29.8.2017

Naapurikateudelle indeksi: Audi siirtyy keksittyihin mallimerkintöihin

Naapurikateudelle indeksi Audi mallimerkinnät

Uudet kaksinumeroiset teholuokat ovat saksalaisvalmistajan mukaan paras tapa jäsentää erilaisia voimanlähteitä.

Tutut moottorikoot ja varustetasot ovat pitkään toimineet automalliston nokkimisjärjestyksen määrittäjänä, mutta mikä avuksi uusien polttoaineiden ja sähköisten voimalinjojen kanssa? Tehoa mittaavat kilowatit ja hevosvoimat ovat kelvanneet useimmille, mutta nähtävästi Audin markkinointiosastolla on kokoustettu pitkään ja hartaasti.

Saksalaisvalmistaja siirtyy nimittäin kaksinumeroisiin teholuokkiin, jonka jälkeen ilmoitetaan ajoneuvon hyödyntämä voimalinjatekniikka. Esimerkkeinä uusista mallimerkinnöistä kerrottiin Audi Q2 30 TFSI ja Audi A8 50 TDI. Asteikon maksimiksi mainittiin samalla 70, joka ilmaisee yli 400 kilowatin (537 hv) suorituskykyä. Voimalinjan teknologioina voi puolestaan olla TFSI, TDI, kaasuun viittaava g-tron tai sähkövoimien läsnäolosta vihjaava e-tron.

Ovatko uudet teholuokat sitten 30, 50 ja 70? No ei suinkaan, sillä asteikko etenee viiden numeron hyppäyksillä. Kilowatteihin perustuvien lokeroiden avulla esimerkiksi teholuokitus 30 voi olla mitä tahansa 81 ja 96 kilowatin välillä. Vastaavasti esimerkki-A8:n mallimerkintä 50 edustaa 200 kW:n tehoa. Näiden väliin jää muun muassa mallimerkintä 45 (169–185 kW) ja 55 on puolestaan jo 250 kW:n arvoinen.

Naapurikateudelle indeksi Audi mallimerkinnät

Audin mukaan tulevat mallimerkinnät otetaan asteittain käyttöön uusissa mallistoissa lähikuukausista alkaen, lopullisen muutoksen valmistuessa kesäksi 2018.

– Vaihtoehtoisten voimalinjateknologioiden kasvattaessa merkitystään on moottorikoko tehon symbolina asiakkaillemme vähemmän tärkeä. Merkintöjen selkeä ja looginen jäsentäminen tehon mukaan antaa mahdollisuuden erottaa lukuisat suorituskykyluokat, kommentoi Audin markkinoinnista vastaava johtokunnan jäsen Dietmar Voggenreiter.

Taloyhtiönsä parkkipaikkoja vahtiville kerrottakoon muuten, että entiseen tapaan S, RS ja R8 säilyttävät paikkansa malliston huipulla ilman erillistä teholuokitusta.

Audi R8 Spyder V10 Plus
Poikkeus sääntöön.

Lähde ja kuvat: Audi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat