9.4.2017

Kun mennään eikä meinata – Lada Niva täytti 40!

Lada Niva 4x4

Maltillisesta modernisoinnista huolimatta Lada Niva on hyvin uskollinen juurilleen.

VAZ-2121, Lada "Niva", nykyisin trendikkäästi Lada 4x4, täytti kuluneella viikolla 40 vuotta. Tämän Defenderin henkisen itäblokkisukulaisen tuotanto alkoi 5.4.1977 Volzhskyin autotehtaalla. Jatkuva neliveto, siviilimalleista lainatut ominaisuudet (mm. itsekantava kori ja levyjarrut edessä) sekä sopivat mittasuhteet ovat pitäneet pyöreäkulmaisen maasturin tuotannossa vuosikymmenten ja muutaman valtakunnankin ajan.

Lada Niva

Valmistajalleen Vazille malli oli hiukan odottamaton hitti, sillä maaseudun elämään suunniteltu työkone löysi ostajia myös Neuvostoliiton ja myöhemmin Venäjän kaupungeista sekä ulkomailta, ollen pitkään Vazin vientihitti. Hetkittäin jopa 70% Niva-tuotannosta vietiin ulkomaille. Valmistusmääristä kertoo jotain sekin, että pelkästään ulkomaille on viety 530 000 Nivaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Menossa mukana

Vuosien aikana kilipukkimainen Niva on ennättänyt niin Pohjoisnavalle, 5 200 metrin korkeudessa sijaitsevalle Everestin perusleirille kuin 5 726 metrin korkeudessa olevalle Tiibetin ylängölle. Etelänavan Bellingshausenissa malli oli pitkään vakituisessa palveluksessa Neuvostoliiton sääasemalla. Mallia modernisoitiin 1993 ja 2009, joista jälkimmäisessä muutettiin Avtovazin mukaan "250 osaa miljoonien kilometrien kokemusten perusteella". Kehitystyön pitäisi siis olla kunnossa.

Lada Niva

Rakkaasta lapsesta on kehitelty myös useita versioita erilaisiin tilanteisiin. Eräs tunnetuimmista on 5-ovinen malli, joka on akseliväliltään puoli metriä pidempi, antaen Nivalle jo hiukan hontelon ilmeen. Uudempaa perua on puolivilliksi kesytetty pyöreäpuskurinen Urban, joka tuo kosmeettisten päivitysten lisäksi ilmastoinnin, keskitunnelin mukitelineet, sähköikkunat ja lämmitetyt sivupeilit, paremman takalasinpyyhkimen sekä valolla varustetun kattoverhoilun.

Tuttu myös meillä

Suomessa Nivaa nähtiin aluksi 76 hevosvoiman 1,6-litraisella kaasutinmoottorilla vuosina 1978–1992. Tuolloin klassikon myyntiin tuli tauko muuttuvien päästörajoitusten myötä. Vuonna 1995 Lada Niva 1700i tuli vuodeksi myyntiin 80-hevosvoiman suihkutusmoottorilla. Vuosina 2007-2010 Delta-Auto toi Lada Nivaa maahan samaisena 1700i-mallina, suurimman eron ollessa nykyaikaisiin hapatuksiin kuuluva ohjaustehostin.

Nykyisin Ladan maahantuontia hoitaa tamperelainen Super-Motors, jonka Lada-mallistoon voi tutustua osoitteessa lada-auto.fi. Sieltä käy selväksi, että kaikkien kaupunkimaastureiden äiskäksi tarkoitettu Lada 4x4 Urban maksaa veroineen 18 999 euroa, kiitos korkeiden hiilidioksidipäästöjen (216 g/km) aiheuttaman autoveron. Tehdaslisävarusteet käsittävät vain 1 299 euron arvoisen ilmastoinnin. Moottorina on, jälleen, 1,7-litrainen bensiinimoottori 8 venttiilillä ja 83 hevosvoimalla.

Eikä tässä vielä kaikki

Avtovaz kertoo, että vuonna 2016 Lada 4x4 sai kaasuiskunvaimentimet ja huoltovapaat etupyörännapojen laakerit, joten vanha karhu oppii uusia temppuja. Valmistaja lupailee samalla, että tänä vuonna nähdään erikoismalli nelikymppisten kunniaksi...

Teksti: Aake Kinnunen Lähteet: Avtovaz, Super-Motors, Lada Kerho Kuvat: Avtovaz

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat