18.9.2019

Näin vedät matkailuvaunua: vinkit aisapainon tarkistamiseen

Matkailuvaunu

Matkailuvaunun vetämisessä ensiarvoisen tärkeä asia on oikea aisapaino. Sen tarkistaminen saattaa tuntua vaikealta, mutta on loppupelissä varsin yksinkertainen juttu.

Oikea aisapaino on vaunun ulkopuolisista tarkastuskohteista tärkeimpiä.

Aisapainon pitää olla oikeassa suhteessa vetoauton jousitukseen, eli auton perä ei saa vaunu kytkettynä painua liian alas, mutta aisa ei saa myöskään nostaa takapäätä – tällä on ajettavuuden kannalta jopa haitallisemmat seuraukset.

Matkailuvaunu

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lähtökohdat lakitekstistä

Mistä sitten tietää, mikä on oikea aisapaino? Lakiteksti antaa tähän lähtökohdat.

Suurin osa matkailuvaunuista lukeutuu tieliikennelain mukaan O2-luokan ajoneuvoihin, joiden luokittelumassa on suurempi kuin 0,75 tonnia mutta enintään 3,5 tonnia. Nämä ovat jarrullisia vaunuja – alapuolella oleva O1-luokkahan käsittää jarruttomat, enintään 750-kiloiset kärryt.

Tieliikennelain mukaan tällainen keskiakseliperävaunu on kuormattava niin, että se kohdistaa vetoajoneuvon kytkentälaitteelle alaspäin suuntautuvan voiman. Se saa olla enintään 10 prosenttia perävaunun akseleille sallitusta massasta tai enintään 1 000 kilogramman massaa vastaava voima, pienemmän voimista ollessa määräävä.

Alaspäin suuntautuva voima ei myöskään saa ylittää kytkettäville ajoneuvoille eikä kytkentälaitteille sallittuja voimia.

Jos jaksat nostaa, niin ok

Saattaa edelleen tuntua mutkikkaalta? Esimerkki havainnollistaa asian kätevästi.

Vaikka aisapaino saisi lain mukaan olla korkeampikin, esimerkiksi Liikenneturva suosittaa O1- ja O2- kärryjen osalta, että tavallinen ihminen jaksaa nostaa vaivatta aisan koukkuun. Käytännössä puhutaan muutamasta kymmenestä kilosta, haarukassa 25–75 kg.

Oman yhdistelmän aisapainon voi suuntaa-antavasti mitata nokkapyörän alle sijoitettavan henkilövaa’an avulla, mutta tarkemman tuloksen saa tätä tarkoitusta varten suunnitellulla aisapainovaa’alla, jollaisia on myynnissä kohtuuhintaan esimerkiksi tarvikeliikkeissä.

Viisiosainen juttusarja

Kun henkilöauton perään kytketään matkailuvaunu, moni asia ratin takana muuttuu. Tässä juttusarjassa selvitämme viiden artikkelin voimin, mitä kaikkea vaunun vetäjän pitää ottaa huomioon – niin tavallisessa ajossa kuin hätätilanteissakin. Juttusarjan ensimäisen osaan vievä suora linkki löytyy tämän artikkelin lopusta. Ja lisää on luvassa pian, sarjan edetessä kolmanteen osaansa.

Kattavin kokonaisuus aiheesta on luettavissa Moottorin tuoreimmassa numerossa 9/2019, jossa selvitämme laajalti sitä, miten matkailuvaunu käyttäytyy ääritilanteissa, siis voimakkaassa jarrutuksessa ja väistettäessä äkillisesti tiellä olevaa estettä. Koko artikkelin sisältävän Moottorin 9/2019 voit ostaa  säköisenä näköislehtenä heti Lehtiluukusta.

Lue myös juttusarjan ensimmäinen osa: Näin vedät matkailuvaunua: alkuvalmisteluissa kiire pois

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat