19.9.2019 Ajoneuvot Näin vedät matkailuvaunua: nähdä pitää – joka suuntaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun lähdetään vetämään vaunua, se pitää näkyä kunnolla peileistä – ja yhdistelmän mittasuhteiden hahmottaminen vaatii muutenkin harjoittelua. Juttusarjamme edellisissä osissa Näin vedät matkailuvaunua: alkuvalmisteluissa kiire pois ja Näin vedät matkailuvaunua: vinkit aisapainon tarkistamiseen käsittelimme sitä, millaisia valmisteluja matkailuvaunun vetäjältä edellytetään ennen liikenteeseen lähtemistä. Eräs tällainen asia, eikä suinkaan vähäpätöisin, on näkyvyys.Kuljettajan on ensinnäkin varmistuttava siitä, että valot pelaavat asianmukaisella tavalla. Vaunun ajovalojen, jarruvalojen ja suuntavilkkujen toiminnan kokeileminen hoituu parhaiten ulkopuolella tarkkailevan apurin avulla.Toinen tärkeä osa-alue ovat peilit. Nykyinen lainsäädäntö ei enää vaadi erillisiä apupeilejä, vaan kuljettajan on varmistauduttava siitä, että hän voi nähdä auton sekä perävaunun sivuille ja seurata takaa tulevaa liikennettä.Apupeilit ovat silti ehdottoman suositeltavat, etenkin jos hinattava ajoneuvo on vähänkin leveämpää mallia. Peilit helpottavat huomattavasti niin peruuttamista kuin ohittavien autojen ja vaunun sivuttaisliikkeiden seuraamista. Lisäpeilien tulisi olla E-hyväksytyt ja muodoltaan sekä asennukseltaan sellaiset, etteivät ne aiheuta vaaraa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUlkomitat hahmotettavaAsennukseen liittyy olennaisena se, että vaunun ääripäät näkyvät peileistä kunnolla. Auton omat peilit on puolestaan hyvä säätää näyttämään vaunun pyöriä, varsinkin oikeanpuoleista tai -puoleisia – vaunun oikaisu käännöksissä on näin helppo havaita.Etenkin vuokravaunulla tai muulla tuntemattomalla vaunulla liikuttaessa tulisi myös hahmottaa vaunun ulkomitat ja mittasuhteet ennen lähtöä – niin leveyden, pituuden ja korkeuden kuin myös peräylityksen osalta.Yhdistelmän käsittelyä ja peruuttamista olisikin hyvä harjoitella etukäteen vaikkapa tyhjällä asvalttikentällä, jotta perusmanööverit iskostuisivat selkäytimeen.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Viisiosainen juttusarja Kun henkilöauton perään kytketään matkailuvaunu, moni asia ratin takana muuttuu. Tässä juttusarjassa selvitämme viiden artikkelin voimin, mitä kaikkea vaunun vetäjän pitää ottaa huomioon – niin tavallisessa ajossa kuin hätätilanteissakin. Kattavin kokonaisuus aiheesta on luettavissa Moottorin tuoreimmassa numerossa 9/2019, jossa selvitämme laajalti sitä, miten matkailuvaunu käyttäytyy ääritilanteissa, siis voimakkaassa jarrutuksessa ja väistettäessä äkillisesti tiellä olevaa estettä. Koko artikkelin sisältävän Moottorin 9/2019 voit ostaa säköisenä näköislehtenä heti Lehtiluukusta. Lue juttusarjan aiemmat osat: Näin vedät matkailuvaunua: alkuvalmisteluissa kiire pois Näin vedät matkailuvaunua: vinkit aisapainon tarkistamiseen Lue lisää Kaikki artikkelit 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”