10.6.2020

Traficom kuoppasi kiitellyn mobiiliajokortin – taustalla viraston taloustilanne

mobiiliajokortti

Mobiiliajokortin paluu yhä mahdollista. ”Asiakkaidemme kannalta on ikävää, että sovelluksen saaminen nyt siirtyy.”

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kuoppasi laajalti kiitellyn ja kiinnostusta herättäneen mobiiliajokortin sisältävän Autoilija-sovelluksen kehittämisen. Päätöksen taustalla julkilausuttuna syynä on viraston heikentynyt taloustilanne.

– Koronaviruksesta aiheutuvien vaikutusten vuoksi olemme arvioineet taloudellista tilannettamme emmekä tällä hetkellä pysty kehittämään tätä sovellusta, Traficomin ylijohtaja Olli Lindroos perustelee.

Lindroosin mukaan Autoilija-sovellus on katsottu palveluksi, jota ei tässä taloudellisessa tilanteessa ole pakko kehittää juuri nyt.

–  Asiakkaidemme kannalta on ikävää, että sovelluksen saaminen sovelluskauppoihin nyt siirtyy. Harmillinen ja valitettava juttu, mobiiliajokortti oli maailmallakin tiiviisti seurattu hanke.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Testaus alkoi jo 2017

Autoilija-sovellus julkaistiin testikäyttöön ensimmäisen kerran 2017 joulukuussa. Toukokuussa 2019 sovelluksesta avattiin rajattu beta-versio ja sillä oli noin 40 000 käyttäjää. Sovelluksen beta poistettiin käytöstä helmikuussa 2020, mutta uuden version kehittämistä jatkettiin tähän päivään asti.

Päätösperustelut löytyvät yksilöidysti pyydetyistä Traficomin kokouspöytäkirjoista – jotka lopulta tulivatkin useamman viikon jälkeen. Traficomissa 16.4. pidetyssä ohjausryhmän kokouksessa todettiin, että osa viraston hankkeista siirretään myöhemmäksi tai ajetaan alas. Kustannussyistä ja viraston koronakurimuksenkin muokkaaman talouden sopeuttamiseksi on kokouksessa todetun mukaan pakko tehdä priorisointeja, joka on syynä sille, että jatkokokeilun kynnyksellä ollut mobiiliajokortin kehitys päätettiin keskeyttää.

Mobiiliajokortin mahdollisen uudelleensynnytyksen vuoksi päätettiin, että hankkeen kehitystyö ajetaan alas hallitusti, jotta kehitystä voidaan tulevaisuudessa tarvittaessa jatkaa.

Mobiiliajokortin alasajo sai siunauksensa: uutta mobiiliajokortin versiota ei julkaista, eikä kansalaisten mobiiliajokortin kokeilukäyttöä siten aloiteta aiemmin kaavaillusti eli 31.5.2020.

Aikataulu jatkosta auki

Ylijohtaja Olli Lindroos toteaa, että virasto sai Autoilija-sovelluksestaan paljon hyvää palautetta. Lindroos lohduttaa mobiiliajokorttia odottavia autoilijoita, että tehty työ virastossa ei ole kuitenkaan mennyt hukkaan.

– Voimme hyödyntää jo tehtyä työtä, kun sovelluksen kehittäminen katsotaan taas mahdolliseksi. Mitään aikataulua projektin mahdolliselle jatkamiselle emme kuitenkaan pysty tässä taloustilanteessa antamaan.

Vuolasta hehkutusta

Tammikuussa 2019 liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteessa hehkutettiin ajatusta mobiiliajokortista varsin vuolaasti: ”Ajokorttilain muutos mahdollistaa jatkossa sen, että ajo-oikeus voidaan osoittaa myös sähköisesti ns. mobiiliajokortilla. Mobiiliajokortti olisi mobiililaitteeseen ladattava vapaaehtoinen ja maksuton lisäpalvelu perinteisen ajokortin rinnalla. Mobiiliajokortti on arkea helpottava liikenteen sähköinen palvelu ja käytännön esimerkki hallituksen norminpurkuhankkeista.”

Tiedotteessa mainittiin myös, että ”Oleellista on, että palvelun tietosuojasta ja tietoturvasta on huolehdittu ennen sen yleistä käyttöönottoa.”

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lait ovat valmiina

Liikenne- ja viestintäministeriön palveluosaston osastopäällikkö Olli-Pekka Rantala tuo esiin, että mobiiliajokortin käyttöönottoa oli lakivalmistelujen näkökulmasta tehty huolellisesti.

– Mobiiliajokortti oli laajalti kiitelty idea, muttei näytä ainakaan nyt toteutuvan. Kenties mobiiliajokortti tulee myöhemmin käyttöön, toivottavasti, sitä varten lait on valmisteltu ja kirjoitettu, joten käyttöönotto ei tule estymään ainakaan lakisyistä, Rantala taustoittaa.

Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin kuva-arkisto Lähteet: Traficom, liikenne- ja viestintäministeriö

Luetuimmat