16.9.2017 Matkailu Morbidelli-museo – italialainen moottoripyöräteollisuus yhden katon alla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yksi maailman upeimmista moottoripyörämuseoista kätkee sisäänsä ainutlaatuisen 350 moottoripyörän kokoelman. Ja aidon F1-auton. 850-kuutioinen Morbidelli V8 -moottoripyörä, kompressoriahdettu 250-kuutioinen Benelli vuodelta 1942 ja Minardin F1-auto. Ne kaikki on mahdollista nähdä pesarolaisessa Morbidelli-museossa.Nimestään huolimatta Morbidelli-museo ei keskity vain yhteen moottoripyörämerkkiin, vaan esillä on laajasti koko moottoripyöräteollisuusMoottoripyörien suurta määrääkin enemmän ällistyttää esillä olevien yksilöiden viimeistelyn korkea taso.Jokainen moottoripyörä on sijoitettu korokkeelle peilin päälle, joten katsoja voi arvioida myös öljypohjan viimeistelyn tason.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMoottoriurheilu kulkee suvussaPidempään moottoripyöräilyä seuranneet muistavat italialaisen Giancarlo Morbidellin samannimisistä ratamoottoripyöristä, joilla yllettiin road racingin maailmanmestaruuksiin 1970-luvulla.Nuoremmille nimi Morbidelli saattaa tuoda mieleen Giancarlon pojan Giannin, joka ehti osallistua 70 F1-kilpailuun ennen siirtymistään WTCC-vakioautosarjaan.Gianni Morbidellin Minardi F1. Nuorempi Morbidelli osallistui 70 F1-osakilpailun aika-ajoihin ja selvitti 67 kertaa tiensä itse kilpailuun.Morbidelli-museossa on omistettu osasto Gianni Morbidellille. Paikalla on hänen ajokkinaan toiminut Minardin F1 sekä F3-auto, jolla Morbidelli ajoi sekä Euroopan että Italian mestariksi vuonna 1989.Valtaosa lattiapinta-alasta on varattu 350 moottoripyörän näyttelylle. Moottoripyörät on sijoitettu insinöörimäisesti paririveihin aikajärjestyksessä.Pääosassa ovat luonnollisesti italialaismerkit, joukossa niin nykyisin toimivia kuin jo historiaan jääneitä merkkejä.Neljä maailmanmestaruuttaKunniapaikalla vieraat ottaa vastaan museon kaksi helmeä, ensimmäinen Morbidellin valmistama kilpapyörä sekä Morbidelli V8, joita 1990-luvulla valmistettiin vain neljä kappaletta.Museon perällä on erillinen Morbidellin kilpapyöriin keskittynyt osasto. Näillä yksityistiimin pyörillä valloitettiin ratamoottoripyöräilyn 125-kuutioisten luokan maailmanmestaruus kolmena vuotena peräkkäin, 1975-1977.Museon kilpapyöräosastolla on kalustoa alkaen 50-kuutioisista aina 500-kuutioiseen kaksitahtiseen neliömoottoriseen asti.Viimeisimpänä vuotena Morbidellille tuli tuplamestaruus, sillä myös 250-kuutioisissa mestaruuteen ajettiin Morbidellilla.Morbidelli V8Veekahdeksikko - kuulostaako jenkkiauton moottorilta moottoripyörässä?Morbidellin näkemys moottoripyörän V8-moottorista on paljon sirompi, sillä 850-kuutioisen moottorin leveys on vain 380 millimetriä ja koko pyörän paino jää 200 kiloon. Pyörivät massat ovat kevyitä, joten 120 hevosvoiman maksimitehokin saavutetaan komealla 11 000 kierroksella. Huippunopeudeksi valmistaja ilmoittaa 240 km/h.Näitä Morbidelleja valmistettiin 1990-luvulla yhteensä vain neljä kappaletta. Japanilaiset valmistivat yhä tehokkaampia nelisylinterisiä malleja ja jättivät Morbidellin suorituskyvyssä varjoonsa.Yhden ennätyksen Morbidelli V8 sentään sai pitää, sillä sen väitettiin aikanaan olleen kaikkien aikojen kallein tuotantomoottoripyörä.Giancarlo Morbidelli, 83, ja Pininfarinan muotoilema Morbidelli V8, joita on valmistettu kaikkiaan vain neljä kappaletta.Kuulostaako 850-kuutioinen V8 pienoismallien rakentajan kikkailulta? Giancarlo Morbidellin mielestä se ei vielä edustanut ääripäätä, vaan hän alkoi joitakin vuosia sitten suunnitella ja toteuttaa V12-moottoria, jonka iskutilavuus on 600 kuutiosenttimetriä. Yhden sylinterin koko on siis sama kuin mopossa, 50 kuutiota.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJatkajalle tilaustaNyt 83-vuotias Morbidelli on ilmoittanut, että hänen osaltaan V12-projekti on taputeltu ja hän toivoo jonkun nuoren innokkaan insinöörin jatkavan projektin loppuun.Morbidellin saavutukset ja elämäntyö ovat mittavia ilman valmiiksi asti rakennettua V12-moottoriakin. Eritoten kun huomioidaan, että 8400 neliömetrin teollisuushallista vain 100 neliön nurkkaus oli omistettu moottoripyörien rakentamiseen.Lopun tilan vei hänen puuntyöstökoneita valmistava yhtiönsä, mikä oli Giancarlo Morbidellin varsinainen elämäntyö.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Morbidelli-museo Via Fermo 39, 61122, Pesaro, Italia www.museomorbidelli.it Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 27.4.2025 Matkailu Red Bull -museo: seitsemännessä taiv… eikun hangaarissa 26.4.2025 Matkailu Hurjan hauska matka Tukholmaan 20.4.2025 Matkailu Freud-museo Wienissä: itseanalyysin paikka psykoterapian syntykodissa 14.4.2025 Matkailu Havaiji – ainutlaatuinen, myyttinen matkakohde toisella puolella maapalloa 13.4.2025 Matkailu In Flanders Fields: seisahduttava 1. maailmansodan museo Belgiassa 6.4.2025 Matkailu Hyvä syy käydä luostarissa: munkit tykkäsivät panna ja polttaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa