26.7.2023 Ajoneuvot Hollywood palasi Jyväskylään – rallivoittajien kunnialaatat tekivät paluun näytille Teksti Rikhard Wacker Kuva Rikhard Wacker Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Osa rallin voittajista sai taannoin oman kunnialaatan Jyväskylän keskustaan. Myöhemmin perinne tyrehtyi ja laatat poistuivat esiltä, mutta nyt ne on taas kaivettu näytteille. Vuosikymmeniä vanha pala jyväskyläläistä rallihistoriaa on herännyt taas henkiin, kun niin sanotut voittajien kunnialaatat ovat tehneet paluun katukuvaan tulevan rallin ajaksi. Vielä 1990-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa moni rallin voittaja sai upottaa kätensä ja jalkansa betoniin, jonka seurauksena syntyi kuljettajan oma kunnialaatta.Vaikka perinne hiipui 2000-luvun puolella, kunnialaatat säilyivät yhä näkyvillä Jyväskylän katukuvassa, paikallisen ostoskeskuksen aulassa. Myöhemmin 2010-luvun lopulla laatat jäivät ostoskeskuksen remonttien jalkoihin ja sen jälkeen laattoja on nähty esillä vain harvakseltaan.Kunnialaatat on aseteltu kronologiseen järjestykseen. Ensimmäisenä vuorossa on ainoana ei-kuljettajana kunnialaatan on saanut Jyväskylän Suurajojen perustaja Pentti Barck.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTiimiakatemia toi Hollywoodin JyväskyläänKunnialaattojen historia on värikäs. Projektin takana oli paikallinen Tiimiakatemia, jonka opintoihin on perinteisesti kuulunut kaupallisia opintoja yhdistettynä käytännön yrittämiseen. Vuonna 1994 Tiimiakatemian RTW-tiimi toteutti ensimmäisen Ralliviikko-tapahtuman Jyväskylän kävelykadulla. Osana Ralliviikon ohjelmaa kuljettajat kutsuttiin jättämään omat jälkensä betonilaattoihin.Perinteen esikuvana voidaan pitää Hollywoodin Walk of famea, jossa suuret viihdetähdet saavat omaa nimeään kantavat tähdet osaksi Vine Streetin jalkakäytäviä. Tiimiakatemian lanseeraama perinne eroaa toki sillä, että nimien lisäksi rallikuljettajan laattaan on päätynyt myös käden- ja jalanjälki.Vuosien varrella oman kunnialaattansa sai yhteensä 14 rallikuljettajaa. Näihin lukeutuivat ensimmäisen rallin vuonna 1951 voittanut Arvo Karlsson, Eino Elo, Vilho Hietanen, Simo Lampinen, Timo Mäkinen, Hannu Mikkola, Markku Alen, Kyösti Hämäläinen, Ari Vatanen, Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen ja Marcus Grönholm.Ulkomaisista voittajista kunnialaatan ovat saaneet vain Carlos Sainz ja Didier Auriol.Ulkomaisista voittajista kunnialaatan ovat saaneet vain Carlos Sainz ja Didier Auriol - osittain siitä syystä, että ulkomaiset voittajat olivat viime vuosituhannen puolella harvassa. Kuljettajien ohella yksi kunnialaatta on annettu myös rallin taustavaikuttajalle. Ainoana ei-kuljettajana kunnialaatan on saanut Pentti Barck, joka muistetaan Jyväskylän Suurajojen isänä ja rallin perustajana.Perinteen katkeamisen näkee erityisesti Marcus Grönholmin kunnialaatasta, johon on ikuistettu vain kaksi ensimmäistä voittoa. Bosse kaasutteli voittoon Jyväskylässä myös vuosina 2002 ja 2004-2007, eli yhteensä seitsemän kertaa.Perinne katkeaa - ja myöhemmin laatat katoavatKunnialaattojen perinne alkoi hiipumaan 2000-luvun puolella. Marcus Grönholm oli viimeinen rallin voittaja, joka sai voittonsa kunniaksi oman kunnialaatan. Vaikka perinne laattojen tekemisestä hiipui, kunnialaatat olivat parikymmentä vuotta näkyvästi esillä paikallisen ostoskeskuksen aulassa.Laatat koristivatkin pitkään ostoskeskuksen seinää, kunnes keskuksessa suoritettiin remontti 2010-luvun lopulla. Remontin yhteydessä ruotsalainen pikamuotijätti halusi seinälle oman valomainoksensa ja näin ollen kunnialaatat poistuivat seinältä. Kunnialaatat päätyivät ostoskeskuksen varastoon, jossa ne ovat viettäneet valtaosan ajasta viime vuosina.Rallikuskien kunnialaatat muistetaan Jyväskylässä hyvin, ja niiden kohtalo on herättänyt paljon huolta rallifanien keskuudessa. Laatoille on väläytelty erilaisia uusia sijoituspaikkoja aina Paviljongin alueesta Hippoksen alueelle, mutta uutta paikkaa ei ole siitäkään huolimatta löytynyt.Nyt kunnialaatat ovat kuitenkin tehneet väliaikaisen paluun paraatipaikoille - ja vieläpä melko lähelle laattojen alkuperäistä sijoituspaikkaa. Uudistettu kunniaseinä sijaitsee Kauppakeskus Tawastissa, Jyväskylän keskustassa. Kunniaseinän löytää osoitteesta Kauppakatu 33-35.Rally Finland Wall of Fame löytyy osoitteesta Kauppakatu 33-35.Teksti ja kuvat: Rikhard Wacker Lähteet: Jyväskylän kaupunki ja Yle Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Yleinen Ovatko rallin MM-sarjasta päättävät ikinä itse seuranneet rallia? Ajatuksia Autoista 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä