9.3.2024 Ajokortit Mepit ajokorttisäännöksistä: mobiiliajokortteja, kahden vuoden koeaika ja terveyden pakollinen itsearviointi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä EU:n ajokorttisäännöt kaipaavat päivitystä liikenneturvallisuuden parantamiseksi, käy ilmi tuoreesta EU:n parlamentin äänestyksestä. Mepit ehdottavat useita muutoksia EU:n ajokorttisääntöihin. Jos aikeet toteutuvat, tietäisi se tuoreen äänestystuloksen perusteella mm. mobiiliajokortteja, pakollista terveydentilan itsearviointia ja muiden tiellä liikkujien parempaa huomioimista.Meppien tuore ehdotus sisältyy äänestykseen, jossa EU:n parlamentin kanta hyväksyttiin äänin 339–240 (37 tyhjää). Lain käsittelyä jatkaa seuraava, kesäkuun 2024 vaaleissa valittava parlamentti.Meppien kannat voi kiteyttää kolmeen:Itsearviointi terveydentilasta ennen ajokortin myöntämistä tai uusimista Kahden vuoden koeaika uusille kuljettajille Digitaaliset mobiiliajokortit mahdollisiaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli 20 000 kuollutta vuosittainMeppien tuoreen ehdotuksen taustalla on tahtotila kohentaa liikenteen turvallisuutta – ja karut faktat. EU:n teillä kuolee vuosittain yli 20 000 henkeä. Jotta liikenneturvallisuutta voitaisiin parantaa, Euroopan parlamentti tukee ajokorttisääntöjen päivittämistä.Uusien kuljettajien koeaikaParlamentin kannan mukaan uusia kuljettajia koskisi vähintään kahden vuoden koeaika, jonka aikana rangaistukset vaarallisesta ajamisesta ja alkoholirajat olisivat tiukempia.Ammattikuljettajapulaa helpottaakseen mepit vastaavasti ehdottavat, että 18-vuotiaat voisivat saada luvan ajaa rekkaa tai bussia, jossa on enintään 16 matkustajaa, kunhan he todistavat ammattitaitonsa. Lisäksi 17-vuotiaiden tulisi saada ajaa henkilöautoa tai rekkaa kokeneen kuljettajan valvonnassa.Mobiiliajokortille kannatustaMepit puoltavat digitaalista mobiiliajokorttia, joka ladataan käyttäjän matkapuhelimeen ja vastaa täysin fyysistä ajokorttia.Kuten Moottori uutisoi kesäkuussa 2020 Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kuoppasi laajalti kiitellyn ja kiinnostusta herättäneen mobiiliajokortin sisältävän Autoilija-sovelluksen kehittämisen. Päätöksen taustalla julkilausuttuna syynä on viraston heikentynyt taloustilanne.Autoilija-sovellus julkaistiin testikäyttöön ensimmäisen kerran 2017 joulukuussa. Toukokuussa 2019 sovelluksesta avattiin rajattu beta-versio ja sillä oli noin 40 000 käyttäjää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjokortti voimassa vähintään 15 vuottaMeppien kannan mukaan moottoripyörien ja autojen ajokorttien tulee olla voimassa vähintään 15 vuotta, ja rekkojen sekä bussien vähintään viisi vuotta.Parlamentti ei tue komission esityksessä ollutta ehdotusta iäkkäiden ihmisten ajokorttien voimassaolon rajoittamisesta, jotta vältytään syrjinnältä.Ajokunnon itsearviointiaKuljettajien fyysisen ja psyykkisen ajokyvyn varmistamiseksi mepit ehdottavat itsearviointeja ajokortin myöntämisen tai uusimisen yhteydessä.Jäsenmaat saisivat lisäksi päättää, edellyttävätkö ne terveystarkastusta, joka sisältäisi näön ja sydän-verisuoniterveyden testaamisen. Näillä ehdotuksilla mepit haluavat, että jäsenmaat panostavat enemmän tiedottamiseen riskitekijöistä, jotka voivat vaarantaa ihmisen terveyden ajon aikana.Liukkaalla ajoa ja lasten huomioimistaMepit haluavat ehdotuksillaan varmistaa, että autoilijat ovat liikenneympäristössä valmiina todellisiin ajotilanteisiin ja tuntevat niiden riskit, erityisesti liittyen jalankulkijoihin, lapsiin, pyöräilijöihin ja skoottereiden käyttäjiin.”Siksi ajo-opetuksessa tulisi aina huomioida liukkaalla ajaminen, puhelimen turvallinen käyttö ajon aikana, autopilottijärjestelmien käyttö ja ovien turvallinen avaaminen”, todetaan Euroopan parlamentin Suomen-toimiston tiedotteessa.Äänestyksen jälkeen esittelijä Karima Delli (Greens, FR) kiteytti saavutetun tuloksen toteamalla, että ”parlamentilla oli mahdollisuus ottaa liikenneturvallisuus vakavasti ja edistää tavoitetta leikata auto-onnettomuuksissa kuolleiden määrä nollaan vuoteen 2050 mennessä. Uusiin sääntöihin kuuluu valinnaisia terveystarkastuksia ajokortin myöntämisen tai uusimisen yhteydessä ja erityisiä vaatimuksia uusille kuljettajille.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suomesta 14 meppiä Euroopan parlamentin Suomen-toimiston kotisivuilta selviää meppien työskentelyn ja vastuiden rajat. Euroopan parlamentin 705 jäsentä eli meppiä edustavat lähemmäs 450 miljoonaa Euroopan unionin kansalaista 27 jäsenvaltiosta. Vuodesta 1979 unionin kansalaiset ovat valinneet suorilla kansanvaaleilla parlamentin jäsenet viiden vuoden toimikaudelle. Edustajanpaikat jaetaan kunkin jäsenvaltion väkiluvun perusteella. Vuoden 2019 vaaleissa Suomesta valittiin 14 meppiä. Euroopan parlamentin jäsenet toimivat poliittisissa ryhmissä. Jäsenet eivät ole ryhmittyneet kansallisuuden vaan poliittisten kantojen mukaan. Tällä hetkellä parlamentissa on 7 poliittista ryhmää. Poliittisilla ryhmillä on keskeinen rooli parlamentin työskentelyssä esimerkiksi lainsäädäntö- ja budjettiasioissa. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Euroopan parlamentti, Euroopan parlamentin Suomen-toimisto Lue lisää Kaikki artikkelit 10.10.2024 Uutinen Riistavaara vaanii tuntia ennen auringonnousua ja tunti auringonlaskusta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Autoilu Autoilun kustannukset myllertymässä – liikenteen verotus ja rahoitus uudistuu 9.10.2024 Autoilu EU:n laajuinen ajokielto tahmaa, haasteena taata valitusoikeus 9.10.2024 Sähköautot Helsingin palomestari: sähköisen autokannan kasvaessa ja ikääntyessä myös palotapahtumat tulevat lisääntymään 9.10.2024 Uutinen Renkaiden vaihto tunaroimatta – näillä vinkein se käy 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon