11.4.2020

Lentovuonna 2019 Suomessa vältyttiin turmilta – muttei vaaratilanteilta

Lentokone

Kotimaisen ilmailun vakavien vaaratilanteiden taustalla on usein ollut kauko-ohjattavien koptereiden holtiton käyttö.

Kaupallisen ilmailun vuosi 2019 sujui Suomessa myönteisesti: vuoden aikana ei tapahtunut onnettomuuksia Suomessa eikä suomalaisille kaupallista ilmakuljetusta harjoittaville ilma-aluksille. Ulkomainen kaupallisen ilmakuljetuksen ilma-alus oli vuoden aikana osallisena yhdessä vakavassa vaaratilanteessa, kun latvialainen reittikone ajautui ulos kiitotieltä Savonlinnassa.

Vuonna 2019 vakavia vaaratilanteita tapahtui edellisvuotta vähemmän mutta vuosien 2013–2018 keskiarvoa enemmän. Kauko-ohjattavien koptereiden eli dronejen aiheuttamat tilanteet pitivät vaaratilanteiden määrää pidemmän aikavälin keskiarvon yläpuolella.

Vakavien vaaratilanteiden määrää kasvattivat keväällä Helsinki-Vantaan läheisyydessä tapahtuneet dronejen aiheuttamat vakavat läheltä piti -tilanteet ilmassa, joita tapahtui viisi kappaletta. Määrä laski kuitenkin yhdellä edellisvuoteen verrattuna. Vakaviksi vaaratilanteiksi luokiteltiin tapaukset, joissa drone oli ollut niin lähellä lentokonetta, että yhteentörmäykseltä vältyttiin vain sattumalta.

Suomessa on useita ilmailulta kiellettyjä alueita, joihin droneillakaan ei ole asiaa. Suomen ilmatilaan voidaan myös perustaa tilapäisiä kielto- ja rajoitusalueita, jotka dronelennättäjien tulee huomioida. Kieltoalue voidaan perustaa esimerkiksi suuren yleisötapahtuman suojaamiseksi tai puolustusvoimien harjoitustoiminnan suojaamiseksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yleis- ja harrasteilmailussa 12 turmaa

Suomalaisessa yleis- ja harrasteilmailussa vuosi 2019 oli turvallisuuden kannalta hieman edellisvuosia heikompi. Onnettomuuksia tapahtui 12 ja niissä menehtyi 2 ihmistä. Vakavia vaaratilanteita tapahtui sen sijaan viime vuonna poikkeuksellisen vähän.

Teksti: Timo Turkula Kuva: Moottorin arkisto Lähde: Traficom

Luetuimmat