24.1.2023 Ajoneuvot Moottori Monte Carlossa: haastattelussa FIA:n puheenjohtaja Mohammed Ben Sulayem Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä FIA:n uusi puheenjohtaja Mohammed Ben Sulayem suostui Moottorin erikoishaastatteluun kesken kiireidensä. Reilun vuoden virassaan toiminut, entinen aktiivikilpailija Mohammed Ben Sulayem otti heti virkakautensa aluksi voimakkaasti esiin epäkohtia, joihin hän halusi parannusta.Rallin mielenkiintoa oli lisättävä keinolla millä hyvänsä, sillä autonvalmistajien määrä ei sittenkään lähtenyt kasvuun uusien Rally1-autojen myötä. Toistaiseksi yksikään uusi autonvalmistaja ei ole ilmaissut halukkuuttaan lähteä testaamaan vauhtiaan rallin MM-sarjaan.Jotain täytyisi tehdä ja nopeasti.Yksi asia, jota tulee katsoa erittäin kriittisesti, on tekniset säännöt vuodesta 2025 eteenpäin. Nykyiset autot on ensisijaisesti tehty vain kolmivuotisjaksoa ajatellen, ja tuo aikakausi tulee päätökseensä jo ensi vuoden lopussa.Päätösten suhteen on edetty täydellisessä epätietoisuudessa. Minkäänlaista suuntaa ei ole kyetty ottamaan toistaiseksi virallisesti. On vain ollut epämääräistä muminaa siitä, että nykyiset autot tulisi säilyttää sellaisenaan jopa vuoden 2026 loppuun asti.Nyt hybridimoottorien siunaus on käytännössä jo varma asia, sillä aika ei riitä esimerkiksi vetymoottorista haaveiluun, vaan suuret muutokset on suosiolla lykättävä odottamaan oikeampaa ajankohtaa.- Hybridi oli ensimmäinen kysymykseni alaisilleni. Sen pitää näyttää luotettavalta, koska sitä tarvitaan ja se on hyväksi lajille. Kuljettajat ovat sopeutuneet uuteen teknologiaan. Jokaisella on oma ajotyylinsä, joten myös heille se on haastavaa, Ben Sulayem tiedostaa.Vuoden kehitystyön jälkeen monen kuljettajan suusta tuli kuitenkin erikoiskokeen maalissa lause, jota FIA:n keulakuva ei haluaisi kuulla; "hybridi ei toimi".Monte Carlo -rallissa kilpailijoilta riitti, kun he pystyivät taivaltamaan 0,27 prosenttia siirtymäosuuksista, eli muutaman kilometrin matkan. Markkinoinnillinen hyöty uudesta teknologiasta on jäänyt toistaiseksi hyödyntämättä.- Monte Carlo ei ole tasainen ralli. Täällä voi odottaa liukkautta monissa paikoin jään ja mustan jään muodossa. Pitää olla hereillä koko ajan, joten siksi myös luotettavuus on tärkeää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikkia kuunneltavaTurhan usein FIA on näyttäytynyt diktatuurina, jossa urheilu edellä eteneminen on suorastaan kirosana. Tai, näin tuntui ainakin olevan edellisten pomojen aikakausina.- Fanien, sidosryhmien, kuljettajien ja autonvalmistajien kuunteleminen on tärkeää. Tulen itse rallin parista, joten en halua keksiä tekosyytä siihen, miksei ralli ole paremmassa jamassa. Haasteita on paljon, mutta niiden kimppuun on käytävä yksi kerrallaan.Haasteista huolimatta Ben Sulayem näkee rallin olevan terveellä pohjalla. Kilpailu on kovaa ja laji kiinnostaa yleisöä liki vanhaan malliin.- En sano, että meillä on ongelmaa, mutta sitä ei voi myöskään jäädä odottamaan. Aina pitää olla uusia juttuja kehitteillä, huomauttaa Ben Sulayem. Avainkysymys kuuluu täten: miten ralli voisi palvella paremmin autonvalmistajien tarpeita?Ammattilaistasolla rallin ainut tehtävä on vastata huutoon, jonka maailman johtavat autonvalmistajat esittävät. Kun autonvalmistajat esittävät vihreiden arvojen lisäämistä, kannattaa olla korvat oikeaan suuntaan ja toteuttaa toiveet.Hybridimoottorin lisäksi toiveissa on kehittää biopolttoaine, joka olisi kuin vastaus vihreän siirtymän rukouksiin.- Kestävä kehitys on tärkeää. Emme voi reagoida asioihin, vaan meidän täytyy olla ennakoivia. Tuntuu siltä, että FIA ei ole osa ongelmaa, vaan osa ratkaisua. Tarvitsemme kunnon hybridijärjestelmän ja tosi tehokkaasti toimivan moottorin. Polttoaine, jota nyt käytämme on oikea.Rallin MM-sarjalle hyvää lupaa se, että Ben Sulayemin, 61, oma tausta on niin vahvasti rallipainotteinen. Mies ajoi kilpaa 20 vuotta ja voitti Lähi-Idän rallimestaruuden huikeat 14 kertaa.Sen ansiosta hän puhuu samaa kieltä kaikkien laji-ihmisten kanssa. Vaatimukset lajin tervehdyttämiseksi ovat hyvin hänen tiedossaan. Kosioreissut autonvalmistajien luo ovat vasta kiihtymään päin. Ensin pitää saada olennaiset asiat kuntoon, jotta tiimien määrän lisääntyminen olisi realistinen tavoite.- Tämä on vasta alkua. Olen luottavainen, että autonvalmistajat tulevat mukaan sarjaan, kunhan saamme standardit korkealle. Emme voi sanoa, ettemme pysty. Ympäristölle, ja myös moottoriurheilulle, kestävä kehitys on tärkeää, Ben Sulayem painottaa.Teksti, kuvat ja video: Miika WuorelaLisää aiheestaMestarimanageri Timo Jouhkin arvio MM-rallikaudesta 2023: ”Kalle suurimpana mestarisuosikkina kauteen” Rallilegenda Juha Kankkunen: ”Mestarina olet kuljettaja, jonka päänahkaa kaikki yrittävät” Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”