29.7.2023

Mercedes-Benz pisti Vitot ja V:t maltillisesti uusiksi – tähtikeula valmistautuu jo tulevaan

Faceliftissä ja muissa kevyissä päivityksissä kävi yhteensä viisi mallia: Vito, EVito, V-sarja, V-sarjan Marco Polo sekä Mercedes-EQ EQV. Ylellisimmässä mallissa nähdään nyt ensi kertaa konepellillä seisova tähtimerkki Mercedeksen tila-autossa.

Vito on tonniluokan pakettiauto, ja siten Mercedes-Benzin pakutarjonnan keskimmäinen. Renault Kangoosta ammentavan Citanin ja nykypolvessaan Mercedeksen omatekoisen Sprinterin väliin mahtuva, vuodesta 2014 lähtien valmistettu kolmospolven Vito on Mercedeksen pakettiautomalliston malli-iältään vanhin jäsen. Voidaan siis todeta, että facelift ja muutamat muut päivitykset tulivat vihdoinkin.

Tavallaan kevyehköksi jäänyt päivitys pohjustaa toisaalta sitä, että nykyarkkitehtuuri alkaa pikku hiljaa väistymään uuden tieltä pois, onhan Mercedes ajoittanut tulevalle pakettiautosukupolvelleen tarkoitetun sähköpohjaisen VAN.EA -pohjarakenteen julkistuksen noin kolmen vuoden päähän tästä hetkestä. Mercedeksen arvion mukaan vuonna 2030 jo yli puolet Euroopassa myytävistä pakettiautoista on sähköisiä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vito muuttuu maltillisesti

Aika on kohdellut yhdeksän vuotta vanhaa Vitoa hyvin, eikä siis järisyttäviin muutoksiin lähdetty myöskään mallipolven viimeisiä noin kolmea vuotta varten.

Viton ja täyssähköversio EViton muutoksista havaittavimmat löytyvät keulasta, ja vielä tarkemmin maskista. Työkalumaisen mustan puskurin ja säleikön muodoista on erotettavissa niin sanotun EQ-maskin piirteitä, joita voi nähdä sähkömalliston lisäksi myös uudessa E-sarjassa. Ajovaloiksi saa ruksittua nyt uudet Multibeam Ledit päivitettyine kuvioineen 84 säätyvällä valoyksiköllä.

Muut ulkonäölliset päivitykset liittyvät takavaloihin, jotka tulevat nyt hieman tummemmalla pohjalla sekä uudistettuihin väri- ja vannekatalogeihin.

Kojelaudalleen Vito saa uuden 5,5-tuumaisen diginäytön mittaritauluunsa sekä 10,25-tuumaisen kosketusnäytön, viimeisimpine MBUX-järjestelmineen. Vitoon tulee myös siinä ennennäkemätöntä teknologiaa, kuten vaikkapa sähköinen seisontajarru automaattivaihteisiin malleihin, uudistettu parkkeerausavustin 360 asteen kameralla sekä perävaunun hallinta-avustin.

Entistä arvokkaamman näköinen V-sarja

Mercedes-Benz on joutunut faceliftaamaan samaan syssyyn monta mallia, ja nyt V-sarjan eri ulottuvuudet (järjestyksessä V-sarja, EQV, V-sarjan Marco Polo) erottuvat hieman paremmin toisistaan ja entistä paremmin Vitoista:

Jatkossa siis kaikki muutkin V-sarjalaiset kuin EQV ottavat omakseen kukin omat tulkintansa EQ-maskista. Tähtikeulaisuus on V-sarjassa vahva teema, sillä maskin voi saada täyteen pieniä Mersunmerkkejä tai sitten Exclusive-mallin tapauksessa konepellin päällä komeilee seisova tähtimerkki. Tämä lienee ensimmäinen kerta, kun normaalisti sedaneissa tai korkeintaan C- ja E-sarjan farmareissa nähtävä pystymerkki nähdään pakettiautopohjaisessa Mercedeksessä.

Ylelliset tila-autot auttoivat Mercedeksen vuoden 2023 Q2:n hyvän tuloksen saavuttamisessa. Nyt ne ovat entistäkin ylellisempiä.

Muilta osin V-mallien facelift mukailee Vito-päivityksen ideaa takavaloineen ja jopa 19-tuumaisine aerodynamiikkavanteineen. Käytännöllisyyttä puolestaan lisää se, että vasemman puolen sähköisesti aukeava liukuovi on jatkossa V-sarjoissa vakiona.

Sisällä kojelaudalla tuijotetaan kahden 12,3-tuumaisen näytön kompleksia ja keskikonsolista löytyy nyt valinnaisena muun muassa älypuhelimen langaton lataustelakka. Avaimeton käynnistys ja lämmitetty ohjauspyörä lisäävät mukavuutta, ja tunnelmavalaistus kojelaudalla sekä matkustamossa puolestaan juuri sitä tunnelmaa.

Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat