24.1.2023 Ajoneuvot Moottori Monte Carlossa: haastattelussa FIA:n puheenjohtaja Mohammed Ben Sulayem Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä FIA:n uusi puheenjohtaja Mohammed Ben Sulayem suostui Moottorin erikoishaastatteluun kesken kiireidensä. Reilun vuoden virassaan toiminut, entinen aktiivikilpailija Mohammed Ben Sulayem otti heti virkakautensa aluksi voimakkaasti esiin epäkohtia, joihin hän halusi parannusta.Rallin mielenkiintoa oli lisättävä keinolla millä hyvänsä, sillä autonvalmistajien määrä ei sittenkään lähtenyt kasvuun uusien Rally1-autojen myötä. Toistaiseksi yksikään uusi autonvalmistaja ei ole ilmaissut halukkuuttaan lähteä testaamaan vauhtiaan rallin MM-sarjaan.Jotain täytyisi tehdä ja nopeasti.Yksi asia, jota tulee katsoa erittäin kriittisesti, on tekniset säännöt vuodesta 2025 eteenpäin. Nykyiset autot on ensisijaisesti tehty vain kolmivuotisjaksoa ajatellen, ja tuo aikakausi tulee päätökseensä jo ensi vuoden lopussa.Päätösten suhteen on edetty täydellisessä epätietoisuudessa. Minkäänlaista suuntaa ei ole kyetty ottamaan toistaiseksi virallisesti. On vain ollut epämääräistä muminaa siitä, että nykyiset autot tulisi säilyttää sellaisenaan jopa vuoden 2026 loppuun asti.Nyt hybridimoottorien siunaus on käytännössä jo varma asia, sillä aika ei riitä esimerkiksi vetymoottorista haaveiluun, vaan suuret muutokset on suosiolla lykättävä odottamaan oikeampaa ajankohtaa.- Hybridi oli ensimmäinen kysymykseni alaisilleni. Sen pitää näyttää luotettavalta, koska sitä tarvitaan ja se on hyväksi lajille. Kuljettajat ovat sopeutuneet uuteen teknologiaan. Jokaisella on oma ajotyylinsä, joten myös heille se on haastavaa, Ben Sulayem tiedostaa.Vuoden kehitystyön jälkeen monen kuljettajan suusta tuli kuitenkin erikoiskokeen maalissa lause, jota FIA:n keulakuva ei haluaisi kuulla; "hybridi ei toimi".Monte Carlo -rallissa kilpailijoilta riitti, kun he pystyivät taivaltamaan 0,27 prosenttia siirtymäosuuksista, eli muutaman kilometrin matkan. Markkinoinnillinen hyöty uudesta teknologiasta on jäänyt toistaiseksi hyödyntämättä.- Monte Carlo ei ole tasainen ralli. Täällä voi odottaa liukkautta monissa paikoin jään ja mustan jään muodossa. Pitää olla hereillä koko ajan, joten siksi myös luotettavuus on tärkeää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikkia kuunneltavaTurhan usein FIA on näyttäytynyt diktatuurina, jossa urheilu edellä eteneminen on suorastaan kirosana. Tai, näin tuntui ainakin olevan edellisten pomojen aikakausina.- Fanien, sidosryhmien, kuljettajien ja autonvalmistajien kuunteleminen on tärkeää. Tulen itse rallin parista, joten en halua keksiä tekosyytä siihen, miksei ralli ole paremmassa jamassa. Haasteita on paljon, mutta niiden kimppuun on käytävä yksi kerrallaan.Haasteista huolimatta Ben Sulayem näkee rallin olevan terveellä pohjalla. Kilpailu on kovaa ja laji kiinnostaa yleisöä liki vanhaan malliin.- En sano, että meillä on ongelmaa, mutta sitä ei voi myöskään jäädä odottamaan. Aina pitää olla uusia juttuja kehitteillä, huomauttaa Ben Sulayem. Avainkysymys kuuluu täten: miten ralli voisi palvella paremmin autonvalmistajien tarpeita?Ammattilaistasolla rallin ainut tehtävä on vastata huutoon, jonka maailman johtavat autonvalmistajat esittävät. Kun autonvalmistajat esittävät vihreiden arvojen lisäämistä, kannattaa olla korvat oikeaan suuntaan ja toteuttaa toiveet.Hybridimoottorin lisäksi toiveissa on kehittää biopolttoaine, joka olisi kuin vastaus vihreän siirtymän rukouksiin.- Kestävä kehitys on tärkeää. Emme voi reagoida asioihin, vaan meidän täytyy olla ennakoivia. Tuntuu siltä, että FIA ei ole osa ongelmaa, vaan osa ratkaisua. Tarvitsemme kunnon hybridijärjestelmän ja tosi tehokkaasti toimivan moottorin. Polttoaine, jota nyt käytämme on oikea.Rallin MM-sarjalle hyvää lupaa se, että Ben Sulayemin, 61, oma tausta on niin vahvasti rallipainotteinen. Mies ajoi kilpaa 20 vuotta ja voitti Lähi-Idän rallimestaruuden huikeat 14 kertaa.Sen ansiosta hän puhuu samaa kieltä kaikkien laji-ihmisten kanssa. Vaatimukset lajin tervehdyttämiseksi ovat hyvin hänen tiedossaan. Kosioreissut autonvalmistajien luo ovat vasta kiihtymään päin. Ensin pitää saada olennaiset asiat kuntoon, jotta tiimien määrän lisääntyminen olisi realistinen tavoite.- Tämä on vasta alkua. Olen luottavainen, että autonvalmistajat tulevat mukaan sarjaan, kunhan saamme standardit korkealle. Emme voi sanoa, ettemme pysty. Ympäristölle, ja myös moottoriurheilulle, kestävä kehitys on tärkeää, Ben Sulayem painottaa.Teksti, kuvat ja video: Miika WuorelaLisää aiheestaMestarimanageri Timo Jouhkin arvio MM-rallikaudesta 2023: ”Kalle suurimpana mestarisuosikkina kauteen” Rallilegenda Juha Kankkunen: ”Mestarina olet kuljettaja, jonka päänahkaa kaikki yrittävät” Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin