29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lotuksen täyssähköautoille ei ole merkkihuoltoa tällä hetkellä Suomessa. Sähkö-Lotuksen lähin huolto löytyy Ruotsista. Espoolainen Mika Karjalainen hankki itselleen Lotus Eletre R -sähköauton. Moottori julkaisi aiemmin auton koeajon.– Olen tykännyt aina vähän erikoisista autoista, edellinen autoni oli Mercedes-AMG GLC 63 S Coupé. Ei niitäkään varmaan yli kymmentä Suomessa ollut.Traficomin tilastojen mukaan sähkö-Lotuksia on käytettynä maahantuotu ja rekisteröity Suomessa yhteensä kolme. Vuonna 2023 yksi kappale ja tänä vuonna kaksi kappaletta, joista siis yksi on Karjalaisen Lotus Eletre R.Kaikki autot on tuotu ulkomailta ja rekisteröity Suomeen käytettyinä ajoneuvoina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTeho puhutteleeLotus Eletre R:n teho on yksi asia, mikä Karjalaista puhuttelee. Lotuksen lisäksi häneltä löytyy Nissan GT-R, josta on kutiteltu irti yli 700 hevosvoimaa.– Kun luovuin Mersusta, aloin miettiä, että kai se olisi täyssähköautoon seuraavaksi siirryttävä, Karjalainen sanoo.Yksi kriteeri täyssähköautossa Karjalaisella oli juuri se, että autossa on oltava tehoa. Auton pitäisi olla malliltaan myös SUV, tilat pitäisi olla hyvät ja takapenkille autoon pitäisi mahtua kolme aikuista.– Tesla Model X Plaid oli yksi vaihtoehto, mutta Tesloja on kaikilla. Halusin jotain erikoisempaa. Ja auton pitäisi näyttää myös hyvältä, Karjalainen sanoo.Lotus Eletre R alkoi pyöriä Karjalaisen mielessä. Hän antoi suomalaiselle autokauppaketjulle toimeksiannon, josko jostain Lotus löytyisi. Ennen toimeksiantoa hän ei ollut nähnyt autoa koskaan livenä.– Ajattelin, että siinä varmaan kestää, ennen kuin sellaisen saan, koska eihän niitä ole vapaana ja joudun johonkin tehtaan jonoon puoleksitoista vuodeksi, Karjalainen sanoo.Auto löytyi RuotsistaRuotsista löytyi kuitenkin nopeasti vapaana oleva esittely auto, joka tuli Karjalaiselle parissa kuukaudessa toimeksiannosta.Nyt Mika Karjalainen on ajanut autolla vajaan vuoden ja on ollut äärimmäisen tyytyväinen.– GLC oli paras auto mitä minulla oli tähän saakka ollut, mutta Lotus on vielä parempi.Mika Karjalainen myöntää, että Lotuksen kiinalaisuus epäilytti aluksi. Lotus on nykyään kiinalaisen Geelyn omistuksessa, ja saman sateenvarjon alle kuuluvat muun muassa Polestar ja Volvo.– Mutta se oli puhtaasti ennakkoluuloa, auto on todella kehittynyt. Lotuksessa Karjalaista viehättävät myös auton urheilullisuus.– Auton suorituskyky on ihan mahtava. Se on erinomainen urheilullinen arkiauto, ei missään tapauksessa urheiluauto, ne ovat kaksi ihan eri asiaa. En edes usko, että niitä kahta ominaisuutta voi edes täysin yhdistää, Karjalainen sanoo.Mika Karjalaisen autossa oli sen esittelyautohistorian vuoksi muutamia tuhansia kilometrejä ajettuna ennen kuin auto tuli Karjalaiselle. Nyt hän on itse ehtinyt ajamaan Lotuksella joitain tuhansia kilometrejä. Vielä auto ei ole ilmoittanut lähestyvästä ensimmäisestä huollosta.Lotuksen sähköautojen lähin huolto on tällä hetkellä Ruotsissa.– Varmaan täytyy pistää auto laivaan ja tehdä Ruotsin risteily, Karjalainen sanoo.Bassadonella ei ole sopimusta sähkö-LotuksistaSuomalainen autojen maahantuoja Bassadone Automotive Nordic Oy on aiemmin ollut Lotuksen maahantuoja Suomessa. Bassadonen avulla Karjalainen sai muun muassa auton yhteydet avattua ulkomaailmaan, jotta esimerkiksi auton OTA-päivitykset onnistuvat.Lotuksen applikaation kanssa Karjalaisella tuli muun muassa ongelmia. Koska Lotukselle ei ole virallista maahantuontia Suomessa, Lotus ei ole julkaissut sähköautojen applikaatiota esimerkiksi Applen App Storessa eikä Googlen Play-kaupassa. Jotta Karjalainen sai applikaation toimimaan, hänen piti hankkia toinen puhelin pelkästään autolle, joka on avattu toiseen maahan.Lotuksella ei siis ole tällä hetkellä huoltoa eikä merkkiorganisaatiosta Suomessa. – Me aloitimme Lotuksen kanssa vuonna 2015 perinteisillä malleilla, eli kun Elise-, Exige- ja Evora-mallit tulivat myyntiin. Kun kiinalainen Geely tuli Lotuksen taustalle, he mylläsivät organisaation uusiksi. Meillä ei ole tällä hetkellä sopimusta Lotus Emirasta eikä Lotuksen sähköisistä malleista päämiehen uuden Lotuksen myyntiyhtiön kanssa, Bassadone Automotive Nordic Oy:n toimitusjohtaja Antti Ruhanen sanoo Moottorille.Ruhasen mukaan tämä tarkoittaa sitä, että he eivät voi esimerkiksi huoltaa Lotuksen uusia ja sähköisiä malleja, kuten Mika Karjalaisen autoa Suomessa.Ruhanen sanoo, että Bassadone Automotive Nordicilla on kuitenkin jatkuva yhteys Lotukseen. He ovat myös esittäneet Lotukselle, että heillä olisi tahtoa tehdä sopimus myös uusista Lotuksen malleista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValmius ottaa Lotus haltuunRuhasen mukaan nyky-Lotuksella on myös suuret vaatimukset siitä, miten mitä kaikkea maahantuonti- ja jälleenmyyntiorganisaation täytyy toteuttaa.– Olen nähnyt sen kaiken materiaalin ja meillä on hyvä kontakti valmistajan suuntaan. Meillä on myös täysi valmius pistää maahantuonti sekä myynti ja huolto pystyy, jos sopimukseen päästäisi. Koen tietynlaista lukkarin rakkautta merkkiä kohtaan, se on hieno brändi ja tuotteet ovat hienoja, vaikka nykytuotteet ovatkin täysin erilaisia, mihin Lotuksessa on totuttu, Ruhanen sanoo.– Mutta Suomi on tietysti pieni markkina ja olen ymmärtänyt, että moni muukin pieni maa on samassa tilanteessa. Käsitykseni mukaan Lotus haluaa keskittyä tällä hetkellä Euroopan keskeisiin markkina-alueisiin ja näihin Suomi ei valitettavasti kuulu.Ruhanen myös sanoo, että Lotus miettii kokonaisuutena, miten maahantuonti, jälleenmyynti ja huolto olisi kussakin maassa parasta toteuttaa.Koska Auto Bassadone on aiemmin maahantuonut Lotuksen malleja Suomeen, Ruhanen sanoo, että Auto Bassadonelle tulee jatkuvasti myös kyselyitä Lotuksesta.– Asiakas on nähnyt Eletre-mallin jossain, esimerkiksi ulkomailla, ja olisi halukas sellaisen hankkimaan, Ruhanen sanoo tyypillisestä tilanteesta.– Luonnollisesti olisi hienoa saada jatkossakin Lotuksen tuotteita Suomeen, Ruhanen sanoo.Bassadone Automotive Nordic on yksi Suomen suurimmista automaahantuojista ja se on Stellantiksen merkkien eli muun muassa Alfa Romeon, Fiatin, DS:n, Jeepin, Peugeotin, Citroënin ja Opelin maahantuoja Suomessa. Lisäksi Bassadone Automotive Nordic vastaa monien muiden merkkien, kuten Renaultin, Dacian, Hyundain, KGM:n, Isuzun ja Suzukin maahantuonnista Suomessa. Bassadone Automotive Nordic vastaa myös monien automerkkien maahantuonnista Baltian maissa. Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 15.11.2024 Koeajo Maistiainen: Ford E-Transit Custom – odotettu, välttämätön, toimivaksi havaittu lisä Transit-mallistoon 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 13.11.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster on kaikesta karkeudestaan huolimatta kiehtova kokonaisuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä