12.4.2019 Ajoneuvot Näin tuot auton Suomeen – katso vakuutusyhtiön ja Autoliiton täsmävinkit Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä LähiTapiolan asiantuntija ja Autoliitto neuvovat askel askeleelta, kuinka auton auton hankkiminen ulkomailta sen ja tuonti Suomeen onnistuu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viime vuonna autoja haettiin ulkomailta, erityisesti Saksasta ja Ruotsista, ennätyksellinen määrä. Varsinkin Ruotsi kiinnosti viime vuonna automaana kruunun alhaisen kurssin takia. Pelkkä hinta ei kuitenkaan ole ainoa syy tähyillä rajojen ulkopuolelle autokauppaa suunniteltaessa. – Tarjonta on ihan toista luokkaa kuin Suomessa. Käytettyjä autoja on niin paljon, että voi valita jopa mieleisensä värin ja varusteet. Myös ajokilometrit ovat keskimäärin pienemmät Saksassa ja Ruotsissa, LähiTapiolan liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen sanoo. Tutustu tarjontaan Etsiessäsi uutta autoa ulkomailta, mieti ensin, haluatko ostaa sen yksityiseltä myyjältä vai autoliikkeestä. Suosituimmat nettipalvelut ovat Saksassa autoscout24.de sekä mobile.de ja Ruotsissa blocket.se. Jos nettikaupanteko mietityttää, ei se ole ainut vaihtoehto, vaikka varsin yleinen hankintakanava onkin. – Jos mielessä on jokin tietty merkki, ovat merkkiliikkeet yhtä hyvä ostopaikka kuin netti, Nieminen vinkkaa. Vältä huijaukset Enimmäkseen nettipalveluiden myynti-ilmoitukset ovat aitoja ja luotettavia, mutta viimeistään maksuvaiheessa on tärkeää varmistua siitä, että myyjä todella omistaa auton. Tämä käy vertaamalla rekisteriotteen ja myyjän ajokortin tietoja, vakuutusyhtiö muistuttaa. Lisäksi kannattaa käydä läpi auton huoltokirja ja tarkistaa, että auton kunto vastaa ilmoituksessa olleita tietoja. Onko esimerkiksi auton kilometrilukema sama kuin huoltokirjassa? Aukoton ei dokumenttien perusteella tehty tarkastuskierros ei tietystikkään ole, mutta ilmeisimmät vedätykset onnistunee kiertämään huolellisuutta noudattamalla. – Saksassa auton kilometrilukemia väärennetään jonkin verran. Tarkista, vastaako auton mittarilukema huoltokirjan merkintöjä. Tarkat kilometrit voi myös selvittää autoliikkeessä tai autokorjaamolla, Nieminen sanoo. Lisäselvitykset kannattaa tehdä ennen kaupasta sopimista. Liikkeelle ajan kanssa Auton hakuun kannattaa varata vähintään pari arkipäivää. Kiireessä autokaupoille ei ole syytä sännätä pettymysten välttämiseksi. Kun auton myyntipaperit ovat hallussasi, on ensimmäiseksi tehtävä vientirekisteröinti-ilmoitus rekisteröintitoimistossa. Ilmoitusta vastaan saa vientikilvet, jotka ovat tyypillisesti voimassa 5–7 päivää, vakuutusyhtiöstä kerrotaan. – Rekisteröinti pitäisi onnistua yhden aamupäivän aikana, mutta toimiston aukioloajat kannattaa katsoa etukäteen. Lisäksi auto tarvitsee vientiä varten liikennevakuutuksen. Liikennevakuutuksen voi saada suomalaiselta vakuutusyhtiöltä jo siinä vaiheessa, kun ostettava auto on tiedossa. Tosin Saksassa suomalaista liikennevakuutusta ei välttämättä hyväksytä vientirekisteröintiä varten. Siksi yleisempi tapa on ottaa muutaman päivän vakuutus lähtömaassa. Jos auton ostaa liikkeestä, voi myyvää osapuolta pyytää auttamaan paperisodassa. Osa liikkeistä saattaa ottaa koko urakan hoitaakseen. LähiTapiola muistuttaa, että liikennevakuutus ei korvaa omalle autolle mahdollisesti tapahtuvia vahinkoja, joten yleensä auton ostaja haluaa autolleen myös kaskovakuutuksen. Sen voi ottaa tutusta kotimaisesta vakuutusyhtiöstä. Yleensä yhtiöt myöntävät kaskon voimaan kotimatkaa varten heti ostotapahtuman jälkeen. Selvitä etukäteen, miten tämä hoituu omassa vakuutusyhtiössäsi. Paperit kuntoon Suomessa Suomeen saapuessa täytyy ensimmäisenä tehdä käyttöönottoilmoitus joko sähköisesti Verohallinnon verkkosivuilla tai laivalla tullessa Vuosaaren tai Turun satamassa. Suomalainen liikennevakuutus on otettava viimeistään silloin, kun lähtömaassa tehty lyhytaikainen liikennevakuutus päättyy. Tarkista samalla mikä kaskovakuutus on sopivin juuri sinun autollesi. Saksalaisilla vientikilvillä saa yleensä ajaa maksimissaan viikon. Heti Suomeen saavuttua kannattaakin hankkia väliaikainen tarrarekisterikilpi eli siirtolupa. Sen saa katsastusasemalta tai satamassa Tullin toimipisteistä. Siirtoluvalla voi ajaa niin kauan, että saa lopulliset rekisterikilvet. Viiden päivän sisällä käyttöönottoilmoituksen antamisesta on tehtävä autoveroilmoitus. Se onnistuu sähköisesti Verohallinnon sivuilla. Autoverotuspäätös tulee sähköisesti ja varsinainen vero on maksettava 15 päivän kuluessa päätöspäivästä. Ajoneuvon käyttöoikeus käyttöönottoilmoituksella päättyy autoveron eräpäivänä. Tämän jälkeen auto on rekisteröitävä katsastusasemalla. Ennen rekisteröintiä autolle on tehtävä rekisteröintikatsastus, joka onnistuu niin ikään katsastusasemalla. Sen voi tehdä heti maahan saapumisen jälkeen ennen autoveroilmoituksen tekoa. Auto Ruotsista Autoliitto on koonnut verkkosivuileen seikkaperäiset ohjeet Ruotsiin suuntaavalle autonostajalle. Ohjeistus on syntynyt Ruotsin autojärjestön Motormännenin avulla. Jos ostaa auton Ruotsissa autokauppiaalta, siis liikkeestä, ovat kuluttajansuojamääräykset voimassa. Ruotsissa on monille tuttua Autotohtoria vastaava organisaatio, joka tekee autojen kuntotarkastuksia 23 paikkakunnalla, joten kaupan kohteena olevan ajoneuvon voi myös tarkastuttaa puolueettomasti. Helpoin tapa saada Ruotsista ostettu käytetty auto tuoduksi Suomeen on siirrätyttää auto Ruotsissa laivasatamaan ilman, että joutuu hakemaan ruotsalaista tilapäisrekisteröintiä ja poistattamaan auton ruotsalaisesta ajoneuvorekisteristä ulkomaille vientiä varten. Myös näitä vaihtoehtoja varten löytyy ohjeistus Autoliitosta, mutta ensimmäinen vaihtoehto on ehdottomasti vaivattomin. Helpoin tapa suoriutua mahdollisesta siirtourakasta on myyjäliikkeen apuun turvautuminen tai trailerin käyttäminen. Jos myyjälle sopii, voi auton ajaa ostopaikasta laivarantaan toki myös itse. Käytännössä laivarantaan siirron aikana autossa on silloin oltava ruotsalaiset rekisterikilvet ja myyjän vakuutus vielä voimassa tai suomalainen liikennevakuutus, jos suomalainen vakuutusyhtiö myöntää vakuutuksen. Omistajanvaihdos on Ruotsissa tehtävä alkuperäiseen rekisteröintitodistukseen. llmoitukset omistajanvaihdoksista on Ruotsissa toimitettava sikäläiselle liikennehallitukselle. Kun auto on tavalla tai toisella saatu ruotsalaiseen satamaan, voi myyjä tehdä liikennekäytöstä poiston internetissä Transportstyrelsenin e-palvelua käyttäen ja lopettaa siten oman vakuutuksensa ja vuotuisen ajoneuvoveron. Laivamatkan jälkeen paperitöitä jatketaan Suomessa. Oikea toimintajärjestys ja täsmäohjeet on koottu Autoiliiton verkkosivuille. Lähteet: LähiTapiola, Op, Autoliitto Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lue myös: Halpa kruunu houkuttelee – Ruotsi ohi Saksasta käytettyjen tuonnissa Lue lisää Kaikki artikkelit 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”