30.3.2022 Ajoneuvot Moottoripyörien ajoavustimet – lisää turvallisuutta elektroniikan avulla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottoripyörien ajoavustimien historia alkoi ABS-jarruista, ja viimeisimmät tutkaan perustuvat järjestelmät varoittavat kuljettajaa esimerkiksi kuolleessa kulmassa olevasta tai takaa nopeasti lähestyvästä ajoneuvosta. Moottoripyörien turvavarustelu ja ajoavustimet kehittyvät pienellä viiveellä henkilöautojen vastaaviin järjestelmiin nähden. Viime vuosina ne ovat ottaneet jättiläismäisiä askeleita monipuolisemmiksi ja hienostuneemmiksi järjestelmiksi. Eniten niiden kehitystä vauhditti vaijerivälitteisen kaasukahvan korvaaminen sähköisellä kaasukahvalla, jolloin elektroniikalla voitiin rajoittaa moottoritehoa esimerkiksi sutimisenestojärjestelmissä.Yksinkertaisimmillaan sekä ABS-jarrut että sutimisenesto vertailivat etu- ja takarenkaan pyörimisnopeuksien eroja, ja sillä perusteella rajoittivat jarrupainetta tai moottorin tuottaman tehon määrää. Viime vuosina on yleistynyt kuusiakselisen liiketunnistimen (IMU eli Inertial Measurement Unit) käyttöönotto, jonka avulla pyörän liikkeiden monipuolisempaa seurantaa on voitu hyödyntää myös avustimissa, jotka vaativat pyörän kallistuksen, sivuttaisliikkeen tai asennon tunnistamista. Vaikka järjestelmiä kehittävät samat valmistajat (Bosch, Continental) kuin autojen vastaavia järjestelmiä, niin kaksipyöräisen kallistus kaarteissa tuo autojen järjestelmiin verrattuna selvästi lisähaastetta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyABS-jarrutNykyään lukkiutumattomat jarrut ovat moottoripyörissä jo pakollinen varuste, ja antureiden frekvenssi on tihentynyt niin, että kuljettaja huomaa ABS-järjestelmän mukaantulon vain mittaristossa vilkkuvasta keltaisesta merkkivalosta. Moniakselisen liiketunnistimen ansiosta ABS-järjestelmissä on voitu huomioida pyörän sivuttaiskallistus, eli kuljettaja voi käytännössä suorittaa täystehojarrutuksen myös kaarteessa renkaiden menettämättä pitoaan.Hienostuneimpiin järjestelmiin on liitetty myös mahdollisuus säätää, paljonko takarenkaan annetaan jarrutuksessa nousta maasta, ja ABS-järjestelmä rajoittaa tarvittaessa silläkin perusteella jarrupaineen määrää. Joillakin valmistajilla etu- ja takajarru on linkitetty ns. yhdistelmäjarruiksi, jolloin etujarrukahvan puristaminen antaa jarrupainetta sekä etu- että takajarrulle.LuistonestoLuistonestolla tarkoitettiin alun perin järjestelmää, jossa takarenkaalle toimitettavan tehon määrää rajoitettiin kaasuläppien avautumista rajoittamalla tai sytytysennakkoa muuttamalla, mikäll takarenkaan pyörimisnopeus ylitti kiihdytyksissä eturenkaan pyörimisnopeuden. Nyt tätä järjestelmää on alettu nimittää sutimisenestoksi erotukseksi sivuttaista luistonestoa rajoittavasta, IMU:n avulla toimivasta järjestelmästä, jota puolestaan kutsutaan kansanomaisemmin myös sladinestoksi.KeulimisenestoEturenkaan nousua rajoittava järjestelmä tarvitsee lähtötiedokseen pyörän kulkuasennon muutokset, ja keulimisenestojärjestelmät ovat poikkeuksetta moniasentoisia, eli kuljettaja voi valita kuinka paljon eturengas saa kaasua käännettäessä nousta alustasta.Kuusiakselinen liiketunnistin mahdollistaa keulimisen määrän rajoittamisen elektroniikan avulla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMoottorijarrun säätöIsojen ja tehokkaiden moottorien moottorijarrutuksen voimakkuus saattaa olla liikaa takarenkaan pidolle erityisesti sateella tai huonomman pidon tarjoavalla alustalla. Siksi on kehitetty järjestelmiä, joissa kuljettaja voi valita eri vaihtoehdosta, kuinka voimakas moottorijarrutus syntyy kuljettajan kääntäessä vauhdissa kaasun pois päältä. Tätä ei pidä sekoittaa luistokytkimeen, joka auttaa lähes samalla lopputuloksella mutta eri periaatteella takarenkaan pidon säilyttämistä moottorijarrutustilanteissa.TehoasetuksetVaikka niinkutsutut vetomiehet sanovat, että tehoa ei ole ikinä liikaa ja sen määrää on osattava säätää kaasukahvalla, niin silti tulee eteen tilanteita joissa elektroniikka osaa tämänkin asian kuljettajaa etevämmin. Perusasetuksena moottori antaa täyden tehon ja suhteellisen terävästi, mutta elektroniikan avulla voidaan rajoittaa joko tehontuoton nopeutta tai tehon määrää maltillisemmaksi.Esimerkiksi adventurepyörissä voi olla asetuksina täyden tehon terävästi tarjoileva Sport, pehmeämmin kaasukahvan liikkeisiin reagoiva ja siten paremmin matkailuun ja matkustajan kanssa ajamiseen sopiva Touring, sadekelille sopiva pehmeä ja pienempitehoinen Rain sekä erityisesti soralle ja maastoon sopivaksi ohjelmoitu Offroad.RengaspainevalvontaRengaspainevalvonta on harvoja järjestelmiä, jotka toimivat käytännössä samalla tavalla kuin autossakin. Tyhjenevästä renkaasta tiedon välittäminen kuljettajalle on moottoripyörässä vielä tärkeämpää, muodostuuhan pito alustaan vain kahdesta noin luottokortin kokoisesta kosketuspinnasta renkaan ja alustan välillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySemiaktiivinen jousitusSähköistä jousituksen esijännityksen ja puristus- sekä paluuvaimennusten säätömahdollisuutta, kun kehitellään pidemmälle, niin tuloksena on semiaktiivinen jousitus, jossa vaimennukset säätyvät ajonopeuden, kuljettajan ajotavan ja kuorman määrän mukaan. Näin vaimennuksista ei tarvitse tehdä kompromissia, vaan ne mukautuvat reaaliaikaisesti esimerkiksi ajoalustan vaihtuessa epätasaisemmaksi.Ajokorkeuden säätöIstuinkorkeudeltaan suurissa adventure-moottoripyörissä on otettu käyttöön järjestelmiä, joissa sähkösäätöisen jousituksen esijännitystä vähennetään selvästi pysähdyttäessä, jolloin istuinkorkeus samalla säätyy alhaisemmaksi. Näin pitkäjoustoisen pyörän haasteet lyhyemmille kuljettajille pienenevät ilman, että jousituksen toiminnasta tarvitsee tinkiä.VaihdeavustinVaihdeavustin eli quickshifter on järjestelmä, joka katkaisee joko sytytyksen, polttoaineensyötön tai molemmat, kun kuljettaja koskettaa vaihdepoljinta vaihtaakseen vaihdetta isommalle tai pienemmälle. Kytkinkahvaan ei tämän järjestelmän yhteydessä tarvitse koskettaa kuin liikkeelle lähdettäessä ja pysähdyttäessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTutka-avusteiset turvajärjestelmätUusimpia tulokkaita ovat tutka-avusteiset järjestelmät. Adaptiivinen vakionopeussäädin säätää etäisyyden halutuksi edellä ajavaan, mutta turvallisuussyistä nämä järjestelmät eivät autojen tapaan suorita kovin tehokkaita jarrutuksia itsenäisesti. Kuolleenkulman varoitin sekä takaa nopeasti lähestyvän ajoneuvon varoitin ilmaisevat peiliin tai mittariston yhteyteen asennetun varoitusvalon välityksellä lähestyvästä vaarasta.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: valmistajat Lue lisää Kaikki artikkelit 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 7.3.2025 Liikennepolitiikka Autoliitto: tavoitteeksi matka-aikojen lyhentäminen – 300 miljoonaa euroa perustienpitoon ja 300 miljoonaa euroa korjausvelan poistamiseen 6.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tästä lentokoneesta Ilmavoimat sai alkunsa – päivälleen 107 vuotta sitten 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 10.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VR:n erikoinen härpäke - Valmet VB-10 -laituritraktori 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 4.3.2025 Uutinen Lusmuilu käy autoilijalle kalliiksi – ennätysmäärä liikennekäytöstä poistettuja ajoneuvoja jäi kiinni rysän päältä 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant - rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle