10.6.2023

Mitsubishi Colt palasi lähes vuosikymmenen tauon jälkeen Eurooppaan – onko siinä kenties jotain Renault-lainaa?

Mitsubishi Colt on arvostettu mallinimi, ja siitä myös japanilaisvalmistajan tarina autonvalmistajana aikoinaan alkoi. Seitsemäs sukupolvi on sen sijaan vähemmän innovatiivinen, sillä kyseessähän ei ole mikään muu kuin timanttilogot saanut Renault Clio.

Mitsubishi julkisti odotetusti jo toisen Euroopan-mallinsa, jonka se lainaa suoraan Renaultilta. Ensimmäinen oli kompaktin crossoverin, ASX:n, toinen sukupolvi, joka lanseerattiin viime syksynä. Tuotantoon eteneminen ASX:llä on kestänyt jopa yllättävän kauan siihen nähden, että tuotantolinjallakin auton erottavat Renault Capturista todellakin vain logot. Myös Coltin myynnin alkua saadaan odottaa aina lokakuulle asti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Omannäköinen maski

Uusi Mitsubishi Colt perustuu siis hiljattain esiteltyyn, elinkaaripäivityksen saaneeseen Renault Clioon. Mitsubishi on personoinut autoa jonkin verran keulan osalta, sillä japanilaisvalmistajan timanttilogon lisäksi maskia koristavat erotuksena Cliosta Mitsun nykytyyliset kromiviikset.

Perässä nähdään ASX:n tavoin Mitsubishin nimi kirjoitettuna auki koko takaluukun leveydeltä, ja mallinimi Colt siinä kyljessä. Sisällä käytännössä ainoat muutokset ovat logojen vaihdot. Uusi Colt tullaan valmistamaan Clion tuotantolinjalla Turkissa.

Perintöhybridi

Colt saa Renaultilta 1,6-litraisen vapaastihengittävän bensiinimoottorin ympärille rakentuvan hybridivoimalinjan. 69-kilowattisen bensiinimoottorin 36-kilowattiseen sähkömoottoriin yhdistävä hybridi on luonnollisesti automaattivaihteinen. Mitsubishi kutsuu tätä malliversiota nimellä Colt HEV.

Lähtötason mallissa on ahtamaton 49 kilowatin eli alle 70 hevosvoiman ja 95 newtonmetrin 1,0-litrainen bensiinimoottori. Keskitehoisessa Coltissa on puolestaan sama 1,0-litrainen ja kolmisylinterinen ahdettuna. 67 kilowattiin yltävän bensiinimoottori, jatkeena on kuusiportainen käsivalintainen vaihteisto.

Varustelupuolikin on hyvin tuttua luettavaa. Se on parhaimmillaan luokassaan hyvin tasokasta. Varustetason mukaan elävät kosketusnäyttövaihtoehdot ovat 7- ja 9,3-tuumaisia. Kaikissa varustetasoissa on digitaalimittaristo, jonka koko vaihtelee tason mukaan 7:stä 10:een tuumaan. Suurempaan mittaristoon on heijastettavissa lisäherkkuja, kuten navigaattorin näyttö. Sekä Apple Carplayn että Android Auton heijastaminen keskinäytölle onnistuu langattomasti, mikä ei ole mahdollista suinkaan kaikilla merkeillä.

Valmistajan mukaan istuimissa, ovipaneeleissa ja kojelaudassa käytetään 60-prosenttisesti uutta puukuituun perustuvaa Tencel Modal -kuitua. Sen kerrotaan vähentävän valmistuksen hiilijalanjälkeä ja olevan helppoa kierrättää.

Ensimmäinen Mitsubishi Colt, Colt 600, teki debyyttinsä vuonna 1962, ja se oli japanilaisvalmistajan ihka ensimmäinen henkilöautomalli. Jo viiden vuoden kuluttua tästä nähtiin ensimmäinen rallipainos, Colt 100F. Sittemmin Coltista on nähty vuosien 1978 ja 2014 välillä Euroopan markkinoilla kuusi sukupolvea, joita myytiin yhteensä 1,2 miljoonaa kappaletta. Seitsemäs sukupolvi jatkaa tätä tarinaa, mutta nyt siis hieman erilaisesta lähtökohdasta käsin.

Lähde ja kuvat: Mitsubishi Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat