16.2.2024

Mercedes-Benz CLE Cabriolet haluaa maksimoida avoauton mukavuuden – ja käytettävyyden

Mercedeksen uuden CLE-sarjan avoversio on vihdoin kokonaisuudessaan julkistettu. Tässä avoautossa kampaus halutaan pitää siistinä, ja tavaratilakin siedettävänä.

Mercedes-Benz yhdisti viime vuonna uuden E-sarjan esiinmarssin myötä C- ja E-sarjan kaksioviset versiot yhdeksi uudeksi CLE-sarjaksi. Kuten kovakattoisen CLE Coupén esittelyn yhteydessä tuli todettua, uutuusmalli on jännittävä yhdistelmä entisen E-sarjan Coupén mittoja ja nykyisen C-sarjan muotoja.

Samalla kun Mercedes lakkautti C- ja E-sarjan Cabrioletit, mallistosta lähti kaksi avomallia. Viime vuosina Mercedes on tullut lakkauttaneeksi useamman muunkin avomallin, ja itse asiassa juuri tällä hetkellä. ennen CLE Cabrioletia, katon saa auki ainoastaan Mercedes-AMG SL:ssä.

SL on 2+2 -paikkainen, Mercedes-AMG GT -superauton sukuinen roadster, kun taas CLE Cabriolet on suurikokoisempi, herrasmiesmäisempi, nelipaikkainen avoauto. Molemmille avomalleille tulee varmasti olemaan tilauksensa Mersun mallistossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ilmavirrat kuriin

CLE Cabriolet on suurikokoinen avoauto, ja siinä iso pinta-ala matkustamoa on alttiina ulkoilmalle. Ajettaessa maantienopeuksilla ja kovempaakin, avoautot ovat tunnettuja siitä, että kampaus ei välttämättä pysy tikissä ajoviiman tuivertaessa pään korkeudella. Kylmemmillä ilmoilla samainen ilmavirta voi puolestaan tehdä avoautoilusta epämiellyttävän kokemuksen. Näitä haittapuolia on pyritty kitkemään avoautoissa erilaisilla patenteilla, ja niin myös CLE Cabrioletissa.

Aircap eli "ilmalakki" luo tuulilasin yläreunasta ilmaa puhaltamalla matkustamon päälle kuvitteellisen lakin, joka pitää pyörteet matkustajien pään yläpuolella. Airscarf eli "ilmahuivi" on ennestään tuttu Mercedeksen avoautoista, ja se puolestaan puhaltaa lämmintä ilmaa auton etumatkustajien niskaan. Kolmas ilmaa säätelevä ratkaisu on takaistuinten takaa nouseva tuulisuoja.

Aurinkokin pääsee paistamaan avoautoon suoraan, ja tavalliset nahkaistuimet imevät aika tavalla kuumuutta. CLE Cabrioletissa lisävarusteinen päällyste nappanahkapenkeillä estää tehokkaasti lämpöenergiaa absorboitumasta. Mercedeksen toteuttamien testien mukaan suojakerroksen viilentävä vaikutus on jopa 12 astetta.

Seuraavassa hetkessä avoautoilijan elämässä vastaan voi tulla tilanne, jossa alkaa sataa. Tällöin napin painalluksella suljettavissa on 20 sekunnissa monikerroskuitukatto aina 60 km/h nopeusalueelle asti. Katto on saatavissa kolmella eri värillä, joko mustana, punaisena tai harmaana.

Jotta avoauto olisi käytettävämpi

Yksi avoautojen perinteinen ongelma on pieni tavaratila. Jo niiden korimalli tarkoittaa pääsääntöisesti pientä konttia, mutta katto alhaalla tavaratila pienenee yleensä vielä reippaasti.

CLE Cabriolet on siis avoautona melko isokokoinen, ja niin myös sen tavaratila. Katto ylhäällä kontin tilavuus on jopa 385 litraa, laskettavan katon pienentäessä sen edelleenkin käyttökelpoiseen 295 litraan. Lisäksi tavaratilassa on nappi, jolla auton takapenkkien selkänojat voidaan kääntää suhteessa 60:40, pidentäen ja suurentaen tavaratilaa tarvittaessa oleellisesti.

Alkaen 78 400 euroa

Maahantuoja on jo julkistanut CLE Cabrioletin Suomi-hinnat. Kuten on myös kovakattomallin kohdalla, myös Cabriolet-mallisto tullee jossain vaiheessa jatkumaan lataushybridiversiolla, mutta aluksi CLE:n avomallia tuodaan maahan vain kaksilitraisella bensiinimoottorilla, dieselin ja rivikuutosen jäädessä ainakin avaushinnaston perusteella Saksan maalle.

Versioita on itse asiassa enemmän kuin Coupé -mallissa, sillä Cabrioletia tuodaan maahan myös takavetoisena. Tämä CLE 200 onkin malliston hinnat alkaen -versio noin 78 400 euron hinnallaan. Neliveto lisää CLE 200:n hintaa noin 4 300 eurolla, ja CLE 300 4Matic Cabriolet on 89 350 euron sijoitus. Cabriolet on täten jopa yli 12 000 euroa Coupé-mallia arvokkaampi.

Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat