12.12.2015 Ajoneuvot Mersun GLC leikkaa lähes puolet päästöistä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benzin uuden GLC-maasturin kestävyys on nyt varmistettu myös ympäristön kannalta. Mercedes-Benzin uuden GLC-maasturin kestävyys on valmistajan mukaan nyt varmistettu myös ympäristön kannalta. Saksalainen TÜV Süd arvioi GLC:n koko elinkaaren alkaen valmistuksessa käytettävistä materiaaleista ja päätyen lopulta auton kierrätykseen 200 000 kilometrin ajon jälkeen.Arvioinnin tuloksena GLC:lle – jota ryhtyy valmistamaan myös Valmet Automotive Uudessakaupungissa vuonna 2017 – myönnettiin TÜV-ympäristösertifikaatti todistuksena hyvästä ekologisesta suorituskyvystä. Vastaavan tunnustuksen sai myös GLC:n edeltäjä GLK vuonna 2009.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäästöt pienimmillään alle 60 grammaaGLC:ssä yhdistyvät valmistajansa mukaan Mercedes-Benzeihin liitettävät vahvuudet: koeteltu turvallisuustaso, viimeisimmät alustaratkaisut, monipuoliset kuljettajaa avustavat järjestelmät sekä erinomainen energiatehokkuus. Ensi keväänä myyntiin tuleva GLC 350 e 4Matic plug-in-hybrid on tässä suhteessa omassa luokassaan: lataushybridin poltto- ja sähkömoottorien yhteenlaskettu teho on 235 kW (320 hv), mutta sähkövoimaa hyödyntäen auton CO2-päästötaso jää 59–64 grammaan kilometrillä.Mercedesin uusimman lataushybridimallin yhteenlasketut CO2-päästöt ovat auton elinkaaren aikana jopa 44 prosenttia eli 29 tonnia pienemmät kuin edeltävän mallisarjan vertailukelpoisella voimanlähteellä. Mikäli latauksessa voidaan hyödyntää uusiutuvia voimanlähteitä, päästömäärä voi tippua jopa 62 prosenttia eli 41 tonnia autoa kohden.GLC:n muita vahvuuksia ovat valmistajan mukaan luokkansa paras aerodynamiikka sekä aikaisempaa kevyempi rakenne. Auton omapaino on pudonnut 80 kiloa edeltävään malliin verrattuna. Lisäksi auton ohjauselektroniikka säätelee automaattisesti voimantuottoa niin, että käytössä on aina taloudellisin mahdollinen ajotapa – joko poltto- tai sähkömoottori tai hybridikäyttö.Uusiutuvia materiaaleja enemmänYmpäristösertifikaattia edeltäneissä selvityksissä arvioitiin myös autossa käytettävät materiaalit sekä niiden loppukäyttö- ja kierrätysmahdollisuudet. Huomion kohteena olivat niin sanotut suljetut materiaaliketjut, joissa jätettä ei synny lainkaan tai hyvin vähän, sekä luonnonmateriaalien hyödyntäminen.34 kappaletta uuden GLC:n osista ja komponenteista on valmistettu korkealuokkaisista kierrätysmuoveista. Näiden osien paino on yhteensä 41,3 kiloa. Lisäksi 70 osaa yhteispainoltaan 24,9 kiloa on valmistettu luonnonmateriaaleista. Uusiutuvien raaka-aineiden osuus auton rakenteista on siten lisääntynyt 21 prosenttia edeltävään GLK-malliin verrattuna.Osien kierrätys- ja hyödyntämismahdollisuudet on otettu huomioon jo GLC:n suunnitteluprosessissa. Tämä pätee myös GLC 350 e 4Matic –hybridimallin litium-ioniakkuun ja muihin hybridijärjestelmän sähköteknisiin komponentteihin. Mercedes-Benz on luonut yhdessä alihankkijoidensa ja kierrätyskumppaniensa kanssa kierrätysjärjestelmän ja –teknologiat, jotka mahdollistavat sekä osien uudelleenkäytön että niiden arvokkaiden raaka-aineiden hyödyntämisen. Tavoitteena on ollut turvallinen ja tehokas järjestelmä, jonka käsittelemistä hybridijärjestelmän komponenteista voidaan myös kehittää markkinakelpoisia uusiotuotteita.Lähde ja kuva Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa