22.4.2022 Ajoneuvot Kysy autoista: matkailuautoilija, riittääkö ajokortti perävaunun vetoon? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Matkailuautolla liikuttaessa voi olla hyvinkin tarpeellista vetää perässä myös peräkärryä, mutta mitä säännöt kertovat ajo-oikeuksista? Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen tuntee ajo-oikeusasiat perusteellisesti. Hänen mukaansa vedettäessä matkailuautolla perävaunua, on ajo-oikeuden riittävyyden kanssa oltava erityisen tarkka.Jos kyseessä on B-kortilla ajettava matkailuauto, saat vetää pelkällä B-luokan ajo-oikeudella rekisteritietoihin merkityltä kokonaismassaltaan enintään 750 kg:n perävaunua. Myös painavampaa perävaunua saa vetää pelkällä B-luokan ajo-oikeudella, kunhan vetoauton ja perävaunun rekisteröintitiedoissa mainittujen kokonaismassojen summa ei ylitä 3 500 kg:aa – matkailuautolla vedettäessä näin kuitenkin pääsääntöisesti tapahtuu.Olennaista Teppo Vesalaisen mukaan on huomata, että monen nykyään myynnissä olevan kevytperävaunun suurimmaksi sallituksi kokonaismassaksi on merkitty kuitenkin 825 kg. Tällaista vaunua saa siis vetää pelkällä B-luokan ajo-oikeudella vain siinä tapauksessa, että vetoauton ja perävaunun rekisteritiedoissa mainittujen suurimpien sallittujen kokonaismassojen summa ei ylitä 3 500 kg:aa.– Kyseisen perävaunun vetäminen useimmilla matkailuautoilla jääkin siis haaveeksi, ellei kortista löydy erikseen perävaunun vetämiseen oikeuttavia kirjaimia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyB-ajokorttiin voi hakea erityisehdonJos B-luokan ajokorttiin on haettu erityisehto 96, saa sen haltija kuljettaa myös sellaista ajoneuvoyhdistelmää, jossa on B-luokan vetoauto ja perävaunun kokonaismassa ylittää 750 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ylittää 3 500 kg mutta ei 4 250 kg.BE-luokan ajo-oikeudella saa B-luokan vetoautolla vetää perävaunua, jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kg. Jos on tarve vetää painavampaa perävaunua, tarvitaan C1E- tai CE-luokan ajo-oikeus, vaikka vetoautona on B-luokan auto.C1E-kortilla yhdistelmän kokonaismassan yläraja on 12 000 kiloa.Pelkillä C1- tai C-luokan korteilla saa vastaavan luokan vetoautolla vetää rekisteritietoihin merkityltä kokonaismassaltaan enintään 750 g:n perävaunua. Aiemmin esimerkkinä mainitun, tänä päivänä tyypillisen, kokonaismassaltaan 825 kg:n kevytperävaunun vetäminen ei siis tässäkään tapauksessa ole mahdollista ilman lisäkirjaimia.C1E-luokan ajokortti tuo oikeuden kuljettaa yhdistelmää, jossa on C1-luokan vetoauto ja perävaunu, jonka kokonaismassa on yli 750 kg. Yhdistelmän kokonaismassa saa tällöin kuitenkin olla enintään 12 000 kg.Lisäksi C1E-luokan ajokortti mahdollistaa B-luokan vetoautolla kokonaismassaltaan yli 3 500 kg perävaunun vetämisen. Tällöinkin ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on rajoitettu enintään 12 000 kg:aan.CE-luokan ajo-oikeus oikeuttaa ajamaan yhdistelmää, jossa on C-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg sekä sellaista yhdistelmää, jossa on C1-luokan vetoauto ja perävaunu, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ylittää 12 000 kg:aa.D1E-luokan ajokortilla saa ajaa yhdistelmää, jossa on D1-luokan vetoauto ja perävaunu, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg.DE-luokan kortilla saa ajaa yhdistelmää, jossa on D-luokan vetoauto ja perävaunu, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg.Todettakoon vielä, että C-luokka sisältää C1-luokan ajo-oikeuden, CE-luokka C1E-luokan ajo-oikeuden, D-luokka D1-luokan ajo-oikeuden, DE-luokka D1E-luokan ajo-oikeuden sekä C1E-, CE-, D1E- ja DE-luokan ajokortti BE-luokan ajo-oikeuden. Ajo-oikeuden riittävyys määräytyy aina vetoauton ja perävaunun rekisteritietoihin merkittyjen suurimpien sallittujen kokonaismassojen – ei todellisten massojen – mukaan.Teppo Vesalainen tähdentää, että ajo-oikeuden riittävyyden lisäksi on olennaista varmistaa vetoauton suurin sallittu perävaunumassa jarruin tai jarruitta sekä suurin sallittu yhdistelmämassa. Toisin kuin ajo-oikeuden riittävyyttä pohdittaessa, tarkoitetaan näillä todellisia massoja.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Å kodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Å koda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 7.1.2025 Ajoneuvot On jälleen aika esitellä kuluneen vuoden 10 suosituinta automallia – äärimmäisimmässä asussaan tietenkin 4.1.2025 Uutinen Tutut automerkit pitivät pintansa viime vuonna – kasvattivat jopa markkinaosuuttaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y "Juniper" esiteltiin Kiinassa - tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Å kodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti