12.4.2019 Ajoneuvot Näin tuot auton Suomeen – katso vakuutusyhtiön ja Autoliiton täsmävinkit Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä LähiTapiolan asiantuntija ja Autoliitto neuvovat askel askeleelta, kuinka auton auton hankkiminen ulkomailta sen ja tuonti Suomeen onnistuu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viime vuonna autoja haettiin ulkomailta, erityisesti Saksasta ja Ruotsista, ennätyksellinen määrä. Varsinkin Ruotsi kiinnosti viime vuonna automaana kruunun alhaisen kurssin takia. Pelkkä hinta ei kuitenkaan ole ainoa syy tähyillä rajojen ulkopuolelle autokauppaa suunniteltaessa. – Tarjonta on ihan toista luokkaa kuin Suomessa. Käytettyjä autoja on niin paljon, että voi valita jopa mieleisensä värin ja varusteet. Myös ajokilometrit ovat keskimäärin pienemmät Saksassa ja Ruotsissa, LähiTapiolan liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen sanoo. Tutustu tarjontaan Etsiessäsi uutta autoa ulkomailta, mieti ensin, haluatko ostaa sen yksityiseltä myyjältä vai autoliikkeestä. Suosituimmat nettipalvelut ovat Saksassa autoscout24.de sekä mobile.de ja Ruotsissa blocket.se. Jos nettikaupanteko mietityttää, ei se ole ainut vaihtoehto, vaikka varsin yleinen hankintakanava onkin. – Jos mielessä on jokin tietty merkki, ovat merkkiliikkeet yhtä hyvä ostopaikka kuin netti, Nieminen vinkkaa. Vältä huijaukset Enimmäkseen nettipalveluiden myynti-ilmoitukset ovat aitoja ja luotettavia, mutta viimeistään maksuvaiheessa on tärkeää varmistua siitä, että myyjä todella omistaa auton. Tämä käy vertaamalla rekisteriotteen ja myyjän ajokortin tietoja, vakuutusyhtiö muistuttaa. Lisäksi kannattaa käydä läpi auton huoltokirja ja tarkistaa, että auton kunto vastaa ilmoituksessa olleita tietoja. Onko esimerkiksi auton kilometrilukema sama kuin huoltokirjassa? Aukoton ei dokumenttien perusteella tehty tarkastuskierros ei tietystikkään ole, mutta ilmeisimmät vedätykset onnistunee kiertämään huolellisuutta noudattamalla. – Saksassa auton kilometrilukemia väärennetään jonkin verran. Tarkista, vastaako auton mittarilukema huoltokirjan merkintöjä. Tarkat kilometrit voi myös selvittää autoliikkeessä tai autokorjaamolla, Nieminen sanoo. Lisäselvitykset kannattaa tehdä ennen kaupasta sopimista. Liikkeelle ajan kanssa Auton hakuun kannattaa varata vähintään pari arkipäivää. Kiireessä autokaupoille ei ole syytä sännätä pettymysten välttämiseksi. Kun auton myyntipaperit ovat hallussasi, on ensimmäiseksi tehtävä vientirekisteröinti-ilmoitus rekisteröintitoimistossa. Ilmoitusta vastaan saa vientikilvet, jotka ovat tyypillisesti voimassa 5–7 päivää, vakuutusyhtiöstä kerrotaan. – Rekisteröinti pitäisi onnistua yhden aamupäivän aikana, mutta toimiston aukioloajat kannattaa katsoa etukäteen. Lisäksi auto tarvitsee vientiä varten liikennevakuutuksen. Liikennevakuutuksen voi saada suomalaiselta vakuutusyhtiöltä jo siinä vaiheessa, kun ostettava auto on tiedossa. Tosin Saksassa suomalaista liikennevakuutusta ei välttämättä hyväksytä vientirekisteröintiä varten. Siksi yleisempi tapa on ottaa muutaman päivän vakuutus lähtömaassa. Jos auton ostaa liikkeestä, voi myyvää osapuolta pyytää auttamaan paperisodassa. Osa liikkeistä saattaa ottaa koko urakan hoitaakseen. LähiTapiola muistuttaa, että liikennevakuutus ei korvaa omalle autolle mahdollisesti tapahtuvia vahinkoja, joten yleensä auton ostaja haluaa autolleen myös kaskovakuutuksen. Sen voi ottaa tutusta kotimaisesta vakuutusyhtiöstä. Yleensä yhtiöt myöntävät kaskon voimaan kotimatkaa varten heti ostotapahtuman jälkeen. Selvitä etukäteen, miten tämä hoituu omassa vakuutusyhtiössäsi. Paperit kuntoon Suomessa Suomeen saapuessa täytyy ensimmäisenä tehdä käyttöönottoilmoitus joko sähköisesti Verohallinnon verkkosivuilla tai laivalla tullessa Vuosaaren tai Turun satamassa. Suomalainen liikennevakuutus on otettava viimeistään silloin, kun lähtömaassa tehty lyhytaikainen liikennevakuutus päättyy. Tarkista samalla mikä kaskovakuutus on sopivin juuri sinun autollesi. Saksalaisilla vientikilvillä saa yleensä ajaa maksimissaan viikon. Heti Suomeen saavuttua kannattaakin hankkia väliaikainen tarrarekisterikilpi eli siirtolupa. Sen saa katsastusasemalta tai satamassa Tullin toimipisteistä. Siirtoluvalla voi ajaa niin kauan, että saa lopulliset rekisterikilvet. Viiden päivän sisällä käyttöönottoilmoituksen antamisesta on tehtävä autoveroilmoitus. Se onnistuu sähköisesti Verohallinnon sivuilla. Autoverotuspäätös tulee sähköisesti ja varsinainen vero on maksettava 15 päivän kuluessa päätöspäivästä. Ajoneuvon käyttöoikeus käyttöönottoilmoituksella päättyy autoveron eräpäivänä. Tämän jälkeen auto on rekisteröitävä katsastusasemalla. Ennen rekisteröintiä autolle on tehtävä rekisteröintikatsastus, joka onnistuu niin ikään katsastusasemalla. Sen voi tehdä heti maahan saapumisen jälkeen ennen autoveroilmoituksen tekoa. Auto Ruotsista Autoliitto on koonnut verkkosivuileen seikkaperäiset ohjeet Ruotsiin suuntaavalle autonostajalle. Ohjeistus on syntynyt Ruotsin autojärjestön Motormännenin avulla. Jos ostaa auton Ruotsissa autokauppiaalta, siis liikkeestä, ovat kuluttajansuojamääräykset voimassa. Ruotsissa on monille tuttua Autotohtoria vastaava organisaatio, joka tekee autojen kuntotarkastuksia 23 paikkakunnalla, joten kaupan kohteena olevan ajoneuvon voi myös tarkastuttaa puolueettomasti. Helpoin tapa saada Ruotsista ostettu käytetty auto tuoduksi Suomeen on siirrätyttää auto Ruotsissa laivasatamaan ilman, että joutuu hakemaan ruotsalaista tilapäisrekisteröintiä ja poistattamaan auton ruotsalaisesta ajoneuvorekisteristä ulkomaille vientiä varten. Myös näitä vaihtoehtoja varten löytyy ohjeistus Autoliitosta, mutta ensimmäinen vaihtoehto on ehdottomasti vaivattomin. Helpoin tapa suoriutua mahdollisesta siirtourakasta on myyjäliikkeen apuun turvautuminen tai trailerin käyttäminen. Jos myyjälle sopii, voi auton ajaa ostopaikasta laivarantaan toki myös itse. Käytännössä laivarantaan siirron aikana autossa on silloin oltava ruotsalaiset rekisterikilvet ja myyjän vakuutus vielä voimassa tai suomalainen liikennevakuutus, jos suomalainen vakuutusyhtiö myöntää vakuutuksen. Omistajanvaihdos on Ruotsissa tehtävä alkuperäiseen rekisteröintitodistukseen. llmoitukset omistajanvaihdoksista on Ruotsissa toimitettava sikäläiselle liikennehallitukselle. Kun auto on tavalla tai toisella saatu ruotsalaiseen satamaan, voi myyjä tehdä liikennekäytöstä poiston internetissä Transportstyrelsenin e-palvelua käyttäen ja lopettaa siten oman vakuutuksensa ja vuotuisen ajoneuvoveron. Laivamatkan jälkeen paperitöitä jatketaan Suomessa. Oikea toimintajärjestys ja täsmäohjeet on koottu Autoiliiton verkkosivuille. Lähteet: LähiTapiola, Op, Autoliitto Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lue myös: Halpa kruunu houkuttelee – Ruotsi ohi Saksasta käytettyjen tuonnissa Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin