15.5.2022 Automatkailu Matkailuauton rattiin ensikertaa – muista nämä vinkit! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pysäköinti, kaupunkiajo ja käännökset ovat tottumattomalle matkailuautoilijalle haasteita, mutta kokemus tuo nopeasti varmuutta. Asiantuntija kertoo pätevät vinkit ensikertalaiselle. Koronapandemia on muuttanut monet kesäsuunnitelmat ja nyt kaukomatkojen sijasta on käännettävä katse lähialueille. Oma auto tai matkailuajoneuvo on helppo tapa tehdä kotimaan kierros mahdollisimman pienellä tartuntariskillä, kun pahin tautihuippu on ohitettu.Nykyaikainen matkailuauto on monilta ajo-ominaisuuksiltaan henkilöautomainen – muttei kuitenkaan ole henkilöauto. Maantiellä matka-ajossa kenties suurimmat erot henkilöautolla ajamiseen ovat hitaampi kiihtyvyys ja hidastuvuus. Matkailuautojen kokonaispaino on lähes aina yli 3 000 kiloa, joka on hyvä muistaa ohitus- ja jarrutusmatkaa arvioitaessa.Tuulisissa olosuhteissa matkailuauton kuljettajan on syytä olla valppaana, koska auton suuri sivupinta lisää sivutuuliherkkyyttä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaupunkiajo haastaaMatkailuautolla liikkumisen haasteena on kaupunkien ahtaudessa taiteilu. Henkilöauton ratin takaa matkailuauton kuskin penkille siirtyviä voi lohduttaa, että pyörittely kaupunkiympäristössä kyllä sujuu, kunhan muistaa maltilliset, harkitut ajolinjat ja reittien ennakoinnin: kaikkein kapeimmille ajoväylille tai pysäköintialueille ei kannata ehdoin tahdoin tunkea.Omakohtaisesti muistan, että hankalin miellettävä asia on ollut matkailuauton korkeus. Kadun varren puiden oksat ja ainakin yksi liikennemerkki ovat omakohtaisesti jättäneet omat jälkensä matkailuauton katolle ja kuskin ylpeydelle. Matkailuauton korkeus on vähintään 2,7 metriä, joten huoltoasemien katosten reunat ovat nekin vaaranpaikkoja. Kokenut matkailuautoilija Antti Siljamäki muistuttaa, että matkailuautot ovat korkeina kulkuneuvoina usein herkkiä kallisteluille käännöksissä. Tästä syystä erityisesti kiertoliittymissä matkailuauton kuljettajalta vaaditaan malttia.– Aja siis taajamissa kadunkulmat ja teiden risteykset sekä kiertoliittymät rauhallisesti. Tästä ajotavasta kiittävät myös matkustajat, vinkkaa Siljamäki, joka reissasi aluksi 9 vuotta asuntovaunua vetäen ja sen jälkeen on kulunut 28 vuotta matkailuauton ratissa.Ei enää teiden tukkonaKesällä 2020 käyttöön tullut uusi tieliikennelaki antaa matkailuauton matka-ajoon uusia mahdollisuuksia, sillä enintään 3 500-kiloiset matkailuautot saavat ajaa ympäri Suomen nopeusrajoitusten mukaisesti. Muutos luo siis sitä kautta tieliikenteeseen turvallisuutta, ettei matkailuautojen pakko-ohittamiseen ole enää tarvetta – matkailuautot eivät ole siis lähtökohtaisesti kevyen musiikin tunnetuksi tekemiä teiden tukkoja.Uuden tieliikennelain myötä yli 3 500-kiloisten matkailuautojen suurin sallittu ajonopeus kasvoi 80 km/h 100 km/h:iin. Nopeuden nosto tosin edellyttää ajoneuvon muutoskatsastusta, jossa todetaan laissa edellytettyjen turvavarusteiden olemassaolo. Näitä ovat lukkiutumattomat jarrut sekä turvavyöt ja istuimien pääntuet kaikilla ajon aikana käytettävillä istuimilla. Nopeudesta tehdään auton rekisteritietoihin merkintä.Peräylitys voi yllättääMatkailuauto on aika lailla henkilöautoa kookkaampi kulkupeli. Korkeuden lisäksi haasteena ovat leveys ja pituus. Matkailuauton taka-akselin ja korin perävalojen välissä on usein jopa yli kaksi metriä niin sanottua peräylitystä.Kääntyessä ulkokaarteen puoleinen takakulma tekee yllättävän laajan kaarroksen. Jos se unohtuu, voi matkailuauton perä kolhaista esimerkiksi kadun varten pysäköityjä autoja. Erityinen vaaranpaikka peräylityksen osalta ovat markettien pysäköintialueet. Peräylitys on hyvä muistaa myös peruutettaessa peräosa esimerkiksi pysäköintiruudun päädyssä olevan nurmialueen päälle. Tässä on aina hyvä käyttää apuhenkilöä varmistamassa, että peräylitys ei ota kiinni maahan.Siljamäki tuo esiin, että matkailuauton sivureunat voivat olla lähes kymmenen senttiä renkaita ulompana.– Kaupungeissa ajettaessa takapyörän kulkurataa on seurattava käännöksissä sivupeileistä, etenkin jos matkailuauto on selvästi yli kuusimetrinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄlä aristele pysäköintiäPysäköinnissäkin harjoittelu ja harjaannus tekee mestarin. Ohjauksen tehostuksen ansiosta edestakainenkaan ratin pyörittely pysäköintitilanteissa ei käy liian raskaaksi. On ensiarvoisen tärkeätä opetella käyttämään avukseen matkailuauton kookkaita ja moniosaisia sivupeilejä. Kun ne on säädetty sopivasti, näyttävät ne sivunäkymät niin kauemmas takaviistoon kuin lähelle ja alas.Pysäköintiä kannattaa harjoitella ajan kanssa, jonka jälkeen kuskille muodostuu varma ja todenmukainen käsitys peilien näyttämästä suhteessa ajoneuvon takana olevaan tilaan peruutettaessa.Monissa matkailuautoissa on myös peruutustutka tai -kamera, joiden lisävarustehinta voi olla huokeampi kuin ryppyyntyneen takapuskurin korjauskulut.Pysäköintiruudut voi unohtaaAntti Siljamäki unohtaisi tyystin tavalliset pysäköintiruudut.– Parkkiruutuun pysäköinti on useimmiten mahdoton tehtävä, kun auto on yli 5,5 metriä pitkä ja yleisin leveys on 2,3 metriä, Siljamäki toteaa.Myös poislähdön hetki kannattaa ennakoida.– Pysäköi matkailuauto suosiolla esimerkiksi markettien parkkipaikoilla alueen reunalle ja kahden ruudun pituudelle. Reuna-alueilla on useimmiten väljempää ja paikasta lähtö on helpompaa, vaikka viereen olisi tullut muita autoja.Ajomukavuutta vakionaMatkailuautossa ajomukavuuden takaavat hyvä näkyvyys, jämäkkä etuistuin, monipuolisesti säätyvä ajoasento, ilmastointi, tehostettu ohjaus, hyvät jarrut ja turva-avustinkatras, vakionopeudensäädin, riittävän kookas näyttö ja navigaattori, joka ei yleensä ole vakiovarusteena.Jos keulilla on riittävän väkevä voimanlähde, on mahdollista ylläpitää miellyttävää matkavauhtia myös mäkisillä ajotaipaleilla – ja ohituksetkin onnistuvat tilanteet ennakoimalla. Viimeisten vuosien aikana ajomukavuutta lisäävien automaattivaihteisten matkailuautojen kysyntä on kasvanut voimakkaasti.Lakien mukaan henkilöautoajokortilla saa ajaa enintään 3 500 kilon painoista matkailuautoa tai vetää vaunuyhdistelmää, jonka yhteenlaskettu kokonaismassa ei ylitä 3 500 kiloa. Ajoneuvon kokonaismassat selviävät rekisteriotteesta. Vaunuyhdistelmien osalta on siis laskettava yhteen vetoauton ja vaunun kokonaismassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Retkeilyautojen suosio vankkaa Antti Siljamäen mukaan kiinnostava tuore trendi karavaanari-Suomessa on retkeilyautojen yhäti vankistunut suosio. Niiden määrä on moninkertaistunut 2010-luvulla. Retkeilyautojen myyntiosuus edustaa noin kolmannesta matkailuautojen myynnistä. – Retkeilyauto on matkailuauto, joka on valmistettu pakettiauton peltikoriin ja täyttää verottomalle matkailuautolle asetetut tekniset määräykset, Siljamäki taustoittaa. Siljamäki muistuttaa kaikille epäilijöille, että moderni retkeilyauto on varusteiltaan täysiverinen matkailuauto, sillä retkeilyautoissa on vuoteet, valaistus, lämmitys, liesi, jääkaappi, wc/suihku ja säilytystiloja. – Parhaiten retkeilyauton tunnistaa pakettiautosta ajoneuvon oikealla puolella olevasta suuresta liukuovesta ja sivuikkunoista, Siljamäki vinkkaa. Suomessa uutena myytävistä retkeilyautoista lähes kaksi kolmannesta (noin 61 %) on matkailuajoneuvotehtaiden valmistamia ja loput Suomessa pakettiauton koriin tehtyjä retkeilyautoja, joissa tyypillistä ovat usein vaatimaton varustelu. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkistoLisää aiheestaEnsikertaa matkailuautoa vuokraava – tiedätkö kuinka toimia? Riittääkö ajo-oikeutesi matkailuauton rattiin? Vuokraisinko matkailuauton yksityiseltä – mistä kaikesta tulisi sopia? Matkailuajoneuvot viedään käsistä – huhtikuu ennätyksellinen Kysy autoista: matkailuautoilija, riittääkö ajokortti perävaunun vetoon? Kysy autoista: riittääkö ajo-oikeuteni matkailuauton rattiin? Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Matkailu Red Bull -museo: seitsemännessä taiv… eikun hangaarissa 26.4.2025 Matkailu Hurjan hauska matka Tukholmaan 20.4.2025 Matkailu Freud-museo Wienissä: itseanalyysin paikka psykoterapian syntykodissa 14.4.2025 Matkailu Havaiji – ainutlaatuinen, myyttinen matkakohde toisella puolella maapalloa 13.4.2025 Matkailu In Flanders Fields: seisahduttava 1. maailmansodan museo Belgiassa 6.4.2025 Matkailu Hyvä syy käydä luostarissa: munkit tykkäsivät panna ja polttaa 3.4.2025 Matkailu Sardiineja, sardiineja, sardiineja ja vielä lisää sardiineja! 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 30.3.2025 Matkailu Erilainen museo Saksassa: keskiössä kuolema ja hautaaminen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous