21.1.2021

MM-rallikausi alkaa: vuosi 2021 on Ogierin ja hybridittömien autojen viimeinen – suomalaisille luvassa tynkäohjelmia

Toyota Gazoo Racing

Rallikausi 2021 alkaa tänään perinteisesti Monte Carlon osakilpailulla. Kuninkuusluokan maailmanmestaruussuosikit ovat samat neljä kuin vuotta aiemmin ja nimekkäitä osallistujia riittää myös WRC2-sarjan puolelle.

Vuoden 2020 piti olla Sébastien Ogierin viimeinen rallin MM-sarjassa. Tilanne olisikin ollut otollinen vetäytymiselle, sillä ranskalainen palasi yhden välivuoden jälkeen hallitsevaksi maailmanmestariksi, joten hän olisi voinut ’’lopettaa mestarina’’. Tynkäkausi ei kuitenkaan täyttänyt kaikkien aikojen toiseksi menestyneimmän rallikuljettajan paloa ajamiseen, joten hän päätti jatkaa vielä toisen kauden Toyotan ratissa.

Kausi 2021 jää Ogierin lisäksi todennäköisesti nykyisten WRC-autojen viimeiseksi. Vuodelle 2022 on tarkoitus tuoda hybridivoimalinjoilla varustetut Rally 1 -luokan ralliautot.

Oman mausteensa tämän vuoden kilpailuun tuo rengasvalmistajan vaihtuminen – Michelin korvautuu Pirellillä, ja oletettavasti erilaiset renkaat voivat vaikuttaa ajettavuuteen jopa dramaattisesti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuttu kuvio mestaruustaistossa

Maailmanmestaruudesta kamppaillee samat henkilöt kuin vuonna 2020, Ogier, Elfyn Evans, Ott Tänak ja Thierry Neuville. Nelikosta puolet kilpailee Hyundailla ja toinen puolisko Toyotalla. Hyundain kolmannessa autossa tulevat vuorottelemaan Dani Sordo ja Craig Breen. Toyota on puolestaan läpi kauden mukana neljällä autolla, edellä mainitun kaksikon lisäksi puikoissa ovat Kalle Rovanperä ja Takamoto Katsuta.

Ford M-Sportilla kuljettajamuutokset olivat muita radikaalimpia: viime kaudeksi Citroënilta siirtynyt Esapekka Lappi ei aja tällä kaudella lainkaan ja Teemu Suninenkin ajaa vain osittaisen kauden. Viime kaudella pätkityn kauden ajanut Gus Greensmith pääsee ajamaan täyden kauden ja Sunisen kanssa toisen auton jakaa Adrien Fourmaux.

Tämä tarkoittaa, että ensimmäistä kertaa vuoden 2016 jälkeen jokaisessa kisassa ei tule olemaan mukana vähintään kahta suomalaista WRC-luokassa. Olisiko nyt kuitenkin aika katkaista suomalaisten historiallisen pitkä voitoton ajanjakso esimerkiksi Rovanperän debyyttivoiton merkeissä?

Nimekäs WRC2-kausi tulossa

Täyttä ohjelmaa ei ole yhdelläkään suomalaisella myöskään WRC2 tai WRC3 -luokassa. Viime vuonna WRC3-luokan maailmanmestaruuden voittanut Jari Huttunen ei saanut vakuuttavista näytöistään huolimatta täyttä ohjelmaa WRC2-luokasta, jossa Hyundailla kilpailee Ole-Christian Veiby ja Oliver Solberg. WRC3-luokan säännöt myös estävät hallitsevaa mestaria osallistumasta samaan luokkaan uudelleen.

MTV:n mukaan Huttunen kuitenkin pääsee ajamaan ensi kaudella seitsemän osakilpailua WRC2-autolla Hyundailla. Moottorin kysyessä asiaa Huttuselta ei ollut vielä tiedossa mitkä seitsemän osakilpailua ohjelmaan kuuluu, eikä oikeastaan täysin varmaa tietoa juuri seitsemän kilpailun lukumäärästä ollut välittynyt kiuruvetisellekään.

Seitsemän osakilpailun ohjelma tarkoittaisi käytännössä täyttä kautta, sillä toiseksi kovimmalla sarjatasolla kuljettajat saavat ajaa MM-pisteistä seitsemässä eri kisassa, joista kuusi parasta lasketaan lopputuloksiin.

Nimekkyyttä ei pian alkavalla kaudella WRC2-luokasta puutu, sillä edellä mainittujen lisäksi sarjaan osallistuu WRC:ssäkin kilpaillut konkari Andreas Mikkelsen tallikaverinaan viime kaudella WRC3-sarjan kakkospokaalin pokannut bolivialainen Marco Bulacia.

Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuvat: Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat