15.5.2022 Automatkailu Matkailuauton rattiin ensikertaa – muista nämä vinkit! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pysäköinti, kaupunkiajo ja käännökset ovat tottumattomalle matkailuautoilijalle haasteita, mutta kokemus tuo nopeasti varmuutta. Asiantuntija kertoo pätevät vinkit ensikertalaiselle. Koronapandemia on muuttanut monet kesäsuunnitelmat ja nyt kaukomatkojen sijasta on käännettävä katse lähialueille. Oma auto tai matkailuajoneuvo on helppo tapa tehdä kotimaan kierros mahdollisimman pienellä tartuntariskillä, kun pahin tautihuippu on ohitettu.Nykyaikainen matkailuauto on monilta ajo-ominaisuuksiltaan henkilöautomainen – muttei kuitenkaan ole henkilöauto. Maantiellä matka-ajossa kenties suurimmat erot henkilöautolla ajamiseen ovat hitaampi kiihtyvyys ja hidastuvuus. Matkailuautojen kokonaispaino on lähes aina yli 3 000 kiloa, joka on hyvä muistaa ohitus- ja jarrutusmatkaa arvioitaessa.Tuulisissa olosuhteissa matkailuauton kuljettajan on syytä olla valppaana, koska auton suuri sivupinta lisää sivutuuliherkkyyttä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaupunkiajo haastaaMatkailuautolla liikkumisen haasteena on kaupunkien ahtaudessa taiteilu. Henkilöauton ratin takaa matkailuauton kuskin penkille siirtyviä voi lohduttaa, että pyörittely kaupunkiympäristössä kyllä sujuu, kunhan muistaa maltilliset, harkitut ajolinjat ja reittien ennakoinnin: kaikkein kapeimmille ajoväylille tai pysäköintialueille ei kannata ehdoin tahdoin tunkea.Omakohtaisesti muistan, että hankalin miellettävä asia on ollut matkailuauton korkeus. Kadun varren puiden oksat ja ainakin yksi liikennemerkki ovat omakohtaisesti jättäneet omat jälkensä matkailuauton katolle ja kuskin ylpeydelle. Matkailuauton korkeus on vähintään 2,7 metriä, joten huoltoasemien katosten reunat ovat nekin vaaranpaikkoja. Kokenut matkailuautoilija Antti Siljamäki muistuttaa, että matkailuautot ovat korkeina kulkuneuvoina usein herkkiä kallisteluille käännöksissä. Tästä syystä erityisesti kiertoliittymissä matkailuauton kuljettajalta vaaditaan malttia.– Aja siis taajamissa kadunkulmat ja teiden risteykset sekä kiertoliittymät rauhallisesti. Tästä ajotavasta kiittävät myös matkustajat, vinkkaa Siljamäki, joka reissasi aluksi 9 vuotta asuntovaunua vetäen ja sen jälkeen on kulunut 28 vuotta matkailuauton ratissa.Ei enää teiden tukkonaKesällä 2020 käyttöön tullut uusi tieliikennelaki antaa matkailuauton matka-ajoon uusia mahdollisuuksia, sillä enintään 3 500-kiloiset matkailuautot saavat ajaa ympäri Suomen nopeusrajoitusten mukaisesti. Muutos luo siis sitä kautta tieliikenteeseen turvallisuutta, ettei matkailuautojen pakko-ohittamiseen ole enää tarvetta – matkailuautot eivät ole siis lähtökohtaisesti kevyen musiikin tunnetuksi tekemiä teiden tukkoja.Uuden tieliikennelain myötä yli 3 500-kiloisten matkailuautojen suurin sallittu ajonopeus kasvoi 80 km/h 100 km/h:iin. Nopeuden nosto tosin edellyttää ajoneuvon muutoskatsastusta, jossa todetaan laissa edellytettyjen turvavarusteiden olemassaolo. Näitä ovat lukkiutumattomat jarrut sekä turvavyöt ja istuimien pääntuet kaikilla ajon aikana käytettävillä istuimilla. Nopeudesta tehdään auton rekisteritietoihin merkintä.Peräylitys voi yllättääMatkailuauto on aika lailla henkilöautoa kookkaampi kulkupeli. Korkeuden lisäksi haasteena ovat leveys ja pituus. Matkailuauton taka-akselin ja korin perävalojen välissä on usein jopa yli kaksi metriä niin sanottua peräylitystä.Kääntyessä ulkokaarteen puoleinen takakulma tekee yllättävän laajan kaarroksen. Jos se unohtuu, voi matkailuauton perä kolhaista esimerkiksi kadun varten pysäköityjä autoja. Erityinen vaaranpaikka peräylityksen osalta ovat markettien pysäköintialueet. Peräylitys on hyvä muistaa myös peruutettaessa peräosa esimerkiksi pysäköintiruudun päädyssä olevan nurmialueen päälle. Tässä on aina hyvä käyttää apuhenkilöä varmistamassa, että peräylitys ei ota kiinni maahan.Siljamäki tuo esiin, että matkailuauton sivureunat voivat olla lähes kymmenen senttiä renkaita ulompana.– Kaupungeissa ajettaessa takapyörän kulkurataa on seurattava käännöksissä sivupeileistä, etenkin jos matkailuauto on selvästi yli kuusimetrinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄlä aristele pysäköintiäPysäköinnissäkin harjoittelu ja harjaannus tekee mestarin. Ohjauksen tehostuksen ansiosta edestakainenkaan ratin pyörittely pysäköintitilanteissa ei käy liian raskaaksi. On ensiarvoisen tärkeätä opetella käyttämään avukseen matkailuauton kookkaita ja moniosaisia sivupeilejä. Kun ne on säädetty sopivasti, näyttävät ne sivunäkymät niin kauemmas takaviistoon kuin lähelle ja alas.Pysäköintiä kannattaa harjoitella ajan kanssa, jonka jälkeen kuskille muodostuu varma ja todenmukainen käsitys peilien näyttämästä suhteessa ajoneuvon takana olevaan tilaan peruutettaessa.Monissa matkailuautoissa on myös peruutustutka tai -kamera, joiden lisävarustehinta voi olla huokeampi kuin ryppyyntyneen takapuskurin korjauskulut.Pysäköintiruudut voi unohtaaAntti Siljamäki unohtaisi tyystin tavalliset pysäköintiruudut.– Parkkiruutuun pysäköinti on useimmiten mahdoton tehtävä, kun auto on yli 5,5 metriä pitkä ja yleisin leveys on 2,3 metriä, Siljamäki toteaa.Myös poislähdön hetki kannattaa ennakoida.– Pysäköi matkailuauto suosiolla esimerkiksi markettien parkkipaikoilla alueen reunalle ja kahden ruudun pituudelle. Reuna-alueilla on useimmiten väljempää ja paikasta lähtö on helpompaa, vaikka viereen olisi tullut muita autoja.Ajomukavuutta vakionaMatkailuautossa ajomukavuuden takaavat hyvä näkyvyys, jämäkkä etuistuin, monipuolisesti säätyvä ajoasento, ilmastointi, tehostettu ohjaus, hyvät jarrut ja turva-avustinkatras, vakionopeudensäädin, riittävän kookas näyttö ja navigaattori, joka ei yleensä ole vakiovarusteena.Jos keulilla on riittävän väkevä voimanlähde, on mahdollista ylläpitää miellyttävää matkavauhtia myös mäkisillä ajotaipaleilla – ja ohituksetkin onnistuvat tilanteet ennakoimalla. Viimeisten vuosien aikana ajomukavuutta lisäävien automaattivaihteisten matkailuautojen kysyntä on kasvanut voimakkaasti.Lakien mukaan henkilöautoajokortilla saa ajaa enintään 3 500 kilon painoista matkailuautoa tai vetää vaunuyhdistelmää, jonka yhteenlaskettu kokonaismassa ei ylitä 3 500 kiloa. Ajoneuvon kokonaismassat selviävät rekisteriotteesta. Vaunuyhdistelmien osalta on siis laskettava yhteen vetoauton ja vaunun kokonaismassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Retkeilyautojen suosio vankkaa Antti Siljamäen mukaan kiinnostava tuore trendi karavaanari-Suomessa on retkeilyautojen yhäti vankistunut suosio. Niiden määrä on moninkertaistunut 2010-luvulla. Retkeilyautojen myyntiosuus edustaa noin kolmannesta matkailuautojen myynnistä. – Retkeilyauto on matkailuauto, joka on valmistettu pakettiauton peltikoriin ja täyttää verottomalle matkailuautolle asetetut tekniset määräykset, Siljamäki taustoittaa. Siljamäki muistuttaa kaikille epäilijöille, että moderni retkeilyauto on varusteiltaan täysiverinen matkailuauto, sillä retkeilyautoissa on vuoteet, valaistus, lämmitys, liesi, jääkaappi, wc/suihku ja säilytystiloja. – Parhaiten retkeilyauton tunnistaa pakettiautosta ajoneuvon oikealla puolella olevasta suuresta liukuovesta ja sivuikkunoista, Siljamäki vinkkaa. Suomessa uutena myytävistä retkeilyautoista lähes kaksi kolmannesta (noin 61 %) on matkailuajoneuvotehtaiden valmistamia ja loput Suomessa pakettiauton koriin tehtyjä retkeilyautoja, joissa tyypillistä ovat usein vaatimaton varustelu. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkistoLisää aiheestaEnsikertaa matkailuautoa vuokraava – tiedätkö kuinka toimia? Riittääkö ajo-oikeutesi matkailuauton rattiin? Vuokraisinko matkailuauton yksityiseltä – mistä kaikesta tulisi sopia? Matkailuajoneuvot viedään käsistä – huhtikuu ennätyksellinen Kysy autoista: matkailuautoilija, riittääkö ajokortti perävaunun vetoon? Kysy autoista: riittääkö ajo-oikeuteni matkailuauton rattiin? Lue lisää Kaikki artikkelit 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 15.12.2024 Matkailu Budapestin joulumarkkinat, maku- ja näkönystyröiden hemmottelua 14.12.2024 Matkailu Via Appia: pyöräretki pitkin teiden kuningatarta 11.12.2024 Matkailu Päivän kuva: Citroën ë-C3 ajettiin Kauppatorille – huomaatko mitä oleellista puuttuu kuvasta? 9.12.2024 Matkailu Japanissa luotijunalla jouhevasti 260 km/h 8.12.2024 Matkailu Zagrebin joulumarkkinat, kehujen arvoiset? 6.12.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuajoneuvoilla menee vähän paremmin – ensirekisteröinnit viime vuotta edellä 5.12.2024 Laivat Joulu merellä: ruokapöytä notkuu Finnlinesin uusilla aluksilla 4.12.2024 Matkailu Matkavinkki: Tukholman Svenskt Tenn – kuolemattomia sisustusunelmia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”