6.10.2022 Ajoneuvot Motopark – Kasaritunnelmaa ja kiihdytysautoilua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Motoparkin historia on täynnä meluvalituksia ja kiihdytysajoja. Motopark lukeutuu maamme keski-iän ylittäneisiin ratoihin. Virtasalmella sijaitseva rata perustettiin vuonna 1987, mutta tuolloin paikalla oli ainoastaan kiihdytysrata. 90-luvun koittaessa, saatiin valmiiksi myös varsinainen moottorirata, joka on toiminut samassa kokoonpanossa valmistumisestaan lähtien.Radan merkitys suomalaiselle kiihdysajokulttuurille on merkittävä, sillä 80-luvun loppumetreillä varttimailin kiihdytyksiin soveltuva suorituspaikka oli Euroopan ensimmäinen. Kiihdytyssuora on edelleen aktiivisessa käytössä, mutta moottorirata sitäkin vilkkaampi.Motopark lukeutuu ratoihin, joissa on korkeuseroja. Ne tekevät paikasta ajajalle kiinnostavan, sillä joukkoon mahtuu pari sokkopaikkaa. Rata on myös vauhdikas, sillä pääsuora on pitkä ja sen loppuun saa kerättyä reilusti yli 200 km/h vauhteja, suoran keskellä olevasta loivasta mutkasta huolimatta.Rata on 3516 metriä pitkä, joten 4 kilometrin rajapyykistä jäädään hieman. Asfalttipinta on vanhaa ja paikoin kunto alkaa olla hieman rapistunut. Radalla on ehtaa kasaritunnelmaa, mutta se on toisaalta osa homman viehätystä. Motopark toimii useiden auto- ja moottoripyöräkilpailujen näyttämönä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValitukset ovat radoille arkipäivääMonen muut kotimaisen radan tavoin Motopark on historiansa aikana ollut lukuisien valituksien kohteena. Moottoriurheiluradat tarvitse toiminnalleen ympäristöluvan, jollainen radalta löytyy. Se kuitenkin rajoittaa toimintaa merkittävästi, sillä melumääräykset ovat tiukat. Rata täytyy pitää kiinni usean viikon ajan parhaaseen sesonkiaikaan.Radan asfaltti on kauniisti sanoen parhaat päivänsä nähnyt, mutta lausahdus "Suomen nopein motocross-rata" on vahvaa liioittelua. Vaikka kaikessa näkyy ja tuntuu 80-luku, on Motopark kaikesta huolimatta hieno ajokokemus, eikä radan pinnan kanssa joudu pulaan.Motopark lukeutuu niihin ratoihin, joihin käytännössä kuka tahansa soveltuvan auton tai moottoripyörän omistaja voi mennä ajamaan yleisille ajopäiville. Mikäli radalla ei ole kilpailua, tapahtumaa tai muuta yksityistilaisuutta, voi Motoparkin rataa mennä kiertämään maksua vastaan. Päivälippu kustantaa 70 euroa ja kausikortin voi hankkia itselleen 500 euron hinnalla.Melurajat ovat tiukat ja suurimmassa osassa ajopäivistä kulkupelin tulee alittaa 96,6 dB meluraja. Useimmiten vakiokuntoiset autot tai moottoripyörät alittavat melurajan, joten se ei tule ajamisen esteeksi.Voit tutustua Motoparkin erityispiirteisiin jutussa olevalla videolla.Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 19.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pahvilaatikosta baanalle – CFMOTO 800 MT-X saatettiin ajokuntoon 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa