13.7.2025

Merkkikerhot ovat jäsentensä ilmentymiä – Ajatuksia autoista

Kuva Moottorin arkisto
merkkikerho ajatuksia autoista

Autojen harrastamisessa internet on tullut merkittäväksi avuksi jo vuosikymmeniä sitten, mutta suurin ilo ovat edelleen kerhotoiminnassa kohdatut ihmiset.

Automerkkejä harrastavien merkkikerhojen kohdalla on eroja, minkä tietysti ymmärtää. Tuskin kukaan olettaisikaan, että 20-Ghost Clubin klassikko-Rollsien harrastajat ja BTCF:n nuoret BMW-intoilijat harrastaisivat autojaan samalla tavalla.

Molemmissa on kuitenkin yhteistä: ihmiset. Vaikka sinänsä yhdistystoiminta aiheuttaa herkästi allergiaoireita ja pakoreaktioita, on internet tuonut erilaisia keskustelufoorumeita ja -palstoja, joissa tietoa (ja osia) voi vaihtaa matalammalla kynnyksellä ilman viihdesihteerin vaativaa urakkaa. Yhdistysdraamaa pystyy monelta osin välttämään, jolloin vain asiantuntemus ja pelastavat varaosahamsterit jäävät jäljelle. On neuvoja, tukea, vinkkejä ja sympatiaa, sillä aina edes huonolle tuurille ei voi mitään.

Kluuvikadulla kokoontuneet 20-Ghost Clubin jäsenet suhtautuvat toki harrastamiseenkin hiukan eri tavalla. Ennen toista maailmansotaa valmistettuihin Rolls-Royceihin keskittyvä merkkikerho tykkää historiallisista kohteista ja on kiertänyt vuotuisilla retkillään muun muassa Habsburgin suvun merkittäviä paikkoja sekä käynyt Ranskan tärkeimmät viinialueet yhdellä kertaa.

BTCF puolestaan on tunnettu Kalajoelle vuosittain järjestettävistä Bimmerpartyistaan, joissa BMW-harrastajat irroittelevat kesän kunniaksi. On kuminpolttokisaa ja huippunopeuden testaamista, suljetulla alueella tietenkin.

Molemmissa näkyy kuitenkin vilpitön innostus omaa merkkiä tai mallia kohtaan. Silmät syttyvät ikää katsomatta, kun pääsee kertomaan oman auton historiasta, sen värikkäistä vaiheista, oli kyse sitten linnaan päätyneestä edellisestä omistajasta tai auton tehtaalta tilanneesta nuoresta maharadžasta.

Unohtamatta tietenkään matkalla muodostettuja ystävyyksiä. Jotkin niistä kestävät yli 20 vuotta ja muutaman merkkivaihdoksenkin.

Eli kun omistaminen muuttuu harrastamiseksi, eron ollessa usein autoon käytetyn ajan ja varallisuuden määrä, kannattaa hakeutua merkin tai mallin harrastajien pariin. Parhaassa tapauksessa sieltä saa vinkkejä jopa elämään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat