10.6.2020 Ajokortit Traficom kuoppasi kiitellyn mobiiliajokortin – taustalla viraston taloustilanne Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mobiiliajokortin paluu yhä mahdollista. ”Asiakkaidemme kannalta on ikävää, että sovelluksen saaminen nyt siirtyy.” Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kuoppasi laajalti kiitellyn ja kiinnostusta herättäneen mobiiliajokortin sisältävän Autoilija-sovelluksen kehittämisen. Päätöksen taustalla julkilausuttuna syynä on viraston heikentynyt taloustilanne. – Koronaviruksesta aiheutuvien vaikutusten vuoksi olemme arvioineet taloudellista tilannettamme emmekä tällä hetkellä pysty kehittämään tätä sovellusta, Traficomin ylijohtaja Olli Lindroos perustelee. Lindroosin mukaan Autoilija-sovellus on katsottu palveluksi, jota ei tässä taloudellisessa tilanteessa ole pakko kehittää juuri nyt. – Asiakkaidemme kannalta on ikävää, että sovelluksen saaminen sovelluskauppoihin nyt siirtyy. Harmillinen ja valitettava juttu, mobiiliajokortti oli maailmallakin tiiviisti seurattu hanke. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Testaus alkoi jo 2017 Autoilija-sovellus julkaistiin testikäyttöön ensimmäisen kerran 2017 joulukuussa. Toukokuussa 2019 sovelluksesta avattiin rajattu beta-versio ja sillä oli noin 40 000 käyttäjää. Sovelluksen beta poistettiin käytöstä helmikuussa 2020, mutta uuden version kehittämistä jatkettiin tähän päivään asti. Päätösperustelut löytyvät yksilöidysti pyydetyistä Traficomin kokouspöytäkirjoista – jotka lopulta tulivatkin useamman viikon jälkeen. Traficomissa 16.4. pidetyssä ohjausryhmän kokouksessa todettiin, että osa viraston hankkeista siirretään myöhemmäksi tai ajetaan alas. Kustannussyistä ja viraston koronakurimuksenkin muokkaaman talouden sopeuttamiseksi on kokouksessa todetun mukaan pakko tehdä priorisointeja, joka on syynä sille, että jatkokokeilun kynnyksellä ollut mobiiliajokortin kehitys päätettiin keskeyttää. Mobiiliajokortin mahdollisen uudelleensynnytyksen vuoksi päätettiin, että hankkeen kehitystyö ajetaan alas hallitusti, jotta kehitystä voidaan tulevaisuudessa tarvittaessa jatkaa. Mobiiliajokortin alasajo sai siunauksensa: uutta mobiiliajokortin versiota ei julkaista, eikä kansalaisten mobiiliajokortin kokeilukäyttöä siten aloiteta aiemmin kaavaillusti eli 31.5.2020. Aikataulu jatkosta auki Ylijohtaja Olli Lindroos toteaa, että virasto sai Autoilija-sovelluksestaan paljon hyvää palautetta. Lindroos lohduttaa mobiiliajokorttia odottavia autoilijoita, että tehty työ virastossa ei ole kuitenkaan mennyt hukkaan. – Voimme hyödyntää jo tehtyä työtä, kun sovelluksen kehittäminen katsotaan taas mahdolliseksi. Mitään aikataulua projektin mahdolliselle jatkamiselle emme kuitenkaan pysty tässä taloustilanteessa antamaan. Vuolasta hehkutusta Tammikuussa 2019 liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteessa hehkutettiin ajatusta mobiiliajokortista varsin vuolaasti: ”Ajokorttilain muutos mahdollistaa jatkossa sen, että ajo-oikeus voidaan osoittaa myös sähköisesti ns. mobiiliajokortilla. Mobiiliajokortti olisi mobiililaitteeseen ladattava vapaaehtoinen ja maksuton lisäpalvelu perinteisen ajokortin rinnalla. Mobiiliajokortti on arkea helpottava liikenteen sähköinen palvelu ja käytännön esimerkki hallituksen norminpurkuhankkeista.” Tiedotteessa mainittiin myös, että ”Oleellista on, että palvelun tietosuojasta ja tietoturvasta on huolehdittu ennen sen yleistä käyttöönottoa.” Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lait ovat valmiina Liikenne- ja viestintäministeriön palveluosaston osastopäällikkö Olli-Pekka Rantala tuo esiin, että mobiiliajokortin käyttöönottoa oli lakivalmistelujen näkökulmasta tehty huolellisesti. – Mobiiliajokortti oli laajalti kiitelty idea, muttei näytä ainakaan nyt toteutuvan. Kenties mobiiliajokortti tulee myöhemmin käyttöön, toivottavasti, sitä varten lait on valmisteltu ja kirjoitettu, joten käyttöönotto ei tule estymään ainakaan lakisyistä, Rantala taustoittaa. Lue lisää: Mobiiliajokortti viivästyy – taustalla toimintavarmuuden varmistaminen Mobiiliajokortti ja ajoneuvon tietojen haku rekisteritunnuksella testikäytössä Pahvista älypuhelimeen – Trafin mobiiliajokortti kokeiluun vuoden lopussa Ajokortti älypuhelimeen on jo lähellä – mobiiliajokortti tulossa lopulta tarjolle Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin kuva-arkisto Lähteet: Traficom, liikenne- ja viestintäministeriö Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?