13.7.2020 Matkailu Matkailua Euroopassa kesällä 2020 osa 5: Suuri alppitie – pitkä ja kapea kuin valtion leipä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikennemerkki vuoren huipulla varoittaa seuraavan 27 kilometrin matkalla tien leveyden olevan vähimmillään 2,4 metriä ja korkeuttakin tunneleissa olevan vain tasan kolme metriä. Moottoripyörille tilaa on riittävästi, mutta virheisiin ei ajaessa ole varaa. Lentäen Espanjaan ja ajamalla takaisin. Ajamme heinäkuun aikana kaksi moottoripyörää Espanjasta Suomeen ja raportoimme matkan varrelta miten matkailu Euroopassa onnistuu ja miten koronan leviämisen estämisestä on huolehdittu Euroopan eri maissa. Viidentenä päivänä nousemme kohti pohjoista Route des Grandes Alpes -reittiä, eli Ranskan suurta alppitietä pitkin. Sarjan aiemmat jutut voit lukea täältä. Aamulla Hotelli Le Relais du Becassierin omistajatar todistaa vääräksi mielikuvani siitä, että ranskalainen hotelliaamiainen olisi pelkkä croissantti ja kupillinen automaattikahvia. Mehukkaat kinkkuviipaleet ja juustot leivän päällä maistuvat samalla, kun seuraamme hotellin terassilta paikallisen tuottajan tuovan pienellä pakettiautollaan lisää salaatteja ja vihanneksia hotellille. Takuulla tuoretta ja todellista lähiruokaa. Kuten todennäköisesti kaikki täällä tarjottava ruoka. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Solateitä toisensa perään Ajopäivä alkaa 40 kilometrin siirtymällä Guillaumesiin, josta on tarkoitus jatkaa Route de Grandes Alpesia eli suurta alppitietä pitkin kohti pohjoista. ”Siirtymä” tosin on vähättelevä sana alkuosuudelle, joka mutkittelee vuoren rinteitä pitkin maisemien ollessa yhtä hienoja kuin Verdonin kanjonilla edellisenä päivänä. Erikoisuutena on vanhat kapeat tunnelit, jotka ovat vain yhden ajokaistan levyisiä. Ratkaisuksi on louhittu toiselle ajokaistalle tilaa tai toinen tunneli ulommas vuoren rinteille, jolloin tie on välillä kaksisuuntainen, välillä eri suuntiin menevät kaistat erkanevat toisistaan. Kuvassa näkyvät mustat aukot ovat maantietunnelin suita. Eri suuntiin johtavilla kaistoilla on omat tunnelinsa. Tankit huutavat molemmissa pyörissä tyhjyyttään, mutta navin huoltoasemalistauksen mukaan Guillaumesissa ei tankit täyttävää keidasta ole. Onneksi takana ajava Elmo on tarkkana ja bongaa kylän pääkadun varressa vanhan bensapumpun, josta ratsuille saadaan lisää menovettä. Reitti jatkuu kapeaa ja mutkittelevaa ränniä pitkin ylös vuorelle. Lisäksi tie on melko pomppuinen, joten ranteissa ja istumalihaksissa saattaa illalla tuntua. Guillaumesin keskustassa on huoltoasema, jota navi ei tunne. Saattaa muutenkin jäädä ohikulkijalta helposti huomaamatta. Solateitä vuorotellen ylös ja alas. Col de la Cayolle, Col du Lautaret ja Col du Calibier. Solateillä ja ylityksillä on hienot nimet, mutta nimet eivät silti vedä vertoja jylhille maisemille. Kun tien varressa näkyy kyltti Col de la Bonnette, tyrkkään vilkun päälle ja suuntaamme sinne. Siitäkin huolimatta, että reitti poikkeaa Jausiersin kohdalla suurelta alppitieltä ja vie vieläpä väärään suuntaan, kohti kaakkoa. Kyseessä on Alppien korkein läpiajettava solatie, jonka korkeus lähteestä riippuen on 2802 tai 2820 metriä. Ja mikä parasta, saamme ajaa saman reitin vielä takaisin palataksemme alkuperäiselle reitillemme. Col d’Iseranin huipulla varsinainen ravintola oli kiinni mutta matkamuistomyymälä oli auki. Sen yhteydessä olevalta tiskiltä sai sentään ostaa kahvit ja croissantit. Ja myymälästä ”kaikkea hyödyllistä” mukaan kotiinvietäväksi. Myös Col de l’Iseranin kohdallakin tarkka korkeus jää kysymysmerkiksi, sillä useimmissa lähteissä korkeusasemaksi ilmoitetaan 2764 metriä, mutta huipulla sijaitsevassa kyltissä lukee 2770 metriä. Korkea sekin joka tapauksessa on. Euroopan korkeimman läpiajettavan solatien Col de la Bonnetten rinteillä on kahvila, josta saa kaiken mitä nälkäinen tai janoinen turisti tarvitsee. Suomalaista historiaa Les Arcsissa Kun sammutamme pyörät Val d’Iseren jälkeen Les Arcsin hiihtokylässä hotellin pihalle, näyttää matkamittari vain 400 kilometriä suurempaa lukemaa kuin päivän alussa. Siitä huolimatta, että koko päivä on ajettu ”tosissaan”. Les Arcsin rinteillä käytiin mm. Albertvillen talviolympialaisten nopeuslaskukisat vuonna 1992. Sikäli erikoinen tapaus, että kyseessä on tähän mennessä ainoat olympialaiset, joissa nopeuslasku on ollut mukana, tosin silloinkin näytöslajina. Ja toinen suomalaisittain miellyttävä erikoisuus, että naisten kisan Albertvillessä voitti Tarja Mulari ennätysnopeudellaan 219,245 kilometriä tunnissa. Lämmintä on Col de l’Iseranin huipullakin +15 astetta, mutta lumi ei vielä heinäkuun puolivälissä ole sulanut pohjoisrinteeltä. Ranskalainen palvelu yllättää jälleen positiivisesti. Hotellin respasta juoksee rouva vastaan parkkipaikalle ja osoittaa pyörillemme parkkipaikat hotellin oven edestä, jossa liikennemerkkien mukaan pysäköinti on ankarasti kielletty. Hiihtokeskuksen ravintola-alueella on vain pieni osa ravintoloista auki. Valitsemassamme pizzeriassa meidät pysäytetään heti ovella ja vaaditaan laittamaan hengityssuojaimet kasvoille. Kävelemme kaksi metriä ensimmäiseen pöytään, jonka jälkeen maskit saa ottaa pois. Toisaalta älytöntä, mutta kun miettii pidemmälle, niin tehokasta. Ihmiset pysyvät paremmin omissa pöydissään eivätkä hyöri ympäri ravintolaa, kun aina pöydästä noustessa on asennettava ”suodatinpussi” naamalle. Pizzat naamariin ja vielä ennen nukahtamista tehdään suunnitelma seuraavan päivän ajoreitiksi. Euroopan katolla. Col de la Bonnetten huippu on 2802 metrin korkeudella. Siellä kelpaa ikuistaa maisemia. Päivän reitin löydät Google Mapsista. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Matkailu Onko kaupunkimatkailun aika vähitellen ohi? 25.7.2024 Ulkomaanmatkailu Berliini on teknomusiikin pääkaupunki, ja sen klubeissa voi kokea jotain ennennäkemätöntä 24.7.2024 Matkailu Nousu Normandian huimiin ja sotahistoriallisiin maisemiin 22.7.2024 Matkailu Pihtiputaan Keihäsmuseo – lajinsa ainoan museon tulevaisuus on hämärän peitossa 20.7.2024 Matkailu Päivän kuva(t): Banksyn laaja kattaus Tallinnassa 20.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: kolmatta viikkoa satoja karavaanareita Kiuruvedellä – viimeisimpänä tapahtumana Iskelmäviikko 19.7.2024 Matkailu Tekoäly käy haastamaan matkaoppaita 16.7.2024 Matkailu Matkavinkki Tallinna: visuaalista herkkua Fotografiskassa 16.7.2024 Lentokoneet Lentopelko hallintaan 3/3 – Finnairin lentäjä hälventää vastauksillaan lentopelkoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan