3.8.2023

Moottorin katsojaopas: Latvalan vinkein parhaille katselupaikoille – Secto Rally Finland 2023

Latvala piti Toyotansa läpi viikonlopun hyvässä vauhdissa.

Secto Rally Finland ajetaan tutusti Keski-Suomessa elokuun ensimmäisenä viikonvaihteena. Kyseessä on kauden yhdeksäs osakilpailu, johon Kalle Rovanperä starttaa tukevassa, 55 pisteen MM-johdossa.

Moottori opastaa katsojat jälleen parhaille katselupaikoille. Viime vuoden tapaan reitti koostuu 22 erikoiskokeesta, joita ajetaan torstaista sunnuntaihin. EK-kilometrejä tämän vuoden reitillä on 320,56. Erikoiskokeet arvioi tällä kertaa viimeistä kertaa MM-ralliin tehdaskuljettajana starttaava Jari-Matti Latvala.

Jyväskylän MM-ralli tarjoaa tuhdin suomalaiskattauksen. Paluun tekevä Jari-Matti Latvala ja ensimmäistä Jyväskylän voittoa metsästävä Kalle Rovanperä ovat nimilistan kiinnostavimpia kuskeja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Torstai 3.8.

EK1 Harju (3,48 km) torstaina 3.8. klo 19.05 ja EK10 perjantaina 4.8. klo 20.05

Harju on symboli Suomen MM-rallille. Jyväskylän keskustan maisemista lähti aikanaan kotimaisen rallin nousu kohti kansainvälistä tietoisuutta. Kilpailun jokavuotiseen kattaukseen Harjun erikoiskoe ei ole kuulunut, mutta viime vuosina maailman tunnetuimpiin yleisöerikoiskokeisiin kuuluva legenda on saanut kunnian avata rallin. Tänäkin vuonna Harjun maisemissa ajetaan peräti kahteen kertaan, ja molemmilla kerroilla kierros kierretään kahdesti.

Parhaat katselupaikat:

  • Ensimmäisen puolen kilometrin matkalle mahtuu tuttu neulansilmä Yliopistonkadun ylämäkeen ja shikaanin kautta kääntyminen ylämäkeen, soralle. Harjun rinteeltä näkee kaiken tämän, mutta kannattaa saapua ajoissa, sillä viime vuonna erikoiskokeen kävi katsomassa liki 20 000 ihmistä.

Jari-Matti Latvala: "Se on varmasti huikea tunne, kun saa nykyisen hybridivehkeen laukkaamaan ensimmäiseen käännökseen. Se ysikymppi tulee nopeasti vastaan. Ainakin sen tunteen pääsee Harjulla kokemaan, vaikka muutoin erikoiskoe on tuttu. Siinä fiilis nousee aika korkealle, sillä asvaltilla on pitoa enemmän kuin soralla".

Perjantai 4.8.

EK2 Laukaa (11,78 km) perjantaina 4.8. klo 8.05 ja EK6 klo 14.32

Ensimmäinen metsäerikoiskoe on aina todella jännittävä kilpailijoille, sillä nyt ralli alkaa toden teolla. Laukaassa kannattaa olla heti virkein aivoin, hyvin levätyn yön jälkeen. Muussa tapauksessa kärki karkaa. Erikoiskoe kuvastaa hyvin koko rallin luonnetta, joten täällä saadaan osviittaa siitä, ketkä ovat suurimmat suosikit taistelemaan kisan kärkipaikoista.

Parhaat katselupaikat:

  • 7,4 - 8,0 km asvalttitien ylitys vie kilpailijat todella vaativaan alamäkeen kohti lossimutkaa. Tarkka jarrutus kovasta vauhdista mittaa kanttia.
  • 8,5 - 9,2 km tutut peltomutkat tarjoavat pitkän näkemäalueen

Jari-Matti Latvala: "Erikoiskokeella on nyt uusi alku, johon sisältyy muutama risteys. Olen tämän osuuden ajanut joskus historic-rallissa vuosina 2016-19. Laukaa on kovapintaista tietä ja liukkaampi. Pidon suhteen pitää olla hereillä. Alkuosalla on joitain ovelia mutkia".

EK3 Lankamaa (14,21 km) perjantaina 4.8. klo 9.03 ja EK7 klo 15.30

Nyt mennään rallin nelinkertaisen maailmanmestarin Juha Kankkusen mailla. Lankamaa on vakiokamaa rallireitillä, joskin erikoiskokeen ajosuunta ja pituus vaihtelevat hieman vuosittain. EK sisältää paljon tarkasti ajettavia paikkoja. Nykyisten autojen nopeuksilla yllätyksiä saattaa sattua harmittoman tuntuisissakin paikoissa, kun vauhtisokeus iskee.

Parhaat katselupaikat:

  • 1,3 km Etuviistoristeys vasempaan isommalle tielle
  • 7,7 km Risteys oikealle. Nopea osuus alkaa, välillä pitkät näkemäalueet.

Jari-Matti Latvala: "Lankamaa ajetaan nyt vähän aiempaa lyhyempänä. Tuttu tie menneiltä vuosilta, enkä usko, että tarjoaa tänä vuonna mitään sen ihmeellisempää. Laukaassa kun saa vähän rytmistä kiinni, niin Lankamaalla jo helpottaa".

EK4 Myhinpää (15,51 km) perjantaina 4.8. klo 10.21 ja EK8 klo 16.48

Nyt puhutaan Suomen MM-rallin todellisesta helmestä. Ouninpohjan ison tien jäädessä ajamatta paikan "hulluimpana" tieosuutena lunastaa Myhinpää. Erikoiskoe ajetaan koko matkan kovapintaisella ja erittäin vauhdikkaalla museotiellä. Huimia lentoja ja rajoitinta vasten ajoa tarjoavan erikoiskokeen maalissa kuljettajan mieli on vapautunut. Vuonna 1992 Markku Alen lupasi juuri Myhinpäässä ottaa kyytiinsä ihmisen, joka väittää, ettei ralli ole urheilua.

Parhaat katselupaikat:

  • 1,6 - 2,6 km Runsaasti erilaisia hyppyjä, joista suoriutumista lisää selvästi tien korkeuserot
  • 6,9 - 7,1 km Saapuminen Myhinpään kylään yli tuplahypyn ja hidastusshikaanin suorittaminen.
  • 15,2 km Etuviistoristeys oikealle.

Jari-Matti Latvala: "Hieno, mutta vaikea tie. Laukaassa ja Lankamaalla oli sentään joitain hitaita jaksoja, mutta täällä niitä ei ole. Myhinpäässä pitää uskaltaa mennä, sillä nyt ei voi enää katsella tilannetta. Tavoite on ajaa tämä hyvällä rytmillä, eikä miettiä muiden aikoja. Yksi shikaani erikoiskokeelle on tehty, mutta keskinopeus nousee silti sinne 130 ja 140 km/h väliin. Näillä autoilla, eikä edes vuoden 2017 WRC-autoilla, erikoiskoetta ei ole ajettu, joten on mielenkiintoista nähdä, millaiseen aikaan nyt ylletään".

EK5 Halttula (9,14 km) perjantaina 4.8. klo 11.35 ja EK9 klo 18.05

Pitkän tauon jälkeen reitille palaava erikoiskoe, joka oli 90-luvulla vakiokamaa perjantain, Pieksämäelle vievällä lenkillä. Halttula ei ole pituudella pilattu, mutta toisaalta, kaikki reitin täysin uudet erikoiskokeet ovat mahdollisia ratkaisunpaikkoja. Hyvin tehdyillä nuoteilla ja sataprosenttisella itseluottamuksella erojen tekeminen on mahdollista reitin jokaisella metrillä.

Parhaat katselupaikat:

  • 4,8 km Risteys vasemmalle, pitkälle vauhtisuoralle
  • 8,8 - 9,1 km Maalipään hieno s-mutka on tuttu vanhoista kisakoosteista. Viimeinen vasen ennen puusiltaa kiristyy pahasti lopussa.

Jari-Matti Latvala: "Tämä on minulle ihan vieras erikoiskoe. Olen Youtubesta katsonut videoita erikoiskokeesta. Risteykset ja pienen tien osuudet jäivät niistä mieleen. Ylityksiä ei ole, joten sikäli tämä EK on selkeämpi".

Lauantai 5.8.

EK11 Västilä (18,94 km) lauantaina 5.8. klo 8.05 ja EK15 klo 15.35

Kolmas erikoiskoe, joka on täysin vieras nykyisille huippukuljettajille. Varsinkin ensimmäisellä ajokerralla Västilä tarjoaa erinomaisen ratkaisunpaikan sellaista haluavalle. Jos pitää nostaa vain yksi erikoiskoe reitiltä, on se Västilä erikoiskokeen luonteen, uutuuden ja ajankohdan perusteella. Aikainen aamu ei sovi kaikille, joten vieraan tien ajaminen täydellisesti heti aamutuimaan tulee olemaan raju haaste monille.

Parhaat katselupaikat:

  • 2,3 - 3,3 km Ylämäessä mutkia, jotka vaativat todella tarkan ajolinjan
  • 11,8 km Jarrutus täydestä vauhdista alamäkeen, rakennuksen kierto pihapiirissä
  • 14,4 km Risteys pienemmälle tielle

Jari-Matti Latvala: "En ole koskaan päässyt ajamaan tätä erikoiskoetta, vaikka tätä on ajettu Tampereen ja Valkeakosken SM-ralleissa. Tie on kovapintainen ja todella nopea, mutta kääntyy koko ajan. Tämä voi ehdottomasti olla ratkaiseva pätkä; kuka uskaltaa tulla kaasu pohjassa. Muut pätkät ovat tuttuja, mutta Myhinpää ja Västilä vaativat rohkeutta ja uskallusta mennä. Eroja voi tehdä ehdottomasti, ja joku minulle sanoi, että erikoiskokeella on "paikkoja", joten nuotin kanssa on oltava tarkkana".

EK12 Päijälä (20,19 km) lauantaina 5.8. klo 9.05 ja EK16 klo 16.35

Klassikoihin kuuluva erikoiskoe, joka haastaa kuljettajien rohkeaan ajamiseen. Päijälä on jatkoa Västilälle, joten jos "syöttö" on päällä, niin tilaisuus kannattaa hyödyntää. Aamun erikoiskokeilla eroa on mahdollista tehdä riittävästi, jotta iltapäivästä tilanne olisi jo astetta helpompi. Nopeudet ovat niin suuret, että pienikin epäröinti vauhtipaikoissa näkyy heti. Osittain siksi Päijälä on monen kuljettajan suosikkipätkä.

Parhaat katselupaikat:

  • 0,2 km Iso hyppy lähtökiihdytyksen jälleen
  • 5,0 - 6,2 km Vauhdikkaita mutkia mäntykankaalla
  • 7,6 km Jättiloikka, josta lennetään kaasu pohjassa
  • 10,3 km Saapuminen Päijälän kylään, sillan ylitys ja kiihdytys pienemmälle tielle
  • 19,6 km Paluu isolle tielle, josta muutama sata metriä maaliin

Jari-Matti Latvala: "Odotan kovasti tätä erikoiskoetta, jolla on hienoja osuuksia. Tykkään varsinkin mutkista mäntykankaalla. Muistan Päijälän tosi hyvin, se on selkeänä päässä. Tätä erikoiskoetta on kiva ajaa hyvä rytmi päällä. Toivottavasti itseluottamus on tähän mennessä kasvanut ja ajaminen on parempaa. Kunpa en jarruttelisi niin paljon, että menee nokan kautta ympäri".

EK13 Rapsula (20,56 km) lauantaina 5.8. klo 10.02 ja EK17 klo 17.32

Vaikka erikoiskoe on nimetty alun Rapsulantien mukaan, on valtaosa erikoiskokeesta vanhaa tuttua Ouninpohjaa. Se tarkoittaa sitä, että lauantain lenkki ei paljon haastavampi olla kilpailijoille. Rytminvaihdoksia tulee moneen otteeseen, joten Rapsula mittaa kuljettajan sopeutumiskykyä, kun täyttä laukkaa on edettävä sekä isolla valtiontiellä että kapealla ja pehmeäpintaisella yksityistiellä.

Parhaat katselupaikat:

  • 5,7 km Kakariston risteysoikea, pitkä näkemäalue
  • 14,4 km Liisanmutka, etuviistovasen, joka tuo isolle tielle
  • 19,6 km Risteys yksityistielle ylämäkeen

Jari-Matti Latvala: "Tämä on pitkälti tuttua Ouninpohjaa. Loppuosaa, jossa päädytään lähelle Kakaristoa, en ole ajanut. Siinä on todella kova pinta, ja viimeinen risteys on todella hankala. Ennen sitä on pitkä, kiristyvä oikea. Muutoin erikoiskoe on tuttu. Pikkutiellä katsotaan, miten jousitus toimii ja miten auto loikkii menemään".

EK14 Vekkula (20,65 km) lauantaina 5.8. klo 11.05 ja EK18 klo 18.35

Nopea erikoiskoe, joka sisältää eniten tuttua Ehikin erikoiskoetta. Rytmi vaihtuu useasti, eikä kaasujalan sovi väristä, vaikka erikoiskoe todennäköisesti menee paikoin huonoon kuntoon toiselle ajokerralle. Viime vuoden nuotit ja kokemus auttavat kilpailijoita, joten kyse on lähtökohtaisesti lauantain selkeimmästä erikoiskokeesta, joka kuitenkin sisältää monenlaista eri tietyyppiä.

Parhaat katselupaikat:

  • 5,3 km Ysikymppivasen loivassa alamäessä
  • 6,9 km Ysikymppioikea metsäautotielle
  • 17,2 km Tutun riihen kulmalla vauhdikas risteys oikeaan

Jari-Matti Latvala: "Minulle tämä erikoiskoe sisältää paljon uutta osuutta. Tämä sisältää paljon pikkutietä, jossa monella hajosi rengas viime vuonna. Varsinkin toisella ajokerralla on oltava tarkkana kivien kanssa. Ehikin erikoiskokeesta tutulla loppuosalla on tosi vaikea saada kiinni mutkista. Kallellakin oli iso tilanne mutkassa, joka kiristyi. Nuoteista on saatava hyvät tänne".

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sunnuntai 6.8.

EK19 Moksi-Sahloinen (16,56 km) sunnuntaina 6.8. klo 7.53 ja EK21 klo 10.30

Maukas erikoiskoe, joka sopii sunnuntain lenkille - varsinkin, jos kilpailutilanne on vielä tiukka. EK on kokoelma eri nimillä ajettuja osuuksia. Alun isolla tiellä mitataan heti, kenellä on vielä energiatasot korkealle ja taisteluhalu kohdillaan. Ajosuuntaa on viime kerrasta vaihdettu, joten käytännössä vanhalla nuottiviholla ei enää tee mitään. Niinpä erikoiskoe on hahmotettava ennakkotutustumisjaksolla mahdollisimman hyvin.

Parhaat katselupaikat:

  • 1,3 km Tuttu Parkkolan risteysalue, laaja näkemäalue
  • 4,5 km Takaviisto-oikea pienemmälle tielle
  • 15,1 km Risteys pienemmälle tielle

Jari-Matti Latvala: "Tässä on paljon osuuksia Surkeen erikoiskokeesta. EK on lyhyempi kuin normaalisti, ja jotain uuttakin osuutta, jota en tunne. Tämä on ollut yksi suosikkejani aina, sillä etenkin pikkutiellä on aina ollut huippufiilis. Isoja hyppyjä ei ole, mutta tosi nopeita osuuksia pikkuteiden välissä. Täytyy vain katsoa ne muutama risteys kohdalleen".

EK20 Himos-Jämsä (9,26 km) sunnuntaina 6.8. klo 9.05 ja EK22 klo 13.15

Rallin päätöserikoiskoe on viety uusiin maisemiin. Nyt Ruuhimäen pomppupätkä on vaihtunut tekniseen erikoiskokeeseen. Helpompikin päätös olisi varmasti rallille löytynyt, mutta järjestäjätaho halusi jännityksen säilyvän loppuun asti. Aamulla kilpailijat saavat tuntumaa erikoiskokeelle, joka iltapäivästä toimii Power Stagena, jolla on tutusti jaossa lisäpisteitä. Rajuissa olosuhteissa riskeeraaminen saa monet nostamaan kädet pystyyn ongelmiin joutumisen pelossa.

Parhaat katselupaikat:

  • 2,5 km Risteys isolle tielle alamäen päätteeksi
  • 7,7 - 9,2 km Pitkä alamäkiosuus, johon hyvä näkemä erikoiskokeen maalipäästä

Jari-Matti Latvala: "Alkua ei ole ajettu, joten se ei ole tuttu. Muutoin kyse on kivasta pätkästä, mitä videolta katsoin. Alku on otettava tarkasti, sillä se on tosi kapeaa, kun mennään kivien ja kantojen välistä. Siitä alkaa tutumpi osuus, jota edetään laskettelurinteelle. Minusta se on kiva osuus, kun tullaan rinteen päälle. Nyt en pysty lupaamaan voittoa, mutta jos kisa tulisi hyvällä fiiliksellä ja olisi onnistunut".

Juttua muokattu 27.7. klo 21:25: Aiemmin artikkelissa puhuttiin, että Harju 2 ajetaan lauantaina 4.8.2023. Korjattu päivä perjantaiksi. 

Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Moottorin arkisto

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat