29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lotuksen täyssähköautoille ei ole merkkihuoltoa tällä hetkellä Suomessa. Sähkö-Lotuksen lähin huolto löytyy Ruotsista. Espoolainen Mika Karjalainen hankki itselleen Lotus Eletre R -sähköauton. Moottori julkaisi aiemmin auton koeajon.– Olen tykännyt aina vähän erikoisista autoista, edellinen autoni oli Mercedes-AMG GLC 63 S Coupé. Ei niitäkään varmaan yli kymmentä Suomessa ollut.Traficomin tilastojen mukaan sähkö-Lotuksia on käytettynä maahantuotu ja rekisteröity Suomessa yhteensä kolme. Vuonna 2023 yksi kappale ja tänä vuonna kaksi kappaletta, joista siis yksi on Karjalaisen Lotus Eletre R.Kaikki autot on tuotu ulkomailta ja rekisteröity Suomeen käytettyinä ajoneuvoina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTeho puhutteleeLotus Eletre R:n teho on yksi asia, mikä Karjalaista puhuttelee. Lotuksen lisäksi häneltä löytyy Nissan GT-R, josta on kutiteltu irti yli 700 hevosvoimaa.– Kun luovuin Mersusta, aloin miettiä, että kai se olisi täyssähköautoon seuraavaksi siirryttävä, Karjalainen sanoo.Yksi kriteeri täyssähköautossa Karjalaisella oli juuri se, että autossa on oltava tehoa. Auton pitäisi olla malliltaan myös SUV, tilat pitäisi olla hyvät ja takapenkille autoon pitäisi mahtua kolme aikuista.– Tesla Model X Plaid oli yksi vaihtoehto, mutta Tesloja on kaikilla. Halusin jotain erikoisempaa. Ja auton pitäisi näyttää myös hyvältä, Karjalainen sanoo.Lotus Eletre R alkoi pyöriä Karjalaisen mielessä. Hän antoi suomalaiselle autokauppaketjulle toimeksiannon, josko jostain Lotus löytyisi. Ennen toimeksiantoa hän ei ollut nähnyt autoa koskaan livenä.– Ajattelin, että siinä varmaan kestää, ennen kuin sellaisen saan, koska eihän niitä ole vapaana ja joudun johonkin tehtaan jonoon puoleksitoista vuodeksi, Karjalainen sanoo.Auto löytyi RuotsistaRuotsista löytyi kuitenkin nopeasti vapaana oleva esittely auto, joka tuli Karjalaiselle parissa kuukaudessa toimeksiannosta.Nyt Mika Karjalainen on ajanut autolla vajaan vuoden ja on ollut äärimmäisen tyytyväinen.– GLC oli paras auto mitä minulla oli tähän saakka ollut, mutta Lotus on vielä parempi.Mika Karjalainen myöntää, että Lotuksen kiinalaisuus epäilytti aluksi. Lotus on nykyään kiinalaisen Geelyn omistuksessa, ja saman sateenvarjon alle kuuluvat muun muassa Polestar ja Volvo.– Mutta se oli puhtaasti ennakkoluuloa, auto on todella kehittynyt. Lotuksessa Karjalaista viehättävät myös auton urheilullisuus.– Auton suorituskyky on ihan mahtava. Se on erinomainen urheilullinen arkiauto, ei missään tapauksessa urheiluauto, ne ovat kaksi ihan eri asiaa. En edes usko, että niitä kahta ominaisuutta voi edes täysin yhdistää, Karjalainen sanoo.Mika Karjalaisen autossa oli sen esittelyautohistorian vuoksi muutamia tuhansia kilometrejä ajettuna ennen kuin auto tuli Karjalaiselle. Nyt hän on itse ehtinyt ajamaan Lotuksella joitain tuhansia kilometrejä. Vielä auto ei ole ilmoittanut lähestyvästä ensimmäisestä huollosta.Lotuksen sähköautojen lähin huolto on tällä hetkellä Ruotsissa.– Varmaan täytyy pistää auto laivaan ja tehdä Ruotsin risteily, Karjalainen sanoo.Bassadonella ei ole sopimusta sähkö-LotuksistaSuomalainen autojen maahantuoja Bassadone Automotive Nordic Oy on aiemmin ollut Lotuksen maahantuoja Suomessa. Bassadonen avulla Karjalainen sai muun muassa auton yhteydet avattua ulkomaailmaan, jotta esimerkiksi auton OTA-päivitykset onnistuvat.Lotuksen applikaation kanssa Karjalaisella tuli muun muassa ongelmia. Koska Lotukselle ei ole virallista maahantuontia Suomessa, Lotus ei ole julkaissut sähköautojen applikaatiota esimerkiksi Applen App Storessa eikä Googlen Play-kaupassa. Jotta Karjalainen sai applikaation toimimaan, hänen piti hankkia toinen puhelin pelkästään autolle, joka on avattu toiseen maahan.Lotuksella ei siis ole tällä hetkellä huoltoa eikä merkkiorganisaatiosta Suomessa. – Me aloitimme Lotuksen kanssa vuonna 2015 perinteisillä malleilla, eli kun Elise-, Exige- ja Evora-mallit tulivat myyntiin. Kun kiinalainen Geely tuli Lotuksen taustalle, he mylläsivät organisaation uusiksi. Meillä ei ole tällä hetkellä sopimusta Lotus Emirasta eikä Lotuksen sähköisistä malleista päämiehen uuden Lotuksen myyntiyhtiön kanssa, Bassadone Automotive Nordic Oy:n toimitusjohtaja Antti Ruhanen sanoo Moottorille.Ruhasen mukaan tämä tarkoittaa sitä, että he eivät voi esimerkiksi huoltaa Lotuksen uusia ja sähköisiä malleja, kuten Mika Karjalaisen autoa Suomessa.Ruhanen sanoo, että Bassadone Automotive Nordicilla on kuitenkin jatkuva yhteys Lotukseen. He ovat myös esittäneet Lotukselle, että heillä olisi tahtoa tehdä sopimus myös uusista Lotuksen malleista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValmius ottaa Lotus haltuunRuhasen mukaan nyky-Lotuksella on myös suuret vaatimukset siitä, miten mitä kaikkea maahantuonti- ja jälleenmyyntiorganisaation täytyy toteuttaa.– Olen nähnyt sen kaiken materiaalin ja meillä on hyvä kontakti valmistajan suuntaan. Meillä on myös täysi valmius pistää maahantuonti sekä myynti ja huolto pystyy, jos sopimukseen päästäisi. Koen tietynlaista lukkarin rakkautta merkkiä kohtaan, se on hieno brändi ja tuotteet ovat hienoja, vaikka nykytuotteet ovatkin täysin erilaisia, mihin Lotuksessa on totuttu, Ruhanen sanoo.– Mutta Suomi on tietysti pieni markkina ja olen ymmärtänyt, että moni muukin pieni maa on samassa tilanteessa. Käsitykseni mukaan Lotus haluaa keskittyä tällä hetkellä Euroopan keskeisiin markkina-alueisiin ja näihin Suomi ei valitettavasti kuulu.Ruhanen myös sanoo, että Lotus miettii kokonaisuutena, miten maahantuonti, jälleenmyynti ja huolto olisi kussakin maassa parasta toteuttaa.Koska Auto Bassadone on aiemmin maahantuonut Lotuksen malleja Suomeen, Ruhanen sanoo, että Auto Bassadonelle tulee jatkuvasti myös kyselyitä Lotuksesta.– Asiakas on nähnyt Eletre-mallin jossain, esimerkiksi ulkomailla, ja olisi halukas sellaisen hankkimaan, Ruhanen sanoo tyypillisestä tilanteesta.– Luonnollisesti olisi hienoa saada jatkossakin Lotuksen tuotteita Suomeen, Ruhanen sanoo.Bassadone Automotive Nordic on yksi Suomen suurimmista automaahantuojista ja se on Stellantiksen merkkien eli muun muassa Alfa Romeon, Fiatin, DS:n, Jeepin, Peugeotin, Citroënin ja Opelin maahantuoja Suomessa. Lisäksi Bassadone Automotive Nordic vastaa monien muiden merkkien, kuten Renaultin, Dacian, Hyundain, KGM:n, Isuzun ja Suzukin maahantuonnista Suomessa. Bassadone Automotive Nordic vastaa myös monien automerkkien maahantuonnista Baltian maissa. Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 17.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Buick Reatta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?