27.9.2017 Ajoneuvot Muuta romuautosi rahaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Romutusvalmis auto on ensi vuoden alussa omistajalleen 1 500 tai 2 500 euron arvoinen. Isoin palkkio kilahtaa hybridiautoon tai kaasua tai korkeaseosetanolia käyttävään autoon vaihtavalle. Sähköauton hankintaa on jo aiemmin päätetty tukea 2000 eurolla. Kiitelty ja odotettukin romutuspalkkio palaa! Tänään tuli julki, että hallitus ehdottaa määräaikaista lakia romutuspalkkiosta, sähkökäyttöisten henkilöautojen hankintatuesta sekä henkilöautojen kaasu- ja etanolikonversioiden tuesta. Esityksen mukaan palkkiota myönnettäisiin aikavälillä 1.1.–31.8.2018.Nyt julkistettujen päätösten pontimena on liikenteen päästöjen vähentäminen. Autoilijan kannalta merkittävä ehdotus on romutuspalkkion paluu, jonka avulla hallitus aikoo nopeuttaa autokannan uudistumista.Autoalan Keskusliitto kiittelee kampanjaa, joka vähentää päästöjä ja parantaa autokannan liikenneturvallisuutta. Liiton mukaan kampanja on erinomainen osoitus siitä, että pienilläkin toimenpiteillä voidaan vähentää merkittävästi päästöjä.– Satunnaisesti muutaman vuoden välein toistettuna romutuskampanja vähentäisi autokannan hiilidioksidipäästöjä noin 100 000 tonnia vuoden 2030 tasolla, liitto laskee.Lain olisi tarkoitus astua voimaan vuoden 2018 alussa ja olla voimassa neljä vuotta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahdeksan miljoonaa euroaRomutuspalkkio maksettaisiin yksityishenkilöille uuden, vähäpäästöisemmän auton hankintaa varten, jos hän vie romutettavaksi vähintään 10 vuotta liikenteessä olleen auton. Lisäksi auton on pitänyt olla liikenteessä edellisenä kalenterivuotena. Tuen saajan tulee olla romutettavan auton omistaja.Vaihtoehtoisesti tukea voisi saada täyssähköauton hankintaan tai kaasu- ja flexfuel-autojen konvertointiin.Valtio on varannut tammi–heinäkuussa 2018 toteutettavaan romutuspalkkiokampanjaan yhteensä kahdeksan miljoonan euron määrärahan. Vaikka romutuspalkkio edellyttää valtiolta rahoitusta, se toisaalta lisää valtion verotuloja auto- ja arvonlisäverotuottojen muodossa.1 500 euroa autoilijalle…Romutuskampanjassa uuden henkilöauton ostaja saa 1 500 euron romutuspalkkion, jos vie samalla kierrätettäväksi omistuksessaan olevan vanhan auton. Uuden auton hiilidioksidipäästöt saavat olla enintään 110 grammaa kilometrillä.– Päästöjen raja-arvo hankittavalle uudelle autolle on asetettu silmällä pitäen vuoden 2015 romutuspalkkiokokeilusta saatuja kokemuksia sekä EU:n autonvalmistajille vuodelle 2020 asettamaa raja-arvoa, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner taustoittaa.Energiatehokkain kolmannes tarjolla olevista uusista automalleista mahtuu romutuspalkkiolle ehdotetun päästörajan alle.…tai jopa 2 500 euroaJos kyseessä on ladattava hybridiauto, kaasuauto tai korkeaseosetanolia käyttävä auto, ei hankittavalle autolle aseteta päästörajaa. Näissä tapauksissa romutuspalkkio olisi 2 500 euroa.– Kaasuautojen ja ladattavien hybridien hankintaa tuetaan liikenteen uusien teknologioiden käyttöönoton vauhdittamiseksi ja kotimaisten polttoaineiden käytön mahdollistamiseksi, Berner perustelee erilaista palkkiokohtelua.Romutuspalkkio katetaan valtiovallan ja autokaupan yhteistalkoilla siten, että valtion osuus palkkiosta on 1 000 tai 2 000 euroa ja autoalan 500 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköautoja tuetaan 2 000 eurollaTäyssähköautojen hankintaa tuetaan ensi vuoden alusta 2 000 eurolla. Tuki on suunnattu kotitalouksille ja sitä jaossa hieman alle kuusi miljoonaa euroa vuodessa neljän seuraavan vuoden aikana.Hallitus on jo aiemmin linjannut EU:n päästötavoitteiden velvoittamana tavoitteekseen, että Suomen teillä liikkuisi 250 000 sähköautoa vuoteen 2030 mennessä. Tavoite on kova, sillä kesäkuun lopussa suomessa oli 1 142 sähköhenkilöautoa.Auton muutostuki 1 000 tai 200 euroaHallitus esittää myös, että henkilöauton muuntamista kaasukäyttöiseksi tuettaisiin tuhannella eurolla. Henkilöauton muuntaminen etanolikäyttöiseksi saisi hyväkseen puolestaan 200 euron tuen.Tämä uusi tuki maksettaisiin konvertoidun ajoneuvon muutoskatsastuksen jälkeen. Tukien myöntämisestä vastaisi Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi. Romutuspalkkio oli menestys Romutuspalkkiota kokeiltiin Suomessa hyvinkin onnistuneesti vuonna 2015. Kokeilussa uuden auton hiilidioksidien päästörajana oli 120 g/km ja romutuspalkkion oli 1 500 euroa. Trafin tekemän seurantatutkimuksen mukaan kierrätykseen saatiin selvästi tavanomaista enemmän elinkaarensa päässä olevia autoja. Kokeilussa uuden auton hankkineista noin 60 prosenttia ei ilman kampanjaa olisi hankkinut uutta vähäpäästöistä autoa ja kierrättänyt vanhaa autoaan. Vanhojen kierrätykseen päätyneiden autojen laskennalliset hiilidioksidipäästöt olivat keskimäärin 70 prosenttia suuremmat kuin tilalle hankittujen uusien autojen. Nuoret hyödynsivät romutuspalkkion Vuoden 2015 kokeilussa uuden auton ostaneet erosivat selvästi keskimääräisestä uuden auton ostajasta. Romutuspalkkion hyödyntäneet olivat keskimäärin nuorempia ja pienituloisempia kuin uuden auton ostajat keskimäärin. Romutuspalkkiolla hankittu auto maksoi noin 21 000 euroa, kun normaalisti uuden auton keskihinta on Suomessa noin 32 000 euroa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Liikenne- ja viestintäministeriö, Autoalan Keskusliitto, TrafiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”