25.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: eron kyyneliä ja derkkutunnelmaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksan pääkaupungissa voi tutustua siihen, kuinka historia erotti ja lopulta yhdisti sekä kansan että kaupungin – ja kuinka DDR:n puolella elettiin arkea. Berliinin muuri on sanakaksikko, joka herättää heti tuntemuksia. Käytännössä kaikki tietävät Berliinin kaupungin halkaisseesta muurista: se erotti Länsi-Berliinin Itä-Berliinistä ja DDR:stä.Toiselta puolen muuria sen uskottiin suojelevan itäsaksalaisten kansalaisten mieliä länsimaalaisesta hapatukselta, toisella puolen sen rakentamisen pontimena uskottiin olevan halu padota itäberliiniläisten ja itäsaksalaisten pääsy länteen.Muurin rakentamisesta vastasi Saksan demokraattisen tasavalta.Kaiken taustalla oli toisen maailmansodan lopputulema, jonka perusteella liittoutuneet jakoivat Saksan neljään miehitysvyöhykkeeseen Neuvostoliiton, Yhdysvaltain, Britannian ja Ranskan kesken. Neuvostoliiton vyöhykkeelle jäänyt pääkaupunki Berliini jaettiin samalla tavoin vyöhykkeisiin. Neuvostoliitto hallitsi kaupungin itäosaa, kolme länsivaltaa sen länsiosaa.Muurilla on kuitenkin paljon lisää kerrottavaa perusfaktojen lisäksi, ovathan muurin vaikutukset ovat olleet syvä viilto aiemmin yhtenä kansana kasvaneen maan itsetuntoon, yhteiskunnalliseen toimeliaisuuteen, poliittiseen kehityksen sekä yksittäisten ihmisten ja sukujen kohtaloihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuvut ja puhevälit rikkiSaksojen välinen raja suljettiin vuonna 1952. Se jätti Berliinin ainoaksi paikaksi, jossa raja jäi avoimeksi – mahdollistaen – etenkin koulutettujen ja työikäisten – miljoonien itäsaksalaisten pakenemisen länteen.Välivaihe muurin valmistumiseen eli vuoteen 1961 asti oli monelle suvulle, perhekunnalle ja ihmiselle vaikeiden valintojen ja suhteiden katkeamisenkin aikaa. Lähteäkö länteen ja jättää esimerkiksi iäkkäät isovanhemmat taakseen? Lähteäkö vaikka omat sisarukset päättivät kuitenkin jäädä?Monet suvut rikkoutuivat, monet ihmissuhteet katkesivat lopullisestikin, vaikka muurin murtuminen oli toiveissa ja tulossa. Aikaa jälleennäkemiseen saattoi kulua liikaa.Muuri kesti oikeastaan yllättävänkin kauan murtumatta eli vuodet 1961–1989. Sitten ajan riento teki mahdottomaksi estää ihmisiä elämästä kuten ja missä halusivat. Oli aika alkaa rakentaa yhteistä Saksaa, eikä se käynyt kipuiluitta.Eroja ja kohtaamisiaKyynelten palatsi, Tränenpalast on oivasti nimetty rakennus, johon monilla liittyy vahvoja tunteita ja kaihertavia muistoja.Friedrichstrassen rautatieasemalle Berliinin Mitten kaupunginosaan vuonna 1962 valmistunut rakennus oli paikka, jonka katon alla yhdistyivät haikeat hyvästit ja viiltävä kaipaus, toivo ja epätoivo, ilo ja pelko.Friedrichstrassen S-Bahn-asema oli viimeinen asema ennen Länsi-Berliinin rajaa idästä länteen kulkeville junille. Asema sijaitsi keskellä kaupunkia pohjois-etelä-linjalla.Kun raja suljettiin elokuussa 1961, tästä kauttakulkuasemasta tuli terminaali ja rajanylityspaikka matkustajille kummaltakin puolen Berliiniä. Tässä rakennuksessa selviteltiin oikeudet ylittää raja – perustelut matkustamisen epäämiselle idästä länteen saattoivat olla mielivaltaisia. Monen päätöksen taustalla oli itäsaksalaisen turvallisuusministeriö Stasin arvio siitä, oliko vaarana, että rajan ylittäjä ei koskaan enää palaisi.Ja vaikka ylityslupa heltisikin, oli osa menettelyä nöyryyttävät utelut ja pitkien aikojen pakkojonottaminen. Iäkkäitä ihmisiä tuupertui ylitysprosessin aikana kuoliaiksi.Järki ja toivo voittivat 9. marraskuuta vuonna 1989, kun Berliinin jakantu raja avautui myös Friedrichstrassen rautatieasemalla.Pieni, kiehtova ja ilmainenPysyvän näyttelyn nimi englanniksi on ”Border Experiences. Everyday Life in Divided Germany”.Suojeltu rakennus on kaikille historiasta kiinnostuneiden vaelluskohde, joka kertaa ihmiskohtaloiden lisäksi, kylmän sodan vaikutukset kansalaisille sekä Saksojen yhdistymisprosessin keskeiset vaiheet.säätiön ylläpitämä näyttely on varsin pieni mutta kiehtova ja sisäänpääsy on ilmainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNäin itäpuolella elettiinDDR museo saavutti pian vuoden 2006 avajaistensa jälkeen pysyvän jalansijan suurkaupunki Berliinin monipuolisella museokentällä, olkoonkin, että museon tilat ovat varsin niukat.Museon sijainti sitä vastoin otollinen Spree-joen rannassa Karl-Liebknecht -kadulla Mitten kaupunginosassa.Museo on varsin suosittu, sillä kävijöitä on yli puoli miljoonaa vuosi vuoden jälkeen.Museossa moni esillä oleva esine tai laite herättää nykykävijän silmin hilpeyttä ja myötäsääliäkin kuten vaikka aikansa itäsaksalainen televisio tai puhelin, mutta olivat ihmisille oman arjen tärkeitä esineitä. Arki valottuu museolla monin tavoin sisustuksesta koulukirjoihin ja keittiövälineistä harrastusvermeisiin. Museon kokoelmissa on kaikkiaan huimat 300 000 esinettä, joista moni on saatu lahjoituksina.Kannattaa myös piipahtaa Pankowin kaupunginosassa Knaacks-kadun Museum in der Kulturbrauereissa, jossa on esillä itäsaksalaisten arkea esittelevä Alltag in der DDR -näyttely. Näyttely on pääsymaksuton.Näissä kohteissa käydessä tulee elävästi mieleen Tallinna televisiotornin juuren näyttelytiloissa vuonna 2017 esillä ollut Banaane ei ole -neuvostoaikanäyttely, joka kertoi käyttöesineiden voimin virolaisarjesta 1970–1980 välisenä aikana. Virolainen valokuvaajani puuskahti heti näyttelyn ovella, että onpa ankeaa. ”Tuo aika on onneksi jo takana. Miksi tarvitaan näyttelyä.”Juuri siksi, että muistamme ja osaamme suhteuttaa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Marko Jokela ja DDR museum Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Yleinen Tunisia – omatoimisille seikkailijoille 19.11.2024 Matkailu Erikoiset unet: designelämyksiä aulasta alkaen 18.11.2024 Matkailu Maailman joulutorit – Helsinki mainittu! 17.11.2024 Matkailu Matkailu muuttuu vauhdilla: hinnat nousussa, elämyksiä janotaan 14.11.2024 Matkailu Tallinna saa jo joulukuusen, joulutori avautuu 22.11. 11.11.2024 Matkailu Viro – vuoden kansainvälinen matkailukohde 11.11.2024 Matkailu Kelkkamatka Suomen huipulle – Haltin maisemat ovat kuin kuun pinnalta 10.11.2024 Matkailu Uusi-Seelanti: haltijoiden ja hobittien matkassa 3.11.2024 Matkailu Neuschwanstein: hulppeassa tuhkimolinnassa kulminoituu moni nykyturismin ongelma Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä