24.4.2020 Liikenne Lentämisen turvallisuus kohentui vuonna 2019 – 737 Max näkyy tilastoissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaupallisessa lentoliikenteessä menehtyi viime vuonna 240 ihmistä – tuhoisimpia olivat Boeingin 737 MAX -koneille sattuneet turmat. Lentoturvallisuus oli viime vuonna kokonaisuutena hyvällä tasolla valtavaan lentomäärään verrattuna. Kansainvälisen ilmakuljetusliitto IATA:n tilastojen mukaan vuonna 2019 kaupallisessa lentoliikenteessä tapahtui kahdeksan kuolonuhreja vaatinutta lento-onnettomuutta, joissa menehtyi 240 ihmistä. Vuoden 2019 pahin turma sattui maaliskuun 10. päivänä, jolloin Ethiopian Airlines -yhtiön Boeing 737 MAX putosi alkunousussa ja 157 ihmistä menehtyi. Näissä MAX-turmissa kuoli 65 prosenttia koko vuoden lentoturmissa menehtyneistä. Boeingin matkustajakoneille sattuneiden kahden onnettomuuden samankaltaisuudesta johtuen MAX -matkustajakoneet asetettiin maailmanlaajuiseen lentokieltoon pian toisen onnettomuuden jälkeen 13.3.2019. Boeing 737 MAX -koneiden lentokielto on jatkunut jo toista vuotta eikä kukaan vielä tiedä, koska kohukoneet palaavat uudelleen tyyppihyväksyttynä kaupalliseen liikenteeseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yksi turvallisimmista lentovuosista Vuonna 2019 kaikkien onnettomuuksien sekä kuolonuhreja vaatineiden turmien määrä väheni edellisvuoteen ja viiden vuoden keskiarvoon verrattuna. Lento-onnettomuuksia tapahtui kaikkiaan 53, kuolemaan johtaneita onnettomuuksia tapahtui kahdeksan, joista kuusi matkustajakoneille. Riski joutua kuolemaan johtaneeseen onnettomuuteen lähes puolittui verrattuna vuoteen 2018 tai viiden viimeisen vuoden keskiarvoon verrattuna. IATA:n tilastoissa on mukana kaupallinen lentoliikenne eli matkustajaliikenne ja rahtiliikenne, aikataulunmukainen liikenne sekä charter-liikenne. Sen sijaan liikelennot, koulutus-, huolto- ja testilennot eivät ole mukana tässä tilastossa. Tilastollisesti epätodennäköistä Vuonna 2019 kuolettavaan turmaan joutumisen riski oli 0,09 miljoonaa lentoa kohti. IATA:n laskelmien mukaan tilastollisesti henkilö voi lentää joka päivä 535 vuotta ennen kuin joutuu sellaiseen onnettomuuteen, jossa vähintään yksi matkustaja kuolee. Vuonna 2019 kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä (8) oli lähellä viiden viimeisen vuoden keskiarvoa (8,2), mutta turmissa menehtyneiden määrä väheni merkittävästi: 240 kuollutta vuonna 2019 ja 523 kuollutta vuonna 2018. Lentokoneen hallinnan menettäminen ilmassa oli tärkein onnettomuuden syy tuhoisimmissa lentoturmissa. Vuonna 2019 80 prosenttia menehtyneistä kuoli tämänkaltaisissa turmissa. Suihkukoneet ovat edelleen potkuriturbiinikoneita turvallisempia. Vuonna 2019 tuhoutui yksi suihkukone 6,6 miljoonaa lentoa kohti (kerroin 0,15 miljoonaa lentoa kohti) ja yksi potkuriturbiinikone 1,45 miljoonaa lentoa kohti (kerroin 0,69 miljoonaa lentoa kohti). Kahdenlaisia turmalukuja Toinen selvitys vuoden 2019 lento-onnettomuuksista perustuu Aviation Safety Networkin tilastointiin. Tässä tilastossa lentokoneiden kokoluokitus poikkeaa IATA:n raportista, minkä vuoksi onnettomuusluvuissa on eroja. Aviation Safety Network -raportissa on mukana myös kevyempiä (alle 5 700 kg) potkuriturbiinikoneita, esimerkiksi yksimoottoriset Cessna Caravan ja Grand Caravan –potkuriturbiinikoneet, minkä vuoksi tämän raportin onnettomuusluvut ovat IATA:n raporttia suurempia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mikä on IATA? Kansainväliseen ilmakuljetusliittoon IATA:an (International Air Transport Association) kuuluu 300 lentoyhtiötä, mitkä edustavat 82 prosenttia kaupallisesta ilmaliikenteestä. IATA:n jäsenistön laatukontrollina toimii koulutuksen ja muun toiminnan ohella ennen kaikkea vaativa IOSA-auditointi. IATA:n jäsenyhtiöiden lisäksi 139 muuta lentoyhtiötä on teettänyt IOSA-auditoinnin. Kaikkiaan IOSA-auditoituja lentoyhtiöitä on 439. Kun otetaan huomioon kaikki onnettomuudet (53 turmaa vuonna 2019), IOSA-auditoiduille lentoyhtiöille on tapahtunut onnettomuuksia huomattavasti harvemmin ei-IOSA-auditoiduilla yhtiöille: IOSA 0,92, ei – IOSA 1,63 onnettomuutta miljoonaa lentoa kohti vuonna 2019. Mikä on IOSA? IOSAn (IATA Operational Safety Audit) perusteellinen auditointi käsittää yli 1 000 kohtaa. IATA:n ulkopuolisille yhtiöille IOSA-auditointi on vapaaehtoinen. Jos lentoyhtiöllä ei ole auditoinnin tulosta, tarkoittaa se, että auditointia ei joko ole hyväksytty tai auditointia ei ole tehty lainkaan. Lentoyhtiöiden IOSA-auditoinneista löytyy IATA:n sivuston lisäksi tietoa esimerkiksi www.airlineratings.com -verkkosivustolta. Lue lisää: Kokenut Qantas paras, Finnair 20 turvallisimman joukossa – välteltäviä lentoyhtiöitä 23 Tutkimus lentoturvallisuudesta: Emirates ja Etihad kärjessä, Finnair nyt neljäs Vältä näitä lentoyhtiöitä – EU:n musta lista paljastaa riskiyhtiöt 20 onnettomuutta ja 283 menehtynyttä – silti lentovuosi 2019 yksi turvallisimmista Lentovuonna 2019 Suomessa vältyttiin turmilta – muttei vaaratilanteilta Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: IATA, IATA Airline Safety Report 2019 (tiivistelmä), Airline Safety Report 2019 (koko raportti) Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?