24.4.2020 Liikenne Lentämisen turvallisuus kohentui vuonna 2019 – 737 Max näkyy tilastoissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaupallisessa lentoliikenteessä menehtyi viime vuonna 240 ihmistä – tuhoisimpia olivat Boeingin 737 MAX -koneille sattuneet turmat. Lentoturvallisuus oli viime vuonna kokonaisuutena hyvällä tasolla valtavaan lentomäärään verrattuna. Kansainvälisen ilmakuljetusliitto IATA:n tilastojen mukaan vuonna 2019 kaupallisessa lentoliikenteessä tapahtui kahdeksan kuolonuhreja vaatinutta lento-onnettomuutta, joissa menehtyi 240 ihmistä.Vuoden 2019 pahin turma sattui maaliskuun 10. päivänä, jolloin Ethiopian Airlines -yhtiön Boeing 737 MAX putosi alkunousussa ja 157 ihmistä menehtyi.Näissä MAX-turmissa kuoli 65 prosenttia koko vuoden lentoturmissa menehtyneistä.Boeingin matkustajakoneille sattuneiden kahden onnettomuuden samankaltaisuudesta johtuen MAX -matkustajakoneet asetettiin maailmanlaajuiseen lentokieltoon pian toisen onnettomuuden jälkeen 13.3.2019.Boeing 737 MAX -koneiden lentokielto on jatkunut jo toista vuotta eikä kukaan vielä tiedä, koska kohukoneet palaavat uudelleen tyyppihyväksyttynä kaupalliseen liikenteeseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksi turvallisimmista lentovuosistaVuonna 2019 kaikkien onnettomuuksien sekä kuolonuhreja vaatineiden turmien määrä väheni edellisvuoteen ja viiden vuoden keskiarvoon verrattuna. Lento-onnettomuuksia tapahtui kaikkiaan 53, kuolemaan johtaneita onnettomuuksia tapahtui kahdeksan, joista kuusi matkustajakoneille. Riski joutua kuolemaan johtaneeseen onnettomuuteen lähes puolittui verrattuna vuoteen 2018 tai viiden viimeisen vuoden keskiarvoon verrattuna.IATA:n tilastoissa on mukana kaupallinen lentoliikenne eli matkustajaliikenne ja rahtiliikenne, aikataulunmukainen liikenne sekä charter-liikenne. Sen sijaan liikelennot, koulutus-, huolto- ja testilennot eivät ole mukana tässä tilastossa.Tilastollisesti epätodennäköistäVuonna 2019 kuolettavaan turmaan joutumisen riski oli 0,09 miljoonaa lentoa kohti. IATA:n laskelmien mukaan tilastollisesti henkilö voi lentää joka päivä 535 vuotta ennen kuin joutuu sellaiseen onnettomuuteen, jossa vähintään yksi matkustaja kuolee.Vuonna 2019 kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä (8) oli lähellä viiden viimeisen vuoden keskiarvoa (8,2), mutta turmissa menehtyneiden määrä väheni merkittävästi: 240 kuollutta vuonna 2019 ja 523 kuollutta vuonna 2018.Lentokoneen hallinnan menettäminen ilmassa oli tärkein onnettomuuden syy tuhoisimmissa lentoturmissa. Vuonna 2019 80 prosenttia menehtyneistä kuoli tämänkaltaisissa turmissa.Suihkukoneet ovat edelleen potkuriturbiinikoneita turvallisempia.Vuonna 2019 tuhoutui yksi suihkukone 6,6 miljoonaa lentoa kohti (kerroin 0,15 miljoonaa lentoa kohti) ja yksi potkuriturbiinikone 1,45 miljoonaa lentoa kohti (kerroin 0,69 miljoonaa lentoa kohti).Kahdenlaisia turmalukujaToinen selvitys vuoden 2019 lento-onnettomuuksista perustuu Aviation Safety Networkin tilastointiin. Tässä tilastossa lentokoneiden kokoluokitus poikkeaa IATA:n raportista, minkä vuoksi onnettomuusluvuissa on eroja.Aviation Safety Network -raportissa on mukana myös kevyempiä (alle 5 700 kg) potkuriturbiinikoneita, esimerkiksi yksimoottoriset Cessna Caravan ja Grand Caravan –potkuriturbiinikoneet, minkä vuoksi tämän raportin onnettomuusluvut ovat IATA:n raporttia suurempia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mikä on IATA? Kansainväliseen ilmakuljetusliittoon IATA:an (International Air Transport Association) kuuluu 300 lentoyhtiötä, mitkä edustavat 82 prosenttia kaupallisesta ilmaliikenteestä. IATA:n jäsenistön laatukontrollina toimii koulutuksen ja muun toiminnan ohella ennen kaikkea vaativa IOSA-auditointi. IATA:n jäsenyhtiöiden lisäksi 139 muuta lentoyhtiötä on teettänyt IOSA-auditoinnin. Kaikkiaan IOSA-auditoituja lentoyhtiöitä on 439. Kun otetaan huomioon kaikki onnettomuudet (53 turmaa vuonna 2019), IOSA-auditoiduille lentoyhtiöille on tapahtunut onnettomuuksia huomattavasti harvemmin ei-IOSA-auditoiduilla yhtiöille: IOSA 0,92, ei – IOSA 1,63 onnettomuutta miljoonaa lentoa kohti vuonna 2019. Mikä on IOSA? IOSAn (IATA Operational Safety Audit) perusteellinen auditointi käsittää yli 1 000 kohtaa. IATA:n ulkopuolisille yhtiöille IOSA-auditointi on vapaaehtoinen. Jos lentoyhtiöllä ei ole auditoinnin tulosta, tarkoittaa se, että auditointia ei joko ole hyväksytty tai auditointia ei ole tehty lainkaan. Lentoyhtiöiden IOSA-auditoinneista löytyy IATA:n sivuston lisäksi tietoa esimerkiksi www.airlineratings.com -verkkosivustolta. Lue lisää: Kokenut Qantas paras, Finnair 20 turvallisimman joukossa – välteltäviä lentoyhtiöitä 23 Tutkimus lentoturvallisuudesta: Emirates ja Etihad kärjessä, Finnair nyt neljäs Vältä näitä lentoyhtiöitä – EU:n musta lista paljastaa riskiyhtiöt 20 onnettomuutta ja 283 menehtynyttä – silti lentovuosi 2019 yksi turvallisimmista Lentovuonna 2019 Suomessa vältyttiin turmilta – muttei vaaratilanteilta Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: IATA, IATA Airline Safety Report 2019 (tiivistelmä), Airline Safety Report 2019 (koko raportti) Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?