12.1.2016

Montako sylinteriä laitetaan? Detroitin tehohelmet esittelyssä

Lexus LC 500

Vanhan autokaupungin messuilla otetaan ilo irti polttomoottoreista.

Jos viime viikolla olleet Ces-elektroniikkamessut olivat sähköautojen juhlaa, tuntuu autokaupunki Detroitissa järjestettävä kansainvälinen autonäyttely olevan perinteisen polttomoottorin kannatusaluetta. Poimimme messujen alkupäivien tarjonnasta tehokkaimmat.

Kuusi sylinteriä

BMW esitteli M2-urheilumallinsa jo joitain kuukausia sitten, mutta auto näyttäytyi julkisesti vasta Detroitissa. Resepti saattaa kuulostaa merkin harrastajille tutulta kuin isoäidin lihapullat: twinscroll-turbolla varustettu kolmelitrainen kuusisylinterinen rivimoottori edessä ja 370 vetävää hevosta (272 kW) taka-akselilla. Vääntöä moottorista löytyy hetkellisesti yliahtotoiminnolla 500 newtonmetriä. Mikäli lisävarustelistalta valitsee seitsämänvaihteisen M-kaksoiskytkinvaihteiston, sujuu 0-100 km/h kiihdytys peräti 4,3 sekunnissa. Samaisella vaihteistolla M2:n yhdistetty kulutus on 7,9 litraa per 100 kilometriä. Auton sisätiloista hyvää esimakua tarjoilee autolehti Evo.

Kuuden sylinterin kerhoon kuuluvat myös Porsche 911 Turbo ja Turbo S. Jo aiemmin esitelty saksalaisvalmistajan uudistettu klassikkomalli esittäytyi Detroitissa ensimmäistä kertaa yleisölle. 3,8-litrainen kuusisylinterinen bokserimoottori on varustettu kahdella turbolla. Tarjolla on siis jälleen kaikkea hiukan enemmän, tehojen noustessa 20 hevosvoimaa ja kiihtyvyyden parantuessa 0,1 sekuntia verrattuna edeltäjiin. Käytännössä 911 Turbo S siis suoriutuu 0-100km/h kiihdytyksestä 2,9 sekunnissa 580 hevosvoimansa (427 kW) turvin. Yhdistetty kulutus on 9,1 litraa per 100 kilometriä.

Kahdeksan sylinteriä

Lexus LC 500

Lexus hyödynsi hetkensä parrasvaloissa paljastamalla uuden LC 500 -coupensa. Toyotan pääjohtaja Akio "Lexus" Toyoda puhkui lavalla intoa niin Lexus-brändiä kuin uutta mallia kohti, ja uskoi tällaisten lanseerausten hälventävän merkin harmaata mielikuvaa. Malli perustuu vuonna 2012 esiteltyy LC-LF -konseptiautoon, eikä Lexuksella ollut aikomustakaan toteuttaa mallia. Toyodan mukaan innostunut palaute kuitenkin sai yhtiön harkitsemaan uudelleen, innostaen kuulemma jopa insinöörit ja suunnittelijat puhaltamaan samaan hiileen.

2+2 -paikkainen urheiluauto tarjoaa miellyttävää suorituskykyä RC F:stä tutun moottorin turvin. Viisilitrainen vapaastihengittävä kahdeksansylinterinen kone tuottaa 467 hevosvoimaa (348 kW) 7100 minuuttikierroksen lukemassa. LC 500 tuo Lexuksen mallistoon myös kymmenvaihteisen automaattivaihteiston, joka yhtiön mukaan on lähes kaksoiskytkinvaihteistojen tasolla vaihtotapahtuman nopeudessa. 4,7 metrinen coupe saavuttaa paikaltaan 100 km/h nopeuden "alle 4,9 sekunnissa".

Nissan TITAN Warrior Concept

Jos sulavat urheiluautot eivät ole omaan makuun, kannattaa kokeilla tämän joukon outolintua. Nissan Titan Warrior Concept on nimensä mukaisesti konseptiauto, mutta osoittaa miltä niin oikeiden veteraanien kuin myyttien sotureiden inspiroima avolava voisi näyttää. "Modernin panssarin" mukaan suunniteltu ulkonäkö ainakin näyttää valmiilta aina konflikteista maastoleikkeihin. Yhdysvaltojen markkinoiden Titan XD -tuotantomallista on lainattu Cumminsin valmistama viisilitrainen turbodiesel V8-moottori. Tunnetun dieselvalmistajan nimi takaa 310 hevosvoimaa ja 710 newtonmetriä vääntöä. Autosta löytyy myös Aisinin kovaan menoon valmistama kuusivaihteinen automaattivaihteisto. Mahdollisesti tässä joukossa puuttuvaa voimaa korvaa sitäkin isompi asenne.

Kaksitoista sylinteriä

Mikäli päiväunensa haluaa markkinoiden jaloimmalla moottorikokoonpanolla, ei tilanne ole vielä täysin toivoton. V12-koneiden poistumisesta on puhuttu jo monta vuotta, mutta ainakin toistaiseksi tunnelin päässä on valoa.

Mercedes-AMG S 65 Cabrio

Joulukuussa esitelty Mercedes-AMG:n S65 cabriolet näyttäytyi sekin Detroitissa ensimmäistä kertaa. Kahdella turboahtimella varustettu V12-moottori tuottaa 621 hevosvoimaa (463 kW) sekä massiiviset 1000 newtonmetriä vääntöä. Mikäli hiusten kuivaamisella on kiire, valmistaja lupaa nelipaikkaisen edustusavoauton kiihtyvän 0-100 km/h 4,1 sekunnissa. Mallin yhdistetty kulutus on 12,0 litraa per 100 kilometriä.

Kaksitoistasylinterisistä moottoreistaan tunnettu Aston Martin ei valitettavasti esitellyt uutta mallia, mutta yhtiö julkaisi tulevasta maistiaisvideon. Käynnistyvän moottorin päällä lukee vain "V12 5.2 Twin Turbo". Jotain hyvää lienee siis odotettavissa, onhan merkki yhteistyössä Mercedes-AMG:n kanssa.

Aston Martin V12

Lähteet ja kuvat: valmistajat

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat