12.4.2019 Ajoneuvot Näin tuot auton Suomeen – katso vakuutusyhtiön ja Autoliiton täsmävinkit Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa LähiTapiolan asiantuntija ja Autoliitto neuvovat askel askeleelta, kuinka auton auton hankkiminen ulkomailta sen ja tuonti Suomeen onnistuu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viime vuonna autoja haettiin ulkomailta, erityisesti Saksasta ja Ruotsista, ennätyksellinen määrä. Varsinkin Ruotsi kiinnosti viime vuonna automaana kruunun alhaisen kurssin takia. Pelkkä hinta ei kuitenkaan ole ainoa syy tähyillä rajojen ulkopuolelle autokauppaa suunniteltaessa. – Tarjonta on ihan toista luokkaa kuin Suomessa. Käytettyjä autoja on niin paljon, että voi valita jopa mieleisensä värin ja varusteet. Myös ajokilometrit ovat keskimäärin pienemmät Saksassa ja Ruotsissa, LähiTapiolan liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen sanoo. Tutustu tarjontaan Etsiessäsi uutta autoa ulkomailta, mieti ensin, haluatko ostaa sen yksityiseltä myyjältä vai autoliikkeestä. Suosituimmat nettipalvelut ovat Saksassa autoscout24.de sekä mobile.de ja Ruotsissa blocket.se. Jos nettikaupanteko mietityttää, ei se ole ainut vaihtoehto, vaikka varsin yleinen hankintakanava onkin. – Jos mielessä on jokin tietty merkki, ovat merkkiliikkeet yhtä hyvä ostopaikka kuin netti, Nieminen vinkkaa. Vältä huijaukset Enimmäkseen nettipalveluiden myynti-ilmoitukset ovat aitoja ja luotettavia, mutta viimeistään maksuvaiheessa on tärkeää varmistua siitä, että myyjä todella omistaa auton. Tämä käy vertaamalla rekisteriotteen ja myyjän ajokortin tietoja, vakuutusyhtiö muistuttaa. Lisäksi kannattaa käydä läpi auton huoltokirja ja tarkistaa, että auton kunto vastaa ilmoituksessa olleita tietoja. Onko esimerkiksi auton kilometrilukema sama kuin huoltokirjassa? Aukoton ei dokumenttien perusteella tehty tarkastuskierros ei tietystikkään ole, mutta ilmeisimmät vedätykset onnistunee kiertämään huolellisuutta noudattamalla. – Saksassa auton kilometrilukemia väärennetään jonkin verran. Tarkista, vastaako auton mittarilukema huoltokirjan merkintöjä. Tarkat kilometrit voi myös selvittää autoliikkeessä tai autokorjaamolla, Nieminen sanoo. Lisäselvitykset kannattaa tehdä ennen kaupasta sopimista. Liikkeelle ajan kanssa Auton hakuun kannattaa varata vähintään pari arkipäivää. Kiireessä autokaupoille ei ole syytä sännätä pettymysten välttämiseksi. Kun auton myyntipaperit ovat hallussasi, on ensimmäiseksi tehtävä vientirekisteröinti-ilmoitus rekisteröintitoimistossa. Ilmoitusta vastaan saa vientikilvet, jotka ovat tyypillisesti voimassa 5–7 päivää, vakuutusyhtiöstä kerrotaan. – Rekisteröinti pitäisi onnistua yhden aamupäivän aikana, mutta toimiston aukioloajat kannattaa katsoa etukäteen. Lisäksi auto tarvitsee vientiä varten liikennevakuutuksen. Liikennevakuutuksen voi saada suomalaiselta vakuutusyhtiöltä jo siinä vaiheessa, kun ostettava auto on tiedossa. Tosin Saksassa suomalaista liikennevakuutusta ei välttämättä hyväksytä vientirekisteröintiä varten. Siksi yleisempi tapa on ottaa muutaman päivän vakuutus lähtömaassa. Jos auton ostaa liikkeestä, voi myyvää osapuolta pyytää auttamaan paperisodassa. Osa liikkeistä saattaa ottaa koko urakan hoitaakseen. LähiTapiola muistuttaa, että liikennevakuutus ei korvaa omalle autolle mahdollisesti tapahtuvia vahinkoja, joten yleensä auton ostaja haluaa autolleen myös kaskovakuutuksen. Sen voi ottaa tutusta kotimaisesta vakuutusyhtiöstä. Yleensä yhtiöt myöntävät kaskon voimaan kotimatkaa varten heti ostotapahtuman jälkeen. Selvitä etukäteen, miten tämä hoituu omassa vakuutusyhtiössäsi. Paperit kuntoon Suomessa Suomeen saapuessa täytyy ensimmäisenä tehdä käyttöönottoilmoitus joko sähköisesti Verohallinnon verkkosivuilla tai laivalla tullessa Vuosaaren tai Turun satamassa. Suomalainen liikennevakuutus on otettava viimeistään silloin, kun lähtömaassa tehty lyhytaikainen liikennevakuutus päättyy. Tarkista samalla mikä kaskovakuutus on sopivin juuri sinun autollesi. Saksalaisilla vientikilvillä saa yleensä ajaa maksimissaan viikon. Heti Suomeen saavuttua kannattaakin hankkia väliaikainen tarrarekisterikilpi eli siirtolupa. Sen saa katsastusasemalta tai satamassa Tullin toimipisteistä. Siirtoluvalla voi ajaa niin kauan, että saa lopulliset rekisterikilvet. Viiden päivän sisällä käyttöönottoilmoituksen antamisesta on tehtävä autoveroilmoitus. Se onnistuu sähköisesti Verohallinnon sivuilla. Autoverotuspäätös tulee sähköisesti ja varsinainen vero on maksettava 15 päivän kuluessa päätöspäivästä. Ajoneuvon käyttöoikeus käyttöönottoilmoituksella päättyy autoveron eräpäivänä. Tämän jälkeen auto on rekisteröitävä katsastusasemalla. Ennen rekisteröintiä autolle on tehtävä rekisteröintikatsastus, joka onnistuu niin ikään katsastusasemalla. Sen voi tehdä heti maahan saapumisen jälkeen ennen autoveroilmoituksen tekoa. Auto Ruotsista Autoliitto on koonnut verkkosivuileen seikkaperäiset ohjeet Ruotsiin suuntaavalle autonostajalle. Ohjeistus on syntynyt Ruotsin autojärjestön Motormännenin avulla. Jos ostaa auton Ruotsissa autokauppiaalta, siis liikkeestä, ovat kuluttajansuojamääräykset voimassa. Ruotsissa on monille tuttua Autotohtoria vastaava organisaatio, joka tekee autojen kuntotarkastuksia 23 paikkakunnalla, joten kaupan kohteena olevan ajoneuvon voi myös tarkastuttaa puolueettomasti. Helpoin tapa saada Ruotsista ostettu käytetty auto tuoduksi Suomeen on siirrätyttää auto Ruotsissa laivasatamaan ilman, että joutuu hakemaan ruotsalaista tilapäisrekisteröintiä ja poistattamaan auton ruotsalaisesta ajoneuvorekisteristä ulkomaille vientiä varten. Myös näitä vaihtoehtoja varten löytyy ohjeistus Autoliitosta, mutta ensimmäinen vaihtoehto on ehdottomasti vaivattomin. Helpoin tapa suoriutua mahdollisesta siirtourakasta on myyjäliikkeen apuun turvautuminen tai trailerin käyttäminen. Jos myyjälle sopii, voi auton ajaa ostopaikasta laivarantaan toki myös itse. Käytännössä laivarantaan siirron aikana autossa on silloin oltava ruotsalaiset rekisterikilvet ja myyjän vakuutus vielä voimassa tai suomalainen liikennevakuutus, jos suomalainen vakuutusyhtiö myöntää vakuutuksen. Omistajanvaihdos on Ruotsissa tehtävä alkuperäiseen rekisteröintitodistukseen. llmoitukset omistajanvaihdoksista on Ruotsissa toimitettava sikäläiselle liikennehallitukselle. Kun auto on tavalla tai toisella saatu ruotsalaiseen satamaan, voi myyjä tehdä liikennekäytöstä poiston internetissä Transportstyrelsenin e-palvelua käyttäen ja lopettaa siten oman vakuutuksensa ja vuotuisen ajoneuvoveron. Laivamatkan jälkeen paperitöitä jatketaan Suomessa. Oikea toimintajärjestys ja täsmäohjeet on koottu Autoiliiton verkkosivuille. Lähteet: LähiTapiola, Op, Autoliitto Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lue myös: Halpa kruunu houkuttelee – Ruotsi ohi Saksasta käytettyjen tuonnissa Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia 4.11.2025 Uutinen Pakettiautokauppa on tänä vuonna piristynyt – henkilöautojen ensirekisteröinnit pari prosenttia viime vuotta jäljessä 4.11.2025 Uutinen Mitsubishin sähkö-comebackin hinta julkaistu – tämän verran maksaa Eclipse Cross Suomessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta - luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan