4.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G-sarja päivittyi – varoitus: sisältö saattaa järkyttää Geländewagenin faneja Teksti Benjamin Helander Kuva Mercedes-Benz Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz on kunnianhimoisesti parantanut aerodynamiikkaa autossa, jossa jopa ovien saranat ovat näkyvissä. Samalla autoon on asennettu avaimeton kulku kuitenkaan tuhoamatta perinteisiä ovenkahvoja sekä ensimmäistä kertaa mallin historiassa kosketusnäyttö. On Mercedes-Benz G-sarjan vuodesta 2018 valmistetun toisen sukupolven elinkaaripäivityksen aika. Tuo elinkaari lienee kuuden vuoden jälkeenkin aivan alussa, mikäli sitä voi yhtään peilata neljän vuosikymmenen ajan valmistettuun edeltäjään. Ainakin tämän toisen sukupolven toteutus on poikkeuksellisen uskollinen edeltäjälleen, mikä tarkoittaa suomeksi sanottuna pieniä vanhanaikaisuuksia, etenkin verrattuna kaikkiin muihin (kalliin) omakotitalon hintaisiin autoihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMerkittävä parannus ilmanvastuskertoimeenMercedes-Benz on siis lähtenyt tosissaan kiinnittämään huomiota ilmanvastukseen autossa, joka menee tarvittaessa vaikka panssarivaunusta. Jos G-sarjan aiempi ilmanvastuskerroin oli 0,53, on sen nyt "ainoastaan" 0,48. Vertailun vuoksi Mercedes-Benz on tehnyt katulaillisen neliovisen henkilöauton, jonka vastaava lukema on 0,17. Huimia aerodynamiikkaetuja on saavutettu uudistamalla maskia sekä etupuskuria. Oman, kohtuullisen ison vaikutuksen tekevät myös aiempaa pyöristetymmät A-pilarit sekä uusi lippa tuulilasin päällä. Kaikessa tässä on ilman muuta inspiroiduttu G-sarjan tulevasta täyssähköversiosta EQG:stä, jossa aerodynamiikkaa on täytynyt oikeasti miettiä, ja joka on määrä lanseerata tämän vuoden aikana. 2000-luvun hapatuksia käyttökokemukseenKosketusnäyttö on vuonna 2024 löytänyt ensi kertaa tiensä G-sarjan Mercedeksen kojelaudalle. Tässä kohtaa ei voitu enää antaa periksi, sillä autoon haluttiin saksalaisvalmistajan viimeisin MBUX -käyttöliittymä. Langaton älypuhelimen lataustelakka sekä lämmitettävät mukitelineet voivat tulla tarpeeseen. Voilà. G-sarjalainen kuuluu toki kyvykkäimpiin luksusmaastureihin myös maastoajomielessä, mutta ei ensisijaisesti maastoajoavustimiensa ansiosta. G-sarja ottaakin kiinni Mercedes-malliston sisällä muita maastureita tarjoamalla "läpinäkyvän konepellin" toiminnon eli kameralla toteutetun kyvyn nähdä suoraan auton eteen ja keulan alle. Kameralla on jopa oma pesunestesuuttimensa, joka puhdistaa linssin tarvittaessa automaattisesti. Eikä puritaaneja ole säästetty myöskään sellaiselta nykyajan villitykseltä kuin avaimettomalta kululta (Mersun kielellä Keyless-go). Tämä nykyisin melkein joka hintaluokassa vähintään lisävarusteena saatava toiminto on ollut G-sarjan Mercedekseen hankalampi ja kalliimpi juttu toteuttaa, johtuen sen perinteisen mallisista ovenkahvoista, jotka on haluttu kaiken muun perinteisyyden ohella säilyttää. Kevythybridiä dieselin kaveriksiKesyimmillään G-sarjalainen tulee Euroopassa 3,0-litraisena rivi-6-dieselinä. Nyt tuo voimanlähde on saanut parikseen 48 voltin kevythybridijärjestelmän starttigeneraattoreineen eli niin kovin muodikas sähköistys on kohdannut myös G-sarjaa. Ja ai niin, tästedes tuota dieselversiota kutsutaan G400 d:n sijaan G450 d:ksi, kiitos yli 30 hevosvoiman ja 50 newtonmetrin lisäyksen.Muut voimalinjavaihtoehdot ovat G500, joka vaihtoi hiljattain 4,0-litraisen V8:nsa kolmelitraiseen rivikuutoseen, sekä malliston kruunu, V8:n voimaan edelleen raudanlujasti luottava Mercedes-AMG G63. Lähde: Mercedes-Benz Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 24.5.2025 Lentokoneet Mach 0,94: Bombardier Global 8000 on nopein siviililentokone sitten Concorden 24.5.2025 Esittely Koeistuttu: Lexus ES 500e – johtajan mitoille tehty 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa