13.3.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG E53 tarkoittaa 612 hevosvoimaa, lataushybridi-rivikuutosta ja nelivetoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä E53 on ensimmäinen Mercedes-AMG -näkemys tuoreesta W214:stä, sekä sedanina että farmarina. Sen voi omaksua joko sellaisenaan, mutta se toimii myös erinomaisena lämmittelykierroksena tulevalle E63 -huippumallille. Mercedes-Benz onnistuu pitämään uutta E-sarjaansa mukavan tasaisin väliajoin otsikoissa. W214:n ensiesittelyn vuosipäivä lähestyy, ja siitä lähtien Mercedes on tiputellut julkisuuteen hiljalleen eri versioita. Farmarimallin, All-Terrain -elämäntapafarmarin sekä jopa Kiinan markkinoiden jatketun sedanin jälkeen vuorossa on ensimmäinen AMG-malli.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähkömoottorista lisää boostiaUusi Mercedes-AMG E53 on suora seuraaja W213-polven edeltäjälleen. Kuten uutuus, myös väistyvä E53 luottaa 3,0-litraiseen suorakuutoseen, mutta W214:ssä se onkin saanut kaverikseen 120 kilowatin sähkömoottorin.Autossa on siis lataushybridivoimalinja, jonka kruununa olevan kuusisylinterisen bensiinimoottorin teho on 330 kilowattia eli 449 hevosvoimaa. Kun siihen laitetaan pariksi se 163 hevosvoiman sähkömoottori 21 nettokilowattitunnin akulla ruokittuna, ylletään järjestelmän kokonaistehossa 585 hevosvoimaan.Mikäli tämä ei syystä tai toisesta riitä, lisäherkkuna saatava AMG Dynamic Plus Package mahdollistaa pyöreän 450 kilowatin eli 612 hevosvoiman järjestelmätehon, mutta tämä huippulukema edellyttää vielä erikseen Launch Controlin Race Start -moodin aktivointia.E53 pitää toki kaikilla tavoilla tunnistaa AMG-malliksi ja erottaa muista E-sarjan versioista. Auto on esimerkiksi pari senttiä leveämpi, siinä on tunnistettava maski, isommat ilmanottoaukot ja neljä pakoputken ulostuloa. Luonnollisesti auto on saanut myös jäykistyksiä koriin ja alustaan sekä tehokkaamman jarrukaluston.Dynamic Plus -paketin kera auto kiihtyy parhaimmillaan nollasta sataan 3,8 sekunnissa, ja kulkee sedanina 280 km/h, farmarina puolestaan 275 km/h. Uusi E53 ei siis täten ole enää kovin kaukana vanhan polven V8-vetoisesta E63:sta, mikä tietysti lisää painetta tehdä tulevasta W214 -polven E63:sta vielä reilusti edeltäjäänsä väkevämpi.Kuten muillakin uuden E-sarjan lataushybridiversioilla, myös E53 Hybrid 4Maticilla on mahdollista taivaltaa pelkällä sähköllä jopa yli 100 kilometriä. Täyssähköajotilassa auton huippunopeus on vähemmän superautomaiset 140 km/h, eikä 120 kilowatin sähkömoottorin kannata odottaa sinkoavan paritonnista autoa kovin ripeästi mihinkään yksinään. Tässä onkin havaittavissa pieni ristiriita, joka koskee kaikkia tehomalleiksi tarkoitettuja lataushybrideitä. Nimittäin, kukaan tuskin ostaa Mercedes-AMG E53:a ekoautoksi, ajaen sillä ensisijaisesti sähköpainotteista ekoajoa. Silti, hiilidioksidipäästöpohjainen autovero lasketaan pienimpien mahdollisten päästöjen perusteella, ja ero voi olla saman teholuokan polttomoottoriautoihin jopa kymmeniä tuhansia euroja, vaikka ajossa syntyvät todelliset päästöt olisivatkin samaa luokkaa.Mercedes-AMG E53 Hybrid 4Matic+ tulee Euroopassa myyntiin kahtena eri korimallina kevään aikana. Kärkenä tulee täyteen varusteltu Edition 1.Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella