4.4.2024

Mercedes-Benz G-sarja päivittyi – varoitus: sisältö saattaa järkyttää Geländewagenin faneja

Kuva Mercedes-Benz

Mercedes-Benz on kunnianhimoisesti parantanut aerodynamiikkaa autossa, jossa jopa ovien saranat ovat näkyvissä. Samalla autoon on asennettu avaimeton kulku kuitenkaan tuhoamatta perinteisiä ovenkahvoja sekä ensimmäistä kertaa mallin historiassa kosketusnäyttö.

On Mercedes-Benz G-sarjan vuodesta 2018 valmistetun toisen sukupolven elinkaaripäivityksen aika. Tuo elinkaari lienee kuuden vuoden jälkeenkin aivan alussa, mikäli sitä voi yhtään peilata neljän vuosikymmenen ajan valmistettuun edeltäjään. Ainakin tämän toisen sukupolven toteutus on poikkeuksellisen uskollinen edeltäjälleen, mikä tarkoittaa suomeksi sanottuna pieniä vanhanaikaisuuksia, etenkin verrattuna kaikkiin muihin (kalliin) omakotitalon hintaisiin autoihin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Merkittävä parannus ilmanvastuskertoimeen

Mercedes-Benz on siis lähtenyt tosissaan kiinnittämään huomiota ilmanvastukseen autossa, joka menee tarvittaessa vaikka panssarivaunusta. Jos G-sarjan aiempi ilmanvastuskerroin oli 0,53, on sen nyt "ainoastaan" 0,48. Vertailun vuoksi Mercedes-Benz on tehnyt katulaillisen neliovisen henkilöauton, jonka vastaava lukema on 0,17.

Huimia aerodynamiikkaetuja on saavutettu uudistamalla maskia sekä etupuskuria. Oman, kohtuullisen ison vaikutuksen tekevät myös aiempaa pyöristetymmät A-pilarit sekä uusi lippa tuulilasin päällä.

Kaikessa tässä on ilman muuta inspiroiduttu G-sarjan tulevasta täyssähköversiosta EQG:stä, jossa aerodynamiikkaa on täytynyt oikeasti miettiä, ja joka on määrä lanseerata tämän vuoden aikana.

2000-luvun hapatuksia käyttökokemukseen

Kosketusnäyttö on vuonna 2024 löytänyt ensi kertaa tiensä G-sarjan Mercedeksen kojelaudalle. Tässä kohtaa ei voitu enää antaa periksi, sillä autoon haluttiin saksalaisvalmistajan viimeisin MBUX -käyttöliittymä.

Langaton älypuhelimen lataustelakka sekä lämmitettävät mukitelineet voivat tulla tarpeeseen. Voilà.

G-sarjalainen kuuluu toki kyvykkäimpiin luksusmaastureihin myös maastoajomielessä, mutta ei ensisijaisesti maastoajoavustimiensa ansiosta. G-sarja ottaakin kiinni Mercedes-malliston sisällä muita maastureita tarjoamalla "läpinäkyvän konepellin" toiminnon eli kameralla toteutetun kyvyn nähdä suoraan auton eteen ja keulan alle. Kameralla on jopa oma pesunestesuuttimensa, joka puhdistaa linssin tarvittaessa automaattisesti.

Eikä puritaaneja ole säästetty myöskään sellaiselta nykyajan villitykseltä kuin avaimettomalta kululta (Mersun kielellä Keyless-go). Tämä nykyisin melkein joka hintaluokassa vähintään lisävarusteena saatava toiminto on ollut G-sarjan Mercedekseen hankalampi ja kalliimpi juttu toteuttaa, johtuen sen perinteisen mallisista ovenkahvoista, jotka on haluttu kaiken muun perinteisyyden ohella säilyttää.

Kevythybridiä dieselin kaveriksi

Kesyimmillään G-sarjalainen tulee Euroopassa 3,0-litraisena rivi-6-dieselinä. Nyt tuo voimanlähde on saanut parikseen 48 voltin kevythybridijärjestelmän starttigeneraattoreineen eli niin kovin muodikas sähköistys on kohdannut myös G-sarjaa.

Ja ai niin, tästedes tuota dieselversiota kutsutaan G400 d:n sijaan G450 d:ksi, kiitos yli 30 hevosvoiman ja 50 newtonmetrin lisäyksen.

Muut voimalinjavaihtoehdot ovat G500, joka vaihtoi hiljattain 4,0-litraisen V8:nsa kolmelitraiseen rivikuutoseen, sekä malliston kruunu, V8:n voimaan edelleen raudanlujasti luottava Mercedes-AMG G63.

Lähde: Mercedes-Benz

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat