19.5.2018 Ajoneuvot MP-klassikko: Yksi ensimmäisistä sporttiversioista – Sunbeam 3.5 hp Model TT ’16 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tänä päivänä jokaisen valmistajan mallistosta löytyy niin sanottuja ärräpyöriä, mutta reilut sata vuotta sitten tilanne oli toinen. Sunbeam Model TT on äärimmäisen harvinainen, suorituskykyisempi malli valmistajan perusversiosta. Vuonna 1959 nuori wolverhamptonilaistunut John Marston hankki oppisopimuskoulutuksensa päätyttyä omistukseensa emalointiyrityksen, jota hän alkoi pyörittää nimellä John Marston Limited siinä määrin menestyksekkäästi, että oppisopimustarjoajansa Edward Perryn menehdyttyä 12 vuotta myöhemmin, hän osti tämän yrityksen osaksi omaa liiketoimintaansa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySunbeamland syntyyVuonna 1877 aktiivisena polkupyöräilijänä tunnettu Marston alkoi valmistaa pyöriä Sunbeamin nimellä – tehdastaan mies kutsui Sunbeamlandiksi ja tehdasalue tunnetaan yhä samalla nimellä. Polkupyörissään Marston keskittyi erittäin korkeaan laatuun. Marston perusti myös komponentteja polkupyöriin valmistaneen Villiersin, josta myöhemmin muodostui merkittävä moottorivalmistaja.Vuonna 1899 Marston alkoi kokeilut autojen kanssa ja niiden sarjatuotanto käynnistyi vuonna 1901. Marston noudatti samaa periaatetta kuin polkupyörienkin suhteen, korkea laatu oli olennaista. Polkupyöriin viehättynyt Marston kuitenkin halusi eriyttää autojen valmistuksen pyöristä, joten vuonna 1905 perustettiin Sunbeam Motor Car Company ltd erillisenä yhtiönä.Vastahakoisesti moottoripyörien pariin1900-luvun alussa Sunbeam teki kokeiluja myös moottoripyörien kanssa asentamalla moottoreita polkupyöriin, mutta kokeilut lopetettiin kuolemantapauksen johdosta, eikä muutenkin moottoripyöriä vaarallisina pitäneen Marstonin innostus niitä kohtaan ainakaan lisääntynyt.Kun autojen kysyntä oli laskusuunnassa ja moottoripyörien puolestaan kasvussa, oli Marstonin tarkistettava kantaansa ja Sunbeam esitteli ensimmäisen tuotantomoottoripyöränsä vuonna 1912.Vanhoillisena perfektionistina Marston ei voinut ajatellakaan muuta kuin herrasmiehen moottoripyörää. Kaksivaihteisen, 347-kuutioisen sivuventtiilimoottorilla varustetun Sunbeam 2.75 hp:n ominaisuuksiin kuului kytkin, käynnistyspoljin ja yhtiön polkupyöristä tuttu koteloitu toisioketju, jonka ansiosta kuljettajan vaatteet pysyivät puhtaina hänen ajaessaan. Malli osoittautui hiljaiseksi sekä luotettavaksi ja sillä menestyttiin mainiosti hyväksi markkinointikanavaksi havaituissa moottoripyöräkilpailuissa, joten ei olekaan yllättävää, että siitä muodostui myyntimenestys. Mielenkiintoisena yksityiskohtana 2.75 hp:n suunnitellut Harry Stevens oli yksi AJS:n takaa löytyvistä veljeksistä.TT-menestyksen juhlamalliSeuraava malli, vuonna 1913 esitelty 3.5 hp, oli varustettu 499-kuutioisella, yksisylinterisellä sivuventtiilimoottorilla, kolmivaihteisella vaihteistolla ja jaetulla taka-askelilla, joka helpotti sisärenkaan vaihtamista käytettäessä koteloitua toisioketjua. Tuohon aikaan Sunbeam 3.5 hp oli teknisiltä ratkaisuiltaan täysin omassa luokassaan.Juhlistaakseen Mansaaren TT:n debyytissään vuonna 1914 voittamaansa joukkuekilpailua ja Howard R. Daviesin Senior-luokan toista sijaa, loi Sunbeam mallista suorituskykyisemmän TT-version. Se ei kuitenkaan maailmansodan sytyttyä päässyt tositoimiin Mansaarella kuin vasta vuonna 1920, jolloin Tommy de la Hay ajoi sillä Senior-luokan voittoon.Sota-aikana valtaosa Sunbeamin tuotannosta päätyi armeijan käyttöön, mutta myös siviilimallisten moottoripyörien valmistusta jatkettiin vuoden 1916 loppupuolelle saakka.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaailmanluokan harvinaisuusJuuri tällainen, sodan aikana, todennäköisesti vuoden 1916 loppukeväästä, valmistettu Sunbeam Model TT löytyy myös Suomen Moottoripyörämuseon kokoelmista. Pyörän omistaja, Juha Sipilä, on hankkinut harvinaisuuden omistukseensa valmiiksi entisöitynä Itävallasta.– Model TT on varmasti maailman ensimmäisiä perusversiota suorituskykyisempiä ”R-malleja”, Sipilä veistelee.Sipilän pyörä on tiettävästi ainoa oman aikakautensa Sunbeam Suomessa, mutta Model TT on myös maailman tasolla harvinainen malli ja se onkin aiheuttanut valtavasti kiinnostusta brittiläisissä museopyöräharrastajissa. Kun tällä yksilöllä osallistuttiin Sunbeam MCC:n moottoripyöräilyn alkuaikojen kalustolle tarkoitettuun Pioneer Runiin, valittiin se tapahtuman himotuimmaksi pyöräksi.– Tavallisia 3.5 hp -versioita löytyy jonkin verran, mutta toiseen TT-malliin en ole törmännyt, Sipilä toteaa.Pyörän Sipilälle myynyt, vanhoja brittipyöriä ja niiden osia kauppaavan British Only Austrian omistaja Mark Upham on tunnettu nimi vanhojen brittipyörien harrastajien keskuudessa. Miehen hallussa on myös tunnetun Brough Superiorin tuotemerkki ja hänen toimestaan valmistettiin modernisoitua 90-vuotisjuhlaversiota legendaarisesta pyörästä.– Hankin Uphamilta myös pyörään sopivan Lucasin lyhdyn ja karbidikehittimen sekä kaasuputket, sillä ne eivät kuuluneet pyörän varustukseen, mutta halusin siihen aikakauteen sopivat valaisimet, Sipilä toteaa.Sunbeamin kulta-aika päättyyMoottoripyörävalmistajana hyvään vauhtiin päässeen Sunbeamin kulta-ajan voidaan katsoa alkaneen taittua Marstonin jäätyä eläkkeelle keväällä 1916, samoihin aikoihin kuin Sipilän pyörän valmistettiin. Marstonin seuraajaksi kaavailtu poika, Roland, kuoli kaksi vuotta myöhemmin ja erittäin kannattavan Villiersin johdossa ollut Marstonin vanhin poika, Charles, myi John Marston ltd:n sodan aikana ammusten valmistajana kunnostautuneelle konsortiolle. Vielä 1920-luvulla hyvin voimissaan ollut valmistaja päätyi erinäisten yrityskauppojen seurauksena osaksi Imperial Chemical Industriesia (ICI), jonka toiminnasta moottoripyöränvalmistus oli vain pieni osa.Laman tehostamat moottoripyöräalan vaikeudet vähensivät innostusta investoida tuotekehitykseen ja lopulta ICI myi vuonna 1937 moottori- ja polkupyöräliiketoimintansa Matchlessin ja AJS:n valmistajalle, Associated Motor Cyclesille, joka valmisti Sunbeam-moottoripyöriä toiseen maailmansotaan saakka.Vuonna 1943 Sunbeam myytiin BSA:lle, joka valmisti vuosina 1946–1956 BMW R75:n pohjalta kehitettyjä, pitkittäisellä rivimoottorilla varustettuja S-malleja. Lopetettuaan Sunbeam-moottoripyörien valmistuksen, BSA jatkoi Sunbeam-nimen käyttöä skootterissaan vuoteen 1965 saakka, jolloin Sunbeam siirtyi brittiläisen moottoripyöräteollisuuden horjuessa historian lehdille.Teksti: Petri Suuronen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja