuksia yli 56 vuoteen. Viimeisin kuolonturma tapahtui Finnairin edeltäjän, Aero Oy:n, DC-3 -mäntämoottoripotkurikoneelle Maarianhaminassa marraskuussa vuonna 1963. Uusimmassa JACDEC -raportissa Finnair paransi turvallisuusarvosanaa 94,65 prosenttiin edellisvuoden 93,91 prosentista, mutta jäi niukalla erolla neljänneksi kovan kilpailun tiimellyksessä. JACDEC on listannut Finnairille kuusi vakavaa vaaratilannetta, mutta ei onnettomuuksia eikä koneen tuhoutumisia viimeisen 30 vuoden aikana. Finnair on menestynyt vuosikausia muissakin turvallisuustilastoissa. Parhaat halpalentoyhtiöt turvallisia Mielenkiintoista on, että 10 parhaan joukossa on peräti viisi halpalentoyhtiötä ja 20 parhaan joukossa yhdeksän halpalentoyhtiötä. Parhaat halpalentoyhtiöt käyttävät yleensä varsin uutta lentokonekalustoa. Lufthansan sijoitus putosi 21. sijalta 56. sijalle. Pääasiallisena syynä on elokuussa 2019 Frankfurtin lentoasemalla tapahtunut vaurio, jossa porrasauto törmäsi Airbus A319 -lentokoneen takaosaan niin rajusti, että lentokone vaurioitui korjauskelvottomaksi. Onneksi turmassa ei tapahtunut vakavia henkilövahinkoja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Indonesian yhtiöillä ongelmia Indonesian lentoturvallisuudessa on ollut ongelmia jo vuosikymmeniä. Tässäkin sadan suurimman lentoyhtiön turvallisuusselvityksessä indonesialaiset yhtiöt pitävät perää. Listan viimeisenä, sijalla 100 on Garuda Indonesia – kuten edellisvuoden tilastossa, turvallisuusindeksi oli vain 55,49. Indonesialainen halpalentoyhtiö, vuonna 2000 perustettu Lion Air on toiseksi viimeinen sijalla 99, kuten edellisvuoden tilastossa. Lion Air -yhtiön uudehkolle Boeing 737 MAX 8 -suihkukoneelle sattui lokakuussa vuoden 2018 kaikkein tuhoisin lentoturma, jossa menehtyi 189 ihmistä. Lion Air -yhtiön turvallisuusindeksi on ainoastaan 55,64. Boeingin koneille turmia Listauksen häntäpäästä löytyy myös venäläinen UTAir sijalla 98 ja etiopialainen Ethiopian Airlines sijalla 97. Ethiopian Airlines-yhtiön uudehko Boeing 737 MAX 8 -suihkukone syöksyi maahan matkalennon alkuvaiheessa Etiopiassa maaliskuussa 2019. 157 ihmistä menehtyi. Se oli vuoden 2019 tuhoisin lentoturma ja toinen Boeing 737 MAX -konetyypille sattunut turma. Maaliskuusta 2019 alkaen Boeing 737 MAX-koneet ovat lentokiellossa, mikä jatkunee vielä kuukausien ajan kunnes koneeseen liittyvät tekniset- ja koulutusongelmat on ratkaistu ja uudelleensertifiointi hyväksytty. Kaksi selvitystä, eri painotus Toisessa laajassa, australialaisessa turvallisuusselvityksessä Norwegian ja Ryanair -yhtiöiden arvosanoja heikensi niiden puuttuva IOSA-auditointi, koska Airlineratings -raportissa on IOSA-auditoinnille annettu suurin painoarvo viiden arvostelukriteerin joukossa. EasyJet puuttuu kyseisestä raportista omasta pyynnöstään. Sen sijaan saksalaisen JACDEC-selvityksen laajemman arvostelukriteeripohjan (33 kohtaa) vuoksi IOSA- auditoinnin puuttuminen ei vaikuta tulokseen niin paljon kuin www.airlineratings.com -vertailussa. Norwegian on JACDEC-selvityksessä 6. sijalla, EasyJet 14. sijalla ja Ryanair 35. sijalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy JACDEC-selvitys on perusteellinen – peräti 33 arvostelukriteeriä Saksalainen JACDEC laatii selvityksen vuotuisten turvallisuuslaskelmiensa perusteella peräti 33 eri arvostelukriteerin pohjalta kolmessa kategoriassa: Lentoturmat ja vaaratilanteet viimeisten 30 vuoden ajalta, ympäristötekijät kuten yhtiön kotimaan toimintaympäristö ja infrastuktuuri sekä operatiiviset tekijät, kuten esimerkiksi lentoyhtiön IOSA-auditoinnit ja laivaston ikä. Luvut suhteutetaan kunkin yhtiön samassa ajassa lentämiin matkustajakilometreihin, Revenue Passenger Kilometres (RPK). Onnettomuus- ja vaaratilannehistoriassa otetaan huomioon kuolemaan johtaneet lentoturmat, koneiden tuhoutumiset korjauskelvottomaksi (Hull Loss) sekä vakavat vaaratilanteet (läheltä-piti-tilanteet) viimeisten 30 vuoden ajalta. Kuolemaan johtaneilla turmilla on suurin painoarvo. Turmatilastoissa on myös aikapainotus, mikä tarjoaa realistisemman kuvan nykytilanteesta vähentäen vanhimpien turmien ja vaaratilanteiden painoarvoa. Luvut suhteutetaan kunkin yhtiön samassa ajassa lentämiin matkustajakilometreihin (RPK). Sää ja maaston muotokin vaikuttavat Ympäristötekijät-osiossa tarkastellaan lentoyhtiön kotimaan toimintaympäristöä, infrastruktuuria ja auditointeja. Lisäksi otetaan huomioon maan tyypillisiä riskitekijöitä kuten maaston muoto ja säätekijät. Auditoinneista tärkein on lentoyhtiön kotimaan ICAO / USOAP -auditointi, jossa on kahdeksan turvallisuusparametriä. ICAO (International Civil Aviation Organisation) on Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö, joka auditoi maat USOAP -ohjelman mukaan (Universal Safety Oversight Audit Programme). ICAO kiinnittää huomiota maan ilmailua tukevaan infrastruktuuriin ja organisaatioihin: Täyttääkö yhtiön kotimaa ICAO:n auditoinnin kahdeksan turvallisuusparametriä? Ne ovat lainsäädäntö, organisaatio, lisensiointi, operaatiot, lentokelpoisuus, onnettomuustutkinta, lennonvarmistuspalvelut (lennonjohto) ja lentoasemat. ICAOn USOAP -auditointi on lentoyhtiön kotimaan lentotoiminnan laatumittari, jossa kiinnitetään erityistä huomiota turvallisuuteen, esimerkkinä mainittakoon vaikkapa vaatimukset lennonvarmistuspalveluista, lentokoneiden huoltotoiminnan raportointijärjestelmästä tai turvallisuustutkinnasta onnettomuuden tai vakavan vaaratilanteen jälkeen. Lentoyhtiön operatiivisia tekijöitä ovat muun muassa IATA:n IOSA-auditointi, FAA:n IASA-auditointi, lentokonelaivaston ikä, reittiprofiili ja selvitys siitä, onko yhtiö EU:n lentokieltolistalla. Kansainvälisen ilmakuljetusliitto IATA (International Air Transport Association) auditoi jäsenyhtiönsä joka toinen vuosi IOSA (IATA Operational Safety Audit) -tarkastuksin. IOSA-auditoinnin voi myös teettää, vaikka yhtiö ei olisikaan IATA:n jäsen. Perusteellinen auditointi käsittää yli 1 000 kohtaa. IATA:n ulkopuolisille yhtiöille IOSA-auditointi on vapaaehtoinen. JACDEC tutkii myös Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen FAA:n (Federal Aviation Administration) IASA-auditoinnin, The International Aviation Safety Assessment (IASA). Koneiden iäkkyys vaikuttaa JACDEC syynää myös lentokonelaivaston ikää ja lentoreittejä sekä tarkistaa, onko yhtiö EU:n lentokieltolistalla. Jos yhtiön lentokonelaivaston keski-ikä on 3–9 vuoden välillä, se saa siitä parhaat pisteet. Lentoyhtiön reittiprofiilikin otetaan huomioon: Pitkän matkan kaukoliikenteessä (koneella 1–2 lentoa vuorokaudessa) altistutaan harvemmin nousun, lähestymisen ja laskeutumisen riskitilanteisiin. Lisäksi kaukoliikenteen onnettomuus- ja vaaratilanneriski lentoasemien kiitoteillä ja asematasoilla on pienempi kuin paikallislentoliikenteessä, jossa koneella voi olla jopa 6–7 lentoa päivässä. Ilmailuturvallisuus ei ole pysyvä tila Menneisyys ei ole tae tulevaisuudesta, ilmailuturvallisuus ei ole pysyvä tila. Turvallisuuslupaus on lunastettava joka päivä ja joka lennolla uudestaan. Kaupallisen lentoyhtiön turvallisuuskulttuuri, yhtiön johdon sitoutuminen turvallisuusasioihin, henkilöstön koulutus sekä lentokaluston laatu ja huolto ovat keskeisiä asioita lentoturvallisuudessa. Kaupallisen lentoyhtiön turvallisuuteen vaikuttavat myös monet muut tekijät: esimerkiksi lentoyhtiön raportointikulttuurin avoimuus, ulkoistettujen toimintojen laatu (esimerkiksi huollot ja korjaukset), viranomaisvalvonnan ja lennonvarmistuksen taso, lentoasemien toiminnan taso ja infrastruktuuri, maapalvelut ja ympäristö, turvatarkastusten perusteellisuus, sää, maasto, ja monet muut tekijät, esimerkiksi rikollisuus ja terrorismi. Menneisyys ei ole tae tulevaisuudesta: ilmailuturvallisuus ei ole pysyvä tila. Turvallisuuslupaus täytyy lunastaa joka päivä joka lennolla uudestaan. Tarkastuslistat on käytävä huolellisesti läpi ennen jokaista lentoa. Jos miehistö on kiireinen ja väsynyt, voi jotain oleellista jäädä tarkastamatta, mikä lisää vaaratilanteen ja onnettomuuden riskiä. Myös taloudellinen paine ja aikataulupaine voivat aiheuttaa turvallisuusriskin, mikäli yhtiön turvallisuuskulttuuri ei ole kunnossa. Edellä mainitusta kritiikistä huolimatta turvallisuustilastot ja -selvitykset antavat matkustajalle hyödyllistä tietoa siitä, mitä lentoyhtiöitä kannattaa välttää ja mitä suosia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Kokenut Qantas paras, Finnair 20 turvallisimman joukossa – välteltäviä lentoyhtiöitä 23 Vältä näitä lentoyhtiöitä – EU:n musta lista paljastaa riskiyhtiöt 20 onnettomuutta ja 283 menehtynyttä – silti lentovuosi 2019 yksi turvallisimmista Näin lennät turvallisesti – 14 vinkkiä turvalliseen lentomatkustamiseen Boeingin ongelmien taustat: 737 MAX -matkustajakone kehitettiin hätäisesti Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: JACDEC-turvallisuustilasto, Aero International -lehti nro 2/2020, Airlineratings.com-sivusto: 20 turvallisinta lentoyhtiötä, ilmailun uutisia: www.lentoposti.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?