19.9.2019 Ajoneuvot Näin vedät matkailuvaunua: nähdä pitää – joka suuntaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun lähdetään vetämään vaunua, se pitää näkyä kunnolla peileistä – ja yhdistelmän mittasuhteiden hahmottaminen vaatii muutenkin harjoittelua. Juttusarjamme edellisissä osissa Näin vedät matkailuvaunua: alkuvalmisteluissa kiire pois ja Näin vedät matkailuvaunua: vinkit aisapainon tarkistamiseen käsittelimme sitä, millaisia valmisteluja matkailuvaunun vetäjältä edellytetään ennen liikenteeseen lähtemistä. Eräs tällainen asia, eikä suinkaan vähäpätöisin, on näkyvyys. Kuljettajan on ensinnäkin varmistuttava siitä, että valot pelaavat asianmukaisella tavalla. Vaunun ajovalojen, jarruvalojen ja suuntavilkkujen toiminnan kokeileminen hoituu parhaiten ulkopuolella tarkkailevan apurin avulla. Toinen tärkeä osa-alue ovat peilit. Nykyinen lainsäädäntö ei enää vaadi erillisiä apupeilejä, vaan kuljettajan on varmistauduttava siitä, että hän voi nähdä auton sekä perävaunun sivuille ja seurata takaa tulevaa liikennettä. Apupeilit ovat silti ehdottoman suositeltavat, etenkin jos hinattava ajoneuvo on vähänkin leveämpää mallia. Peilit helpottavat huomattavasti niin peruuttamista kuin ohittavien autojen ja vaunun sivuttaisliikkeiden seuraamista. Lisäpeilien tulisi olla E-hyväksytyt ja muodoltaan sekä asennukseltaan sellaiset, etteivät ne aiheuta vaaraa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ulkomitat hahmotettava Asennukseen liittyy olennaisena se, että vaunun ääripäät näkyvät peileistä kunnolla. Auton omat peilit on puolestaan hyvä säätää näyttämään vaunun pyöriä, varsinkin oikeanpuoleista tai -puoleisia – vaunun oikaisu käännöksissä on näin helppo havaita. Etenkin vuokravaunulla tai muulla tuntemattomalla vaunulla liikuttaessa tulisi myös hahmottaa vaunun ulkomitat ja mittasuhteet ennen lähtöä – niin leveyden, pituuden ja korkeuden kuin myös peräylityksen osalta. Yhdistelmän käsittelyä ja peruuttamista olisikin hyvä harjoitella etukäteen vaikkapa tyhjällä asvalttikentällä, jotta perusmanööverit iskostuisivat selkäytimeen. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Viisiosainen juttusarja Kun henkilöauton perään kytketään matkailuvaunu, moni asia ratin takana muuttuu. Tässä juttusarjassa selvitämme viiden artikkelin voimin, mitä kaikkea vaunun vetäjän pitää ottaa huomioon – niin tavallisessa ajossa kuin hätätilanteissakin. Kattavin kokonaisuus aiheesta on luettavissa Moottorin tuoreimmassa numerossa 9/2019, jossa selvitämme laajalti sitä, miten matkailuvaunu käyttäytyy ääritilanteissa, siis voimakkaassa jarrutuksessa ja väistettäessä äkillisesti tiellä olevaa estettä. Koko artikkelin sisältävän Moottorin 9/2019 voit ostaa säköisenä näköislehtenä heti Lehtiluukusta. Lue juttusarjan aiemmat osat: Näin vedät matkailuvaunua: alkuvalmisteluissa kiire pois Näin vedät matkailuvaunua: vinkit aisapainon tarkistamiseen Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin - nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?